הרב חיים קנייבסקי זצ"ל | צילום: ישי ירושלמי

הרב שהפך למנהיג הציבור החרדי בארץ ובעולם והיה נערץ גם על ציבור לא חרדי

ביום שישי נפטר הרב חיים קנייבסקי בביתו הפשוט ברחוב רשב"ם 23 בני ברק, פטירתו שברה לבבות של מעל מיליון איש ברחבי הארץ ובעולם, הרב קנייבסקי היה נערץ על כולם, על כלל הציבור החרדי על כל גווניו (למעט אולי ממש בודדים, אך זה לא הזמן להאריך על כך). בכניסה לביתו היו עומדים כמעט מדי יום, אנשים […]


הרב חיים קנייבסקי זצ"ל | צילום: ישי ירושלמי
167

ביום שישי נפטר הרב חיים קנייבסקי בביתו הפשוט ברחוב רשב"ם 23 בני ברק, פטירתו שברה לבבות של מעל מיליון איש ברחבי הארץ ובעולם, הרב קנייבסקי היה נערץ על כולם, על כלל הציבור החרדי על כל גווניו (למעט אולי ממש בודדים, אך זה לא הזמן להאריך על כך). בכניסה לביתו היו עומדים כמעט מדי יום, אנשים רבים בתור ארוך, אנשים היו ממתינים לפעמים שעות כדי לזכות לברכתו.

הרב קנייבסקי היה בנו של "הסטייפלר" מנהיג הציבור החרדי עד 1985 אז נפטר, לאביו של הרב חיים קנייבסקי, קראו הרב יעקב ישראל קנייבסקי, אביו נקרא "הסטייפלר" כי גדל בעיירה הורנוסטייפל שהיתה תחת שלטון רוסי, וכינויו "הסטייפלר" הגיע משם. לאחר פטירתו, הפך בנו אט אט לאחד המנהיגים הגדולים בציבור החרדי בארץ ובעולם. אך עוד חזון למועד. לאחר פטירת הסטייפלר ב-1985, הנהיג הרב שך, מי שהיה ראש ישיבת פונביז' את הציבור החרדי עד לפטירתו ב-2001, אז הפך הרב אלישיב, חמיו של הרב קנייבסקי, למנהיג הציבור החרדי. הרב אלישיב הנהיג את הציבור החרדי בארץ ובעולם עד 2012. לאחר פטירת הרב אלישיב, הפך הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן למנהיג הציבור החרדי בארץ ובעולם, הרב שטיינמן היה מחותן של הרב קנייבסקי, הרב שרגא שטיינמן, בנו של הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן, נשא את בתו של הרב קנייבסקי, הרבנית חנה, היא נפטרה ב-2014.

לאחר פטירת הרב שטיינמן ב-2017, הפך הרב קנייבסקי למנהיג הציבור החרדי בארץ ובעולם. בדומה להרב אלישיב והרב שטיינמן, גם הרב קנייבסקי הפך לדמות הקובעת כל מהלך ציבורי חרדי. כולל החלטות פוליטיות. בזמן חייהם של הרב אלישיב ושל הרב שטיינמן, הרב קנייבסקי לא התבטא כלל בנושאים פוליטיים. רק לאחר פטירת הרב שטיינמן החל הרב קנייבסקי להנהיג את הציבור החרדי בארץ ובעולם. כולל החלטות פוליטיות.

מסע ההלוויה | צילום: איחוד הצלה

הרב קנייבסקי היה נערץ על ידי רבים, מי שראה את התור האינסופי של אנשים מחוץ לביתו, הבחין כי במקום עמדו חרדים לצד דתיים וחילונים. הרב קנייבסקי היה דמות נערצת בשל אורח חייו, הוא חי חיים סגפניים, מעולם לא יצא לנופש או לחופש או לטיולים בחו"ל. הוא היה יושב ולומד תורה, ביתו בית צנוע ופשוט, את חדרו עיטרו בעיקר ספרי קודש.

החרדים ראו בו גדול בתורה, גדול בהלכה, ומנהיג ציבור שדבריו הפכו לנכסי צאן ברזל. גם הציבור הדתי ראה בו איש קדוש וגדול בתורה, מחוץ לביתו היו נראים תדיר אנשים עם כיפות סרוגות שהגיעו לקבל את ברכתו. חילונים רבים היו מגיעים לקבל את ברכתו, פוליטיקאים רבים מכל גווני הקשת הפוליטית היו באים לביתו תדיר, אנשי עסקים חילונים היו באים לקבל ברכה להצלחת עסקיהם. גם קציני משטרה רבים היו מגיעים לביתו לקבל ברכה.

הרב קנייבסקי היה מנהיג ענק בקנה מידה עולמי, רבנים וראשי ישיבות מחו"ל היו מגיעים לביתו להתייעצות בנושאים רבים, החלטות הרי גורל אצל החרדים בתפוצות, התקבלו רק לאחר התייעצות עם הרב קנייבסקי.

ברכותיו ועצותיו התפרסמו מפעם לפעם, ואנשים רבים נושעו בזכות ברכותיו, הוא היה ידוע כפועל ישועות, צדיק ועניו שרק רצה ללמוד תורה, רק לאחר פטירת הרב שטיינמן ב-2017, הוא למעשה קיבל על עצמו את הנהגת הדור. פטירתו היא מכה קשה לציבור החרדי בארץ ובעולם. אבל לא אלמן ישראל. בימים הקרובים אנחנו נדע מי יהיה המנהיג הבא של החברה החרדית. זה יכול להיות הרב גרשון אדלשטיין בן ה-97 ראש ישיבת פונביז', זה יכול להיות הרב משה הלל הירש בן ה-85 ראש ישיבת סלבודקא, וזה יכול להיות הרב דב לנדאו בן ה-91 גם מראשי ישיבת סלבודקא.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות