עו"ד דוד ידיד | צילום: יחצ

דואגים להורים המבוגרים? 3 עצות זהב לשמירת הזכויות המשפטיות של בני הגיל השלישי

מאת עו"ד דוד ידיד


עו"ד דוד ידיד | צילום: יחצ
92

בעולם ובישראל בפרט, חלה עלייה מתמדת בתוחלת החיים, אך יחד עם הזקנה מגיעות גם הוצאות רפואיות גבוהות יותר עקב מצבים בריאותיים ותפקודיים. לעיתים קרובות, האחריות לטיפול בהורים מבוגרים נופלת על הדור הצעיר, וכשאין הבנה מלאה של הזכויות המגיעות להם, קשה להתמודד עם המשימה באופן מיטבי.

כדי לסייע לכם, ריכזנו מדריך חשוב שנועד להעלות את המודעות לזכויות המשפטיות של בני הגיל השלישי, ולהקל עליכם במיצוי זכויותיהם.

1. פנייה לביטוח הלאומי: גמלת סיעוד

השלב הראשון והבסיסי הוא פנייה למוסד לביטוח לאומי, אשר מספק גמלת סיעוד למבוטחים שנמצאים במצב סיעודי. לאחר הגשת תביעה, נבדקת רמת התפקוד והמנטליות של המבוטח, וקובעים את "רמת הסיעוד" שלו, בהתאם לצורך בסיוע בפעולות יומיומיות כמו הלבשה, רחצה וניידות.

רמת הסיעוד הנמוכה ביותר (רמה 1) מזכה בחמש וחצי שעות טיפול שבועיות, בעוד הרמה הגבוהה ביותר (רמה 6) מעניקה 30 שעות סיעוד שבועיות. ניתן להמיר חלק מהשירות בכסף. במקרים בהם הביטוח הלאומי דוחה את התביעה או מעניק רמת סיעוד נמוכה, כדאי לערער או להגיש בקשה להחמרה.

עם זאת, חשוב לזכור כי גמלת הסיעוד אינה מכסה את כל הוצאותיו של האדם הסיעודי, ולכן כדאי לבדוק גם את הביטוח הסיעודי.

2. בדיקת פוליסת ביטוח סיעודי

אם אינכם בטוחים אם להוריכם יש ביטוח סיעודי, ניתן לבדוק זאת דרך אתר "הר הביטוח", שם מופיעים כל הביטוחים עליהם שולמו פרמיות. ביטוח סיעודי מעניק קצבה חודשית שבין 3,500 ל-5,500 ש"ח, לרוב למשך עד חמש שנים.

כאשר אדם נכנס למצב סיעודי, ניתן לתבוע את חברת הביטוח בשני מקרים: התדרדרות קוגניטיבית (תשישות נפש) או התדרדרות תפקודית, שמתבטאת בחוסר יכולת לבצע לפחות 3 מתוך 6 פעולות יומיומיות כמו הלבשה, רחצה, ואכילה. אם חברת הביטוח דוחה את התביעה, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי.

3. עריכת ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי חשוב שנערך בעוד האדם כשיר, ומאפשר לו לקבוע מי יטפל בענייניו הרפואיים והפיננסיים אם לא יוכל לעשות זאת בעתיד. זהו כלי יעיל המונע את הצורך באפוטרופסות, והוא מעניק לאדם שליטה בהחלטות חשובות לגבי חייו ונכסיו.

באמצעות ייפוי כוח מתמשך, ניתן להנחות את מיופה הכוח כיצד לפעול, היכן לגור, ואיך לנהל את הנכסים והכספים. הפעלת המסמך נעשית בקלות, ולרוב ללא צורך בהתערבות משפטית.

סיכום

חשוב להכיר את הזכויות והאפשרויות המשפטיות הקיימות עבור בני הגיל השלישי. בעזרת הפנייה הנכונה לביטוח הלאומי, מימוש פוליסת הביטוח הסיעודי ועריכת ייפוי כוח מתמשך, תוכלו לסייע ליקיריכם ולדאוג להם בצורה הטובה ביותר.

עו"ד דוד ידיד, בעל משרד עורכי דין ונוטריון, מתמחה בתביעות נזיקין והשגת זכויות לבני הגיל השלישי.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות