כרמל אולפינים | צילום: אילן מלסטר. המשרד להגנת הסביבה

קבוצת בזן נקנסה בכ-3.5 מיליון שקל בגין אירועים שונים של גרימת זיהום אוויר

בית משפט השלום בחיפה הרשיע היום (ראשון), במסגרת הסדר טיעון, את החברות בזן, גדיב תעשיות פטרוכימיה וכרמל אולפינים בהפרות של היתר הפליטה והיתר רעלים וזיהום מי ים. בזן בתגובה: "הסדר הטיעון יאפשר לבזן ולמנהליה להמשיך ולפתח את התעשייה הפטרוכימית בישראל ולהמשיך לדאוג לביטחון האנרגטי של מדינת ישראל"


כרמל אולפינים | צילום: אילן מלסטר. המשרד להגנת הסביבה
321

בעקבות חקירה פלילית של המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה והגשת כתבי אישום, בית משפט השלום בחיפה הרשיע היום (ראשון), במסגרת הסדר טיעון את חברת בתי זיקוק לנפט (בזן) בגין אירועים שונים של גרימת זיהום אוויר והפרות של היתר הפליטה, ואת חברת גדיב תעשיות פטרוכימיה בגין אירוע זיהום מי ים והפרת היתר הרעלים. חברת כרמל אולפינים (כאו"ל) תשלם עיצום כספי על אירועי הפעלת הלפיד באופן לא תקין המנוגד להיתר הפליטה, וקבוצת בזן תשלם סך כולל של כ-3.5 מיליון שקל בגין ההפרות.

חברת בזן הורשעה, נקנסה ב-2 מיליון שקל וחתמה על התחייבות להימנע מביצוע העבירות בסך של 1,356,000 שקל למשך שלוש שנים; גדיב הורשעה, נקנסה ב-500 אלף שקל וחתמה על התחייבות להימנע מביצוע העבירות בסך של מיליון שקל למשך שלוש שנים; יריב גרץ, מנהל בכיר בחברות בעת ביצוע העבירות, הורשע, נקנס ב-100,000 שקל וחתם על התחייבות בסכום זהה להימנע מביצוע העבירות למשך שלוש שנים; כאו"ל תשלם עיצום כספי של 1,018,500 שקל.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי במסגרת היתר הפליטה, שניתן לה על ידי המשרד, מחויבת בזן לערוך דיגומים תקופתיים לארובות המפעל ולוודא כי ערכי הפליטה אינם חורגים מן ההיתר. אולם, בבדיקות שנערכו במפעל ובבדיקות פתע שביצע מחוז חיפה של המשרד נמדדו חריגות בערכי הפליטה בארובות המפעל בשנים 2019-2017 בניגוד להוראות היתר הפליטה ותוך גרימת זיהום אוויר חזק או בלתי סביר. בעקבות ההפרות נקט המחוז צעדי אכיפה שהובילו לחקירות פליליות של המשטרה הירוקה. כתב האישום, במסגרת ההסדר, כולל אירועים משני תיקי חקירה, ובמסגרתו הורשעו בזן ויריב גרץ בגרימת זיהום אוויר חזק ובלתי סביר והפרות של היתר הפליטה בניגוד לדרישות ולחוק.

באשר למפעל גדיב, העוסק בייצור כימיקלים, ובהם בנזן – חומר רעיל שחשיפה אליו עלולה לגרום להיווצרות תאים סרטניים, נמסר מהמשרד, כי ב-18 באוגוסט 2021, במסגרת הטענת בנזן לספינה במסוף הכימיקלים בנמל חיפה, התפוצץ צינור והוביל לגלישת בנזן אל הים ואל רשות הרבים. במהלך הטענת הבנזן הפרו הנאשמים את תנאי היתר הפליטה ופעלו בניגוד להוראות החוק. בשל אירוע זה הורשעו גדיב וגרץ בשפיכת שמן למי הים, בהפרת איסור לכלוך רשות הרבים, באי נקיטת אמצעים מוקדמים בעת הזרמת שמן ובהפרת תנאים בהיתר הרעלים.

נוסף על כך, הוסכם כי על כאו"ל יוטל עיצום כספי בסך 1,018,500 שקל בגין כמה אירועים שבהם הפעילה החברה את לפיד האתילן במתקן המונומרים באופן המנוגד להיתר הפליטה.

מקבוצת בזן נמסר בתגובה: "השקענו יותר מ-2.2 מיליארד שקל מאז 2007 בתחום איכות הסביבה – השקעה שהביאה להפחתה מוכחת של עשרות אחוזים בפליטות לאוויר. הסדר הטיעון יאפשר לבזן ולמנהליה להמשיך ולפתח את התעשייה הפטרוכימית בישראל, ולהמשיך לדאוג לביטחון האנרגטי של מדינת ישראל".

ד"ר ליהי שחר ברמן, מנכ"לית איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה: "אנו מצרים על כך שנחוצה הייתה התערבות בית המשפט כדי שבזן תעשה את המינימום של עמידה בהוראות החוק, אותן המשיכה להפר גם לאחר התקופה שבין 2017 ל-2019, בה עוסק כתב האישום. האיגוד לקח חלק בפעולות הפיקוח על המפעלים ועמידתם בהיתרים, המשמשות כמצע העובדתי לפעולות האכיפה של המשרד להגנת הסביבה. נמשיך לפעול ללא לאות למען בריאותם וביטחונם של תושבי מפרץ חיפה ולמען קידום החלטת הממשלה 1231 להוצאתן ממפרץ חיפה של התעשיות המזהמות".


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות