עו"ד ליבנת גבסי | צילום: אביה עמאר

האם אישה חייבת לגלות לבן הזוג כי אינו האב הביולוגי של הילד?

בשנים האחרונות, שאלות מורכבות סביב נושאי הורות, זכויות וחובות הוריות הופכות לרלוונטיות יותר ויותר במערכת המשפטית הישראלית. אחת השאלות המרכזיות והטעונות ביותר שנידונות בבתי המשפט עוסקת בסוגיית חובת הגילוי של האם כלפי בן הזוג שלה, כאשר מתברר כי הוא אינו האב הביולוגי של הילד. עו"ד ליבנת גבסי, מומחית לדיני משפחה, משתפת אותנו בנקודת המבט המשפטית, האתית והחברתית בנושא רגיש זה


עו"ד ליבנת גבסי | צילום: אביה עמאר
189

עו"ד גבסי, נושא זה מעורר לא מעט רגשות ודעות שונות. האם יש חובה משפטית על אישה לגלות לבן הזוג שלה כי הוא אינו האב הביולוגי של הילד?

*עו"ד גבסי:* הנושא הזה הוא אכן רגיש ומורכב מאוד. מבחינה משפטית, אין חוק ברור המחייב את האישה לגלות לבן הזוג כי הוא אינו האב הביולוגי של הילד. עם זאת, הפסיקה המשפטית בשנים האחרונות מתייחסת לנושא זה בצורה מקיפה ומנסה לאזן בין זכויותיו של הילד, זכויותיו של האב שאינו ביולוגי וזכויותיה של האם. החובה לשקיפות ולגילוי המידע נובעת בעיקר מהחובות האתיות של בני הזוג אחד כלפי השני, וגם מההשלכות המשפטיות והכלכליות שיכולות לנבוע מחשיפת האמת.

מהן ההשלכות המשפטיות האפשריות במקרים שבהם האם לא חושפת את האמת לגבי אבהות הילד?

עו"ד גבסי: ישנן מספר השלכות משפטיות אפשריות, שהן תלויות בנסיבות המקרה הספציפי. אחת ההשלכות המרכזיות היא בתחום דיני המזונות. אם בן הזוג מגלה לאחר זמן רב כי הוא אינו האב הביולוגי, הוא עשוי לדרוש השבה של כספי המזונות ששילם עבור הילד. בפועל, ישנם מקרים שבהם בתי המשפט פסקו להשיב לאב את הכספים ששולמו, אך זה תלוי בנסיבות מיוחדות, כמו למשל כוונת ההטעיה מצד האם.

בנוסף, ישנן השלכות על יחסי הורות והמשמורת. כאשר מתגלה כי האב אינו האב הביולוגי, הוא עשוי לדרוש לשנות את הסדרי המשמורת, ואף לדרוש ניתוק קשרים עם הילד אם הוא מרגיש שזכויותיו כהורה נפגעו. אך יש לזכור כי המערכת המשפטית שמה את טובת הילד בראש סדר העדיפויות, ולכן כל החלטה תיבחן במטרה להבטיח את טובת הילד, ולעיתים בתי המשפט ממשיכים להכיר באב הלא ביולוגי כהורה לכל דבר.

אילוסטרציה

מהן הסיכונים שהאם עשויה להיתקל בהם אם לא תגלה את האמת?

עו"ד גבסי: האם עשויה להיתקל במספר סיכונים משפטיים ואתיים. ראשית, ישנה אפשרות כי בן הזוג יפנה לבית המשפט בדרישה להצהרה על בטלות האבהות, דבר שיכול לגרום לעוגמת נפש גדולה לכל הצדדים המעורבים. בנוסף, יש סיכון כי האם תיתפס כחסרת תום לב בעיני בית המשפט, דבר שיכול להשפיע לרעה על החלטות עתידיות בנוגע למשמורת, מזונות או חלוקת רכוש במקרה של פירוד.

מעבר לכך, במישור האתי והמוסרי, חובת הגילוי עשויה להיתפס כחלק מההגינות ביחסים הזוגיים. החזקת מידע כזה מהאב עלולה לפגוע קשות ביחסים האישיים ובאמון ההדדי.

שאלה: מה קורה במקרים שבהם הגילוי על חוסר האבהות הביולוגית נעשה אחרי שנים רבות?

*עו"ד גבסי:* מקרים כאלה מורכבים במיוחד. כאשר הגילוי נעשה אחרי שנים רבות, ייתכן שכבר נוצר קשר עמוק בין האב לבין הילד, וקשה להתעלם מההשפעות הרגשיות והפסיכולוגיות של ניתוק פתאומי. בתי המשפט נוהגים לבדוק במקרים אלו את טובת הילד, וייתכן כי יוחלט להשאיר את הסדרי ההורות כפי שהם, מתוך הכרה שהאב הלא ביולוגי הוא דמות הורה משמעותית בחיי הילד.

שאלה: האם ישנם מקרים שבהם בית המשפט עשוי להחליט שאין צורך בגילוי האמת?

עו"ד גבסי: אכן, ישנם מקרים שבהם בית המשפט עשוי להחליט שאין חובה בגילוי האמת, במיוחד כאשר יש חשש כי הגילוי יגרום לנזק נפשי חמור לילד או לאב. השיקול המרכזי במקרים אלה הוא טובת הילד, ובית המשפט יכול להחליט שהשמירה על היציבות הרגשית של הילד חשובה יותר מגילוי האמת הביולוגית. עם זאת, מדובר במקרים יוצאי דופן, וההחלטה תתקבל לאחר בחינה מעמיקה של כל ההיבטים המעורבים.

לסיכום, מה היית ממליצה לנשים שנמצאות במצב כזה?

עו"ד גבסי: המלצתי המרכזית היא להיוועץ עם עורך דין לדיני משפחה מוקדם ככל האפשר. חשוב להבין את ההשלכות המשפטיות, הכלכליות והרגשיות של כל החלטה, ולבחון את טובת כל הצדדים המעורבים – האם, הילד והאב. ההחלטה אם לגלות את האמת או לא היא החלטה אישית ומורכבת, והיא חייבת להתקבל מתוך הבנה מעמיקה של כל ההשלכות האפשריות.

לסיכום, סוגיית חובת הגילוי של האם כלפי בן הזוג בנוגע לאבהות הילד היא סוגיה מורכבת ורבת פנים, וההחלטה בנוגע לחשיפת האמת חייבת להתקבל בזהירות ובשיקול דעת.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות