ראש עיריית בני ברק, אברהם רובינשטיין

מאות מנהלים חינוכיים ביום עיון ייחודי ביוזמת 360 בעיריית בני ברק

מאות מנהלי התתי"ם בבני ברק השתתפו ביום עיון ייחודי להתמודדות עם מקרי טראומה וזעזועים שוברי שגרה


ראש עיריית בני ברק, אברהם רובינשטיין
344

יום עיון מיוחד למנהלי תלמודי תורה בעיר בני ברק, התקיים ביוזמת 360 לילדים ונוער בעיריית בני ברק, בשיתוף ועידת החינוך, המכון למורים, עזר מציון ופורום המנהליים החינוכיים, בשימת דגש והתמודדות עם אירועי טראומה ואסון ל"ע, מקרים המחייבים חשיבה מקצועית והדרכה פרטנית.

ליום העיון שהתקיים במרכז הכנסים גלי צאנז, הגיעו ובאו מאות מנהלים חינוכיים, ממגוון תלמודי התורה ומפקחים חינוכיים, למה שהפך לבימת הדיון המיוחד של כלל העוסקים במלאכת הקודש של חינוך ילדי ישראל – דור העתיד. את יום העיון פתח המנחה – הרב זאב שכטר, בהבאת דברי קודשו של רשכבה"ג מרן רה"י הגר"ג אידלשטיין שליט"א שמסר דברי הדרכה וברכה להצלחת המנהלים המתכנסים לתועלת תלמידי ישראל הטהורים.

הרב דוד אדלר, מנהל ת"ת פני מנחם, הביא את דבר "פורום מנהליים חינוכיים", בתארו את "המקום שהפך להיות הבמה המרכזית של המנהלים. כאן נשאלים שאלות, מקבלים תשובות".

הרב שמעון קשש מנהל תוכנית 360 וסגן מנהל אגף החינוך בעיריית בני ברק – נשא דברי ברכה בהסבירו כי יום העיון יצא אל הפועל לאור בקשות שעלו ממוסדות החינוך בעיר ולאחר התייעצות וברכת גדולי ישראל שליט"א, הנושאים והדוברים נבחרו ע"י אישי החינוך. בדבריו שיתף נתונים אודות היקף מצבי הסיכון של ילדים ובני נוער תושבי העיר, שהתגברו לאחר תקופת הקורונה.

"כולנו מלאי הכרת הטוב לשותפים של היום הזה, לראש עיריית ב"ב הרב אברהם רובינשטיין שיחד עם צוות לשכתו מעודד כל פעילות חינוכית, והזכיר כי כבר ביומו הראשון בראשות העיר הגיע להשתתף בקורס 'שאיל קשיב' המשותף לוועידת החינוך.

הרב קשש הודה לרבני וועידת החינוך הרבנים הגאונים רבי משה בלוי, רבי יהושע פינק, הרב אברהם מרדכי קופמן, רבי שלמה שטרן, לרב אהרן קלירס מנהל המכון למורים, ראשי ועידת החינוך וכן להנהלת עזר מציון בראשות הרב חנניה צ'ולק ובפרט לרב יעקב הורביץ ששותף כל השנה בפרויקטים חינוכיים. וציין במיוחד את הרב שלמה שטרן על מאמציו האישיים לקראת יום העיון ובמהלכו. בסיום דבריו ציין הרב קשש את שיתוף הפעולה של פורום המנהלים ובפרט מנהלי הת"תים חברי וועדת ההיגוי והרב בן ציון זינגר שמסייע רבות לאורך השנה.

משא מיוחד נשא הגאון רבי טוביה פולק שליט"א, משגיח ישיבת עטרת ישראל לצעירים, על תקופה ודור שבהם הילדים חיים בלחץ שהיא לדבריו "מכת הדור". החובה אפוא להעניק לילדינו משמעות ושמחה, עם הנאה בחיים הרוחניים – כנגד ההנאה שיש להבדיל בדברים הגשמיים.

בהמשך נהנו המשתתפים מהרצאות גדושות ומקצועיות: ר' יניב קקון, פסיכולוג שיקומי ונוירופסיכולוג בכיר – בנושא איתור משברים אצל התלמידים.

המושב המרכזי – "מושב גדולי ישראל", נפתח ע"י יו"ר המושב, ראש העיר בני ברק – הרב אברהם רובינשטיין שבירך את כלל השותפים ועמד על חשיבות העיסוק בתחום זה כפי שראה במיוחד אחרי הפיגוע הנורא בעיר, אז פנו עשרות מנהלי מוסדות עם קושי קיים באופן העיסוק בנושא.

בפתח המושב נשמע המשא המרכזי אותו נשא מרן הגאון הגדול רבי שרגא שטיינמן שליט"א, ראש ישיבות 'אורחות תורה' וחבר מועצת גדולי התורה –בחשיבות "ההקשבה והיחס" שיש להעניק לכל תלמיד באופן שירגיש בליבו שמבינים אותו , וזוהי הצלת נפשות כפשוטה, כמפתח להבנה בכל עת וביותר בזיהוי זמני קושי ומצוקה.

בהמשך התקיים שו"ת עם מרן הגר"ש שטיינמן שליט"א בהנחיית הרה"ג רבי חיים טרנובסקי שליט"א מנהל חינוכי ת"ת דרכי יושר. המנהלים העלו שעלות מן השגרה וגם אתגרים מורכבים, כאשר ראש הישיבה שליט"א עונה ומשיב דבר דבור על אופניו לקהל השומעים הרחב.

כ"ק האדמו"ר מזוטשקא שליט"א, נשא משא קודש בדרכי החינוך והמסורה הטהורה, חינוך העובר מדור לדור ויש בו להאיר להורות ולהשכיל בכל נושא ובכל שעה. לאחר מכן התקיים שו"ת מיוחד עם האדמו"ר שליט"א, שידיו רב לו בעמל הקודש באורחות החינוך, תוך הלך נפשו של כל תלמיד למציאת חן ומתיקות התורה.

הרב חנניה צולק, יו"ר עזר מציון – התייחס לאירועים הקשים והטראומתיים שלדאבון לב פקדו גם את העיר וגם את הציבור החרדי, ובהתאם לכך מתמודדים הילדים-התלמידים עם הזעזוע, הטראומה והחשיפה.

הרה"ח רבי יהושע פינק שליט"א, מרבני ועידת החינוך והמכון למורים, התמקד בתחום הטראומה, והסביר כי הבעיה העיקרית בטראומה היא שבדרך כלל "אין לה סיום, רח"ל. בהתאם לכך ההתמודדות צריכה להיות עקבית, רציפה וכזו שתועיל אי"ה לכל החיים".

הרב אהרן קלירס, מנהל המכון למורים בירך על ההתכנסות והודה לרבנים שליט"א, ליוזמים ולשותפים. "לנו במכון למורים יש אנשי מקצוע שיודעים לענות ולסייע בעת הצורך. המנהלים מוזמנים לפנות אלינו ואי"ה גם נקיים סדנאות ממוקדות לצוותי החינוך וההוראה".

הרב נחום עודד הופמן, מנהל המחלקה הפדגוגית במכון למורים הציג את עיקרון ק.מ.ץ. לטיפול בטראומה: קירבה, מיידיות, ציפייה; תוך הצבת כללי 'עשה' ו'אל תעשה' בתחומים רגישים אלה של נפגעי טראומה.

הרה"ג רבי משה בלוי שליט"א – מרבני ועידת החינוך והמכון למורים, דיבר על הצורך להשקיע בחיבור והקשר בין יהודי להקב"ה, שהוא מתכון אישי ויעיל להפגת טראומות. במקביל, המליץ מניסיונו האישי: "מומלץ לכל מנהל להכין כתובת עמה הוא מתייעץ בתחום זה. אצלי, למשל, כל מי שפונה – אני מפנה לעזר מציון, ישנה מקצועיות ופלטפורמה איך מתמודדים וכיצד מבצעים את הדברים הללו בצורה מושכלת ורגישה. יש צוות ויש מומחים, וצריך להפנות אליהם".
כמו כן הודיע לציבור המחנכים, כי ועידת החינוך ה-19 תתקיים אי"ה בימים שלישי – חמישי, י"ז – י"ט בטבת, במרכז הכנסים צפורי בכפר "חפץ חיים. הרב בלוי הודה בשם ראשי ורבני הוועידה לר"ע ב"ב הרב רובינשטיין על תמיכתו ללא לאות ולרב שמעון קשש הדואג כל השנה למיזמים חינוכיים מבורכים.

הרה"ח רבי אברהם מרדכי קופמן שליט"א מרבני ועידת החינוך, התמקד בצורך בו מנהלים או מחנכים נדרשים למצוא כל מיני רעיונות כדי לחזק את התלמידים, דוקא בזמני-לחץ וחשש. "עצם הנוכחות שלנו, המחנכים, ההורים והמבוגרים – כאשר היא תחת שליטה, היא מחזקה ומעניקה תחושה טובה.

משאו של הרה"ג רבי יעקב שטרנשוס, משגיח ישיבת שערי שמועות, נשמע בקשב רב על ידי ציבור המנהל הרחב, שהרחיב אודות מוחו של התלמיד, שפועל באורח שונה לחלוטין מאשר של מורהו המבוגר, ובכך יש להתחשב ולהתאים את ההתייחסות לתלמיד על פה דרכו, ולולי זה, הפער לצערנו עלול להתעצם.

לאחר דברי ברכה מאת הרב יעקב הורביץ, מנהל האגף לשירותים ולקשרי ממשל בעזר מציון, התקיימה הרצאתו המאלפת של ד"ר יוסי ברנשטיין: "הסיפור שהילד לא מספר", תיארה בצבעים מוחשיים את התנהלותו של הילד, והסיפור אותו הוא רוצה לספר דרך התנהגותו. "כולנו עוברים חוויות שמפשיעות על החיים. כל אחד מתמודד בדרכו, ורבים משכילים להיעזר בבחינת 'דאגה בלב איש ישיחנה'.

"ילדים לעומת זאת", מטעים ד"ר ברנשטיין, "לא יודעים איך להתמודד ואיך לעזור לעצמם. הם מסתירים לא פעם חוויות לא פשוטות מתוך חשש ולעיתים סוחבים זאת איתם עד לגיל מבוגר ולפעמים אז זה מתפוצץ. המחויבות שלנו להיות ערניים לכל שינוי המתחולל אצל הילדים ולעודד אותם לשוחח ולשתף את המועקות אשר על ליבם ובכך מצילים אותם".


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות