אילוסטרציה

המחיר למשתכן: הצלחה או כישלון? סיבוב של משקיעי נדל"ן או עידוד דיור בפריפריה?

על פי סקר של מכון גיאוקרטוגרפיה בשיתוף "איגוד הזוכים", 62% מהזוכים בלבד מתכוונים לגור בדירה, 17% ייאלצו לקחת משכנתא של יותר מ-1.1 מיליון שקל ו-9% עלולים לוותר על הזכייה בשל עליית הריבית ומדד התשומות


אילוסטרציה
334

מה אומרים זוכי המחיר למשתכן על התוכנית? מכון גיאוקרטוגרפיה בשיתוף "איגוד הזוכים", שקיבץ בקהילת איגוד הזוכים 70 אלף ישראלים שזכו בתכניות השונות, ערך סקר בקרב 900 זוכים ואלה הנתונים המרכזיים שעולים ממנו.

אם נתמקד בעיקר, 62% מהזוכים מתכוונים לגור בדירה שרכשו, מתוכם, 37% מהזוכים אשר לא היו בטוחים אם יגורו בדירה ואף לא התכוונו לגור בדירה, עברו בסוף לגור בה. העובדה כי חלק מתושבי המרכז זכו בדירות בצפון ובדרום הארץ, צפויה להוציא חלק מהישראלים למגורים בפריפריה, מכאן נובעת המסקנה : הפריפריה צפויה להתחזק.

מהמחקר עולה כי כ-25% מהזוכים בהגרלות בשנים האחרונות כבר קיבלו את הדירה שבה זכו. בסקר קודם שנערך בסוף 2018, שיעור הנכנסים לדירה היה נמוך מאוד, אחוזים בודדים בלבד. כלומר, תהליך מסירת הדירות לזכאים התגבר, זאת למרות שיש עדיין שיעור גבוה (כ-25%) שממתין כבר לפני מעל 4.5 שנים לדירה (זכו בשנים 2015-2016).

מהו סטטוס הזוכים? כ-25% קיבלו כבר את הדירה, כ-54% חתמו על הסכם מכר, כ-4% קיבלו היתר, זומנו לכנס, אך טרם חתמו, ולכ-16% עדיין לא נוצר קשר עם הקבלן. לשאלת הציבור, האם עיקר הרוכשים הינם משקיעי נדלן, התשובה ברורה, גובה המשכנתא הממוצעת שלקחו הזוכים (930 אלף ₪) שהוא נתון גבוה יחסית למחירי הדירות.

קיבץ 70 אלף זוכים בתוכניות השונות. עו"ד אמיר לוזון | צילום: תומר יעקובסון

"ניתן לומר בוודאות כי לא מדובר במשקיעי נדל"ן רעבים, אלא באזרחים ישראלים שלא היתה להם יכולת לרכוש דירה במחירי השוק המשתולל", אומר לחדשות מה הלו"ז עו"ד אמיר לוזון, מייסד איגוד הזוכים, "גם לזוכים שלא מתכוונים לגור בדירה אי אפשר לקרוא משקיעים, כיוון שזאת דירתם היחידה שבבעלותם, השימוש בדמי השכירות נועדו לכסות חלק מהשכירות היכן שהם גרים – זאת לא ההגדרה של משקיעים".

"בשורה התחתונה, מדובר באנשים שלא יכלו לרכוש דירה מחוץ לתכנית בעיר שלהם, ולעתים באף יישוב בישראל. כעת הם מחזיקים בדירה בעיר מרוחקת, ויש סיכוי גבוה שיגורו בה. המצב יוביל להגירה חיובית לפריפריה – מדובר בתוצאה, מכוונת או לא, שתכניות ממשלתיות אחרות יכולות רק לחלום עליה", אומר לוזון.

עוד עולה מהנתונים כי 59% מהזוכים אמרו שהתכנית שיפרה מאוד את מצבם, אליהם מצטרפים 18% שהשיבו כי התכנית שיפרה את המצב שלהם במידה מסוימת. סה"כ 77% מהזוכים השיבו שהתוכנית שיפרה את מצבם במידה מסויימת.

המציאות מראה, 40% מהזוכים הם בעלי הכנסה נמוכה מהממוצע בישראל, לעומת 18% בלבד בסקר שהתקיים ב-2018. מבחינת חלוקה לקבוצות גיל, 69% מהזוכים הם בני 40 ומטה. "המשמעות של הנתונים האלו היא שהתכנית מסייעת ליותר צעירים לרכוש דירה משלהם", אומר עו"ד לוזון, "רוב הפרויקטים הם פרויקטים שהקבלנים זכו בהם לפני העלייה הנוכחית במחירים, כך שהזכייה קיבעה את המחיר הדירה, בצמוד למדד תשומות הבנייה, כמובן. זה אפשר לאנשים לרכוש דירות במחירים שפויים כשהמחירים בשוק החופשי התחילו להשתולל".

האם לדעתך התוכנית למחיר המשתכן והתוכניות הנלוות הצליחו או לא?
"בסופו של דבר, התכנית לא היתה מושלמת וזכתה לביקורת מוצדקת, אבל היא הצליחה במטרה המרכזית שלה – לאפשר לאנשים ממעמד הביניים לרכוש את הדירה הראשונה בחיהם".


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות