הפגנה בתל אביב | צילום ארכיון: כאן 11

המחאה הישראלית נחטפה

המחאות בישראל הפכו ממחאות על נושאים מהותיים למחאות נגד ה״דמון״. בר שם-אור בטור אורח


הפגנה בתל אביב | צילום ארכיון: כאן 11
432


ב-2011 מיליון איש יצאו לרחובות. אבל ממאבק בטייקונים ובשיטה הכלכלית המונופוליסטית המחאה הפכה במהירות למחאה נגד נתניהו. ומאותו רגע, המחאות בישראל הפכו ממחאות על נושאים מהותיים למחאות נגד ה״דמון״. זה קרה בין היתר בגלל פוליטיקאים ציניים שרכבו על המחאה האותנטית כדי לגרוף קולות בקלפי.

הציבור הישראלי נופף לשלום למחאות העקרוניות של ארבע האמהות, המחאה נגד ההתנתקות, מחאות השלום וכו׳ ובמהלך העשור האחרון רוב מוחץ של המחאות היו נגד איש אחד בלבד. המחשבה כאילו שישראל היא דיקטטורה ונתניהו הוא לא נציג ציבור נבחר שהצליח להרכיב קואליציות, הלכה והיכתה בתודעה והפתרון שמכרו היה שאם רק העריץ יפול הכל יסתדר, כמו קסם. זה לא קרה.

לפני שנה קמה ממשלה חדשה בלי נתניהו והבעיות רק הלכו והחריפו. אפשר להאשים את הקורונה והאינפלציה העולמית אבל הממשלה של בנט ולפיד הבטיחה לטפל ״רק בנושאים אזרחיים״ ולכן רבים חשבו, ובצדק, שהם יובילו לשינוי כלכלי מהותי כי רפורמה מדינית בכזאת קואליציה לא באה בחשבון. בנט שיווק את תוכנית סינגפור והבטיח להוריד מיסים. לפיד המשיך למכור את תזת ״אחי העבדים״ והאפודים הצהובים והבטיח לדאוג למעמד הביניים. אבל בינתיים השניים רק שיווקו רפורמות קיקיוניות שלא מעניינות איש והבטיחו שזה ״יוביל לתחרות״ מתישהו, וכל זה בזמן שהתרחש בחודשים האחרונים תהליך שהוא בלתי נתפס. העליה הקיצונית במחירי הדיור, עליה דרסטית ומרוכזת בתקופה קצרה מאוד שכמותה לא ראינו בעבר, היא הפן החמור ביותר של יוקר המחיה הנוכחי.

נפתלי בנט

אפשר להאשים את נתניהו ואין ספק שגם הוא לקח חלק מרכזי בתהליך שהוביל למצב הנוכחי, אבל השקט התקשורתי סביב המשבר הנוכחי והדממה ברחובות הן תעודת עניות למה שקרה לאקט המחאה הישראלי. מחאות ״רק לא ביבי״ ממשיכות לשלוט בשיח התקשורתי וכפי שהוכח הן לא פותרות דבר – לא את המחירים בסופר, או העליה במחירי הדלק ובעיות התחבורה וגם לא את משבר הדיור. עד שהציבור הישראלי לא יחזור להגיד בקול את מה שהוא דורש, ולצאת מפריזמת כן ביבי לא ביבי, הממשלה, כל ממשלה, לא תטפל בשום בעיה בצורה מהותית. לצעירים שהכפילו להם את שכר הדירה לא מעניין ביבי כן ביבי לא. לאוכלוסיה המבוגרת שרואה מחירי ארנונה ודלק בשמים לא אכפת מהאגרת שכתב בנט על קמפיינים פוליטיים. הציבור צריך לחזור ולמצוא את הקול שלו. ואם זה לא יקרה ימשיכו לדפוק אותו.

הכותב הוא בר שם-אור, עיתונאי חוקר, "הצינור", רשת 13.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות