עוקץ התרומות: מבקשת בקבוצות פייסבוק סיוע למשפחה נזקקת – וגורפת עשרות אלפי שקלים

הענייה העשירה בעולם: בשבועות האחרונים אזרחים טובים שהתגייס לסייע למשפחה נזקקת שפנתה אליהם בפייסבוק, העלו חשד שהם נפלו בעוקץ


30060

גיוס תרומות בפייסבוק הפך לתופעה רחבה במיוחד ועל אף המציאות הכלכלית המורכבת היום, יש לא מעט אנשים שמתנדבים לעזור לאחרים, לעיתים הם שולחים יד לכיס גם כשאין להם יותר מדי, רק כדי לעזור לאדם במצוקה.

במשך חודשים עשרות אנשים נרתמו ועזרו לאישה שהציגה את עצמה בשם יוליה, לפעמים היא הציגה את עצמה כמרב או נוגה ותמיד הסיפור היה זהה. ״אין לי כסף לאוכל או לשלם חשבון חשמל״. אזרחים טובים הכניסו את היד לכיס ותרמו, חלק כמה מאות, אחרים אלפי שקלים – אלא שבשבועות האחרונים מידע שהגיע אל "הכל כלול", העלה חשד כי התרומות הללו הגיעו למישהי שחיה לא רע בכלל.

יוליה נהגה לפרסם פוסטים עם בקשות לסיוע כלכלי על בסיס קבוע. היא עשתה זאת בעשרות קבוצות פייסבוק, באזורים שונים בארץ ותחת כמה וכמה פרופילים שהיא יצרה לעצמה. היא לא הסתפקה רק בפוסטים שהיא עצמה פרסמה אלא גם תרה אחרי פוסטים של אנשים שבאמת ביקשו סיוע, ואז פנתה לגולשים שרצו לסייע וביקשה עזרה אישית גם לעצמה.

יוליה לא בחלה באמצעים. אל מול התורמים היא הרגישה בנוח, ובאופן שיטתי שחזר על עצמו מסיפור לסיפור היא שלחה רשימות מסודרות. היא לא הסתפקה במזון בסיסי ולא פעם ביקשה סטייקים, יין אדום ועוד כמה בקשות הזויות. מיותר לציין שפרט למזון, יוליה גם ביקשה כמובן כסף שתוכל לסגור את החודש.

לתורמים היא נהגה לספר שהיא אם לחמישה ילדים קטנים וכי בעלה חולה לב שמרותק למיטה, אך שיטוט קצר ברשתות החברתיות מציג תמונה שונה לחלוטין: חופשות, בילויים, חגיגות, תכשיטי יוקרה ובעיקר בעל שלגמרי עומד על הרגליים ומתפקד.

אחרי שצללנו לעדויות של התורמים שהחלו להגיע, התחקינו אחר שיטת הפעולה. הגבנו לאחד הפוסטים שביקשו סיוע בקבוצה שיוליה חברה בהן, לא חלפו מספר דקות ויוליה כבר פנתה אלינו בפרטי וביקשה עזרה. תוך זמן קצר ואחרי רשימות שהיא העבירה היא מזמינה אותנו אליה הביתה. אנחנו כמובן קופצים על ההזדמנות.

כבר כשאנחנו מגיעים אליה יוליה מרגישה צורך להתנצל "יש לי כאן הכל" היא אומרת לנו, "אפילו טלוויזיה, אבל הכל תרומות".

כשאנחנו מסיירים בתוך הבית אפילו אנחנו מופתעים. כך למשל יוליה טענה בפנינו שהמקרר ריק, שהילדים זקוקים לבגדים אלא שהבית מלא עד אפס מקום. חדרים שלמים שמלאים בארגזים ובתרומות. שקיות של קניות שזה עתה הגיעו ומזווה מלא.

מה שיוליה לא יודעת זה שבזמן שאנחנו נמצאות בבית למטה מחכים לנו אחד התורמים והצלם.

יוליה יורדת איתנו למטה ואז אנחנו מעמתים אותה עם קובי, שתרם לה לבדו אלפי שקלים. כמו שהיא ביקשה מאיתנו, את כספי התרומות יוליה מבקשת להעביר לחברה שלה שהיא סומכת עליה. תוך כדי שהיא מנסה להגן על חפותה היא מבקשת מאיתנו להתלוות לחברה שדרכה עובר הכסף. אלא שגם יוליה לא שיערה שזה מה שיקרה כשנגיע לשם.

טטיאנה, "החברה שהיא סומכת עליה", מגישה לנו שקית של קבלות של הכסף שעבר: עשרות קבלות של מאות ואלפי שקלים בחודש אחד בלבד.

כשיוליה מבינה את התמונה היא מתחילה להתבלבל, ועל אף כל זאת, גם כשאנחנו נותנים לה הזדמנות להסביר את הצד שלה היא לא ממהרת להתנצל. בזמן שהתרומות והכסף יכול היה להגיע למי שבאמת נזקק לכך יוליה בטוחה בדרך שלה וישנה טוב בלילה או כפי שהיא אמרה לנו ״אני ישנה פצצה, פרט לרעש של התינוקת״.

עד למועד שידור הכתבה, מיוליה לא נמסרה תגובה.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות