הציג תמונה שלו עם ראש עיריית בני ברק ועקץ 160 מיליון שקל מחרדים בארה"ב

בחדרי חרדים: ישראלי השתמש בתמונה תמימה שלו עם הרב אברהם רובינשטיין והונה לכאורה משקיעים חרדים בלוס אנג'לס ובניו ג'רזי – ולאחר מכן נמלט לישראל. על פי הרשות לניירות ערך בארה"ב בהונאת פונזי ומימון אורח חיים מפואר מכספים שהוציא במרמה


701

הרשות לניירות ערך בארה"ב הגישה תביעה ביום חמישי האחרון לבית המשפט המחוזי בארה"ב, נגד ישראלי, יוסי.א. בגין הונאה. העיתונאי יענקי פרבר דיווח ב"חדרי חרדים" כי על פי התביעה, מדצמבר 2018 עד ינואר 2020, החשוד גרם לפחות ל-29 אנשים להשקיע בחברה שלו, iWitness Tech, LLC.

בנוסף, החשוד גם הבטיח לכאורה כי כספי המשקיעים ישמשו לרכישת נכסים בישראל שיפותחו וימכרו. "שתי הטענות הללו היו שקריות", נמסר מהרשות לניירות ערך. "במקום להשתמש בכספי משקיעים לרכישת מצלמות או לפתח נכס, החשוד ניצל את הכספים על ידי הוצאת כספי משקיעים לטובתו האישית וביצע הונאות פונזי מכסף של משקיעים קודמים בניסיון להמשיך את התוכנית".

ראש עיריית בני ברק, אברהם רובינשטיין

העיתון 'ג'רוזלם פוסט' מגולל כיצד החשוד לכאורה עשק את היהודים החרדים בלוס אנג'לס, ובניו ג'רזי. לפי התחקיר, הוא טיפח מוניטין בקהילה החרדית כאמין, כריזמטי ונדיב. הוא פתח בית כנסת קטן בחדר ליד המשרד של חברת iWitness שלו, שם מסר שיעורים. "החשוד, לעומת זאת, ניצל את הרצון הטוב של המשתתפים באמצעות פעילותו הקהילתית כדי לעסוק בתוכנית הונאה של הנפקת ניירות ערך", נכתב בתביעה.

עוד דווח ב"חדרי חרדים" כי כאשר המשקיעים החרדים שאלו אותו מדוע הוא לא מקבל הלוואות בנקאיות עבור חברת iWitness בריבית נמוכה יותר, הוא ענה לכאורה כי מכיוון שהוא מישראל, אין לו מספיק אשראי בארה"ב.

"זה היה שקרי, והסיבה שהחשוד לא הצליח להשיג מימון בנקאי היא משום שהעסקים שלו לא היו אמיתיים" נכתב בתביעה. משקיעים בדרך כלל שלחו כסף לחשוד ו-iWitness באמצעות העברה או המחאה. במקרים מסוימים, החשוד אמר למשקיעים להעביר כספים למשקיע אחר.

"רוב המשקיעים ב-iWitness לא הטילו ספק בזרימת הכספים הזו, אבל לאלה שעשו זאת נאמר שהם צריכים לשלוח כסף דרך הצד השלישי כי הצד השלישי מסוגל להחליף כסף בישראל בתעריפים נמוכים יותר מהבנקים", נכתב בתביעה. "זה היה עוד שקר".

קבוצת משקיעים הוכנסה לכאורה לתוכנית על ידי אדם שזוהה בתביעה כ"אדם א', שלא היה מודע להונאה והאמין שההשקעות יועילו לחבריו. אדם א', שבסופו של דבר הפסיד יותר מ-700,000 דולר מכספו, ונאלץ להחזיר כעת למשקיעים יותר מ-5.7 מיליון דולר בגלל הערבויות שחתם". נכתב בתביעה.

החל מדצמבר 2018, טען החשוד בפני משקיעים קיימים ופוטנציאליים כי הוא זקוק להון לרכישת מצלמות וציוד אחר עבור iWitness, וישלם את החזר ההשקעה שלהם בהמשך. לטענתו, הוא הציע לפחות למשקיע אחד וריאציות מרובות על העסקה הזו, עבור עבודות התקנת מצלמות שונות, עם השקעות שנעות בין 50,000 ל-180,000 דולר, ושיעורי תשואה של 10% עד 20%.

עם זאת, במציאות, עסקי התקנת המצלמות של iWitness מעולם לא היו רווחיים ולאורך חמש שנים עבדו על פרויקטים בשווי 10,000 עד 20,000 דולר עבור 20 עד 30 לקוחות בלבד, נכתב בתביעה. הרשות לניירות ערך טוענת כי החשוד יצר גם אשליה של רווחיות על ידי שימוש בכספי משקיעים כדי לשלם עבור שכירות משרדים ומכוניות.

באפריל 2020, החשוד החל לכאורה להציע תוכנית השקעות חדשה. על פי החשד, הוא סיפר למשקיעים שיש לו מערכת יחסים מיוחדת עם ראש עיריית בני ברק, הרב אברהם רובינשטיין, שאפשר לו לדבריו להאיץ את פיתוחן של יחידות דיור שיימכרו מעט מתחת לשוק עם יצירת רווח מהיר.

במסגרת התביעה, שלח החשוד למשקיעים קיימים, ולמשקיעים פוטנציאליים סרטונים ותמונות של בניין דירות בישראל, סרטון שלו יושב בלשכת ראש עיריית בני ברק והעתקים של מסמכי רשם המקרקעין, כך נכתב בתביעה.

לדוגמה, באפריל 2020 החשוד אמר למשקיע כי יש לו פרויקט נדל"ן גדול בישראל. החשוד אמר למשקיע כי הוא רוכש שתי דירות בקומה העליונה של בניין כי יש לו אישור מיוחד לבנות קומה על גבי יחידות אלו, מה שיאפשר לו לבנות שתי יחידות נוספות. הוא אמר למשקיע שהוא ישלים את הפרויקט בעוד שבעה או שמונה חודשים, וכי התוכנית שלו הייתה למכור את הבתים מעט מתחת למחיר השוק, ובכך יאפשר לו למכור אותו במהירות ועדיין להרוויח. הוא הציג למשקיע חוזה, תמונות של הבניין והדירה, וצירף לכך את הסרטון שלו יושב יחד עם ראש עיריית בני ברק.

עם זאת, החשוד הודה מאוחר יותר שלא היו נכסים להשקעה והוא ידע שתוכנית ההשקעה בקרקעות "מבוססת על שקרים", כך מסרה הרשות לניירות ערך בארה"ב, הסרטונים ששלח החשוד למשקיעים היו לכאורה של דירות שבהן התגורר פעם. בנוסף, הסרטון של ראש העיר בני ברק, שעמו לא היה לו קשר מיוחד, צולם כאשר הוא עצר ליד לשכת ראש העיר, פנה לראש העיר, לחץ לו יד כביכול כדי לייצר מצג שווא של ידידות ביניהם, ואז השתמש בתיעוד כדי לזייף קשר עם ראש העיר.

על פי החשד, החשוד שלח יותר מ-2.5 מיליון דולר למחליפים בישראל, והוא משך 861,000 דולר במזומן. החשוד גם הוציא 56,880 דולר בבתי קזינו וטס במטוסים פרטיים לפחות פעמיים. בסוף דצמבר 2020, התוכנית שלו קרסה. החשוד, שהפציר במשקיעים להמתין עם השקעותיהם או להסכים לזמן נוסף להחזר, לא הצליח לארגן השקעות נוספות כדי לכסות את התחייבויותיו, ונמלט מארצות הברית לישראל.

"לאחר שלל מיילים שבהם הוא התנצל על הרס חייהם של אנשים עקב 'מחלתו', הוא חזר לזמן קצר ובמהלך הזמן הזה הוא נפגש עם כמה משקיעים שניסו להציל את ההפסדים שלהם", נכתב בתביעה.

החשוד חתם בסופו של דבר על הצהרה נוטריונית בפברואר 2021 המודה בהונאת ניירות ערך, והשתתף בפגישה מוקלטת עם מספר משקיעים חודש לאחר מכן, בה הודה שהוא מנהל תוכנית פונזי. החשוד אמר למשקיעים כי הוא ינסה להחזיר להם את הכסף, אך לא חזר לארצות הברית, כך לפי התביעה.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות