אילוסטרציה: pixabay

הארכת הוראת השעה למתן הקלות לחייבים בהוצאה לפועל בעקבות נגיף הקורונה

עוד צוין בדברי ההסבר, כי בתקופה זו, בה גלי התחלואה ממשיכים להכות וכתוצאה מכך קיים חשש לאי יציבות כלכלית במשק


אילוסטרציה: pixabay
214

לאור המשך גלי התחלואה בנגיף הקורונה, אישר שר המשפטים וסגן ראש הממשלה, מר גדעון סער, פרסום תזכיר לתיקון חוק ההוצאה לפועל, שמטרתו להאריך את הוראת השעה שנקבעה בתיקון 68 לחוק ההוצאה לפועל (נגיף הקורונה החדש).

בדברי ההסבר לתזכיר, צוין, כי במטרה לתמרץ תשלום של חובות וחזרה של בעלי חוב ונושים לפעילות כלכלית, וכדי למנוע מאנשים שנקלעו למשבר כאמור להידרדר לקריסה כלכלית חמורה וארוכה, חוקק תיקון מס' 68 ובכללו נקבעו הסדרים שונים, בכללם הסדרים לעניין סמכות רשמים לאחד תיקים באופן יזום; הארכת תקופות האזהרה לביצוע פסק דין או להגשת התנגדות לשטר חוב ולתביעה על סכום קצוב; קביעת הסדר תשלומים מיוחד; וכן קביעת הוראות ייחודיות לעניין אגרה ושכר טרחת עורך דין בעד בקשות ביצוע.

עוד צוין בדברי ההסבר, כי בתקופה זו, בה גלי התחלואה ממשיכים להכות וכתוצאה מכך קיים חשש לאי יציבות כלכלית במשק, מוצע להאריך את הוראת השעה לתקופה נוספת על מנת למצות את הפוטנציאל החברתי והכלכלי של ההסדרים שנקבעו.

בין ההוראות המיוחדות שנקבעו בתיקון, הוארכה ב-30 ימים תקופת האזהרה לתשלום פסק דין, כך שבמקום תקופת אזהרה של 21 ימים תהיה זו תקופה של 51 ימים. באופן דומה הוארכה התקופה להגשת התנגדות לשטר חוב ולתביעה על סכום קצוב מ-30 ימים ל-60 ימים, וכן הוארכו יתר התקופות המושפעות מהארכת מועד האזהרה ומועד הגשת ההתנגדות.

במרכזו של התיקון, נקבע מנגנון של הסדר תשלומים מיוחד, שנועד לעודד את תשלום החוב כבר בתקופת האזהרה בהליך פשוט וכמעט בלי צורך במעורבות של רשם ההוצאה לפועל. הסדר זה הותאם לחובות שאינם עולים על 50,000 שקלים חדשים וככזה נועד לתמרץ את בעל החוב לשלם תשלום ראשון על חשבון החוב בתוך 45 ימים ממועד המצאת האזהרה ולהתמיד בתשלום החוב לפי פריסת תשלומים. ההסדר מאפשר לשלם את מלוא החוב בתקופה שבין 4 חודשים ל-24 חודשים.

חידוש נוסף בתיקון, הינו מנגנון הארכת הוראת השעה, כך ששר המשפטים יהיה מוסמך להאריכה, בהתאם לתנאים האחרים הקבועים בחוק, לתקופות נוספות שלא יעלו על שנה וחצי ובהתאם לצרכי השעה.

מנתוני רשות האכיפה והגבייה שפורטו בדברי ההסבר עולה, כי בתקופה של שנה לפני יישום החוק (ספטמבר 2019 – ספטמבר 2020), מספר בעלי החוב ששילמו תשלום ראשון בתקופה של 45 ימים לאחר קבלת האזהרה עמד על 19,642, בעוד שבתקופת יישום החוק (ספטמבר 2020 עד נובמבר 2021) מספר בעלי החוב ששילמו תשלום ראשון עמד כבר על 25,065. כמו כן, בהשוואה בין התקופות האמורות, מספר בעלי החוב ששילמו את מלוא החוב לאחר קבלת האזהרה גדל מ-19,032 ל-36,008 בעלי חוב משלמים בתקופה המוארכת, ונתונים אלה מעידים כי ההסדרים שנקבעו בחוק אכן מקדמים את תכליתם.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות