צילום: korenn

עובדת ברשות האוכלוסין סירבה לכבד תעודת "פטור מתור" וקראה למאבטח שיוציא את האדם מהמקום

רשות האוכלוסין: "המתלונן פונה לחדר צדדי ושם קיבל את השירות המבוקש". עו״ד שירי טל, מומחית למימוש זכויות רפואיות: "פשוט בושה"


צילום: korenn
426

פטור מתור? לא במשרדים ממשלתיים. אין ספק שאף אחד מאתנו לא אוהב להמתין בתור. בוודאי לא כשמדובר בתורים הארוכים של מגוון השלוחות של משרד הפנים. אלא שבשביל לא מעט אנשים זה עוול של ממש ועל פי חוק הם אף פטורים מעמידה בתור.

זה יכול להיות בגלל בעיה בריאותית או מגבלה כלשהיא. כך או כך, תאמינו או לא – קרוב לחצי מיליון אנשים בישראל מחזיקים בתעודת הפטור הזו. התעודה מקנה להם קדימות בתור במקומות שמציעים שירותים ציבוריים, בוודאי כשמדובר במשרדי ממשלה. אבל שימו לב למקרה המקומם הבא: ר׳, ניגש לאחת מלשכות הרשות והאוכלוסין. הוא כאמור מחזיק בידו בתעודת הפטור מתור וכשהוא מבחין בתור הארוך הוא ניגש לפקידה ומציג לה את התעודה. היא בתגובה טוענת לא פעם כי "פה אין פטור מתור". לא זאת בלבד, כשהוא שולף את הנייד שלו ומתחיל לתעד את ההתרחשות הפקידה מחליטה שר׳ לא יקבל כלל שירות במקום.

צפו בתיעוד המלא

בשיחה עם ר׳ הוא מספר ״הצגתי לפקידה תעודת נכה עם פטור מהמתנה בתור והיא אמרה לי שאצלם לא מקבלים את התעודה הזאת. ואז כשהיא הבינה שאני מצלם אותה היא קמה וקראה למאבטח וביקשה ממנו להוציא אותי החוצה. יצאתי מהסניף מאד מבויש. אני בדרך כלל לא משתמש בתעודה הזאת ולא ידעתי שבפעם שאני אצטרף אותה תהיה סיטואציה כזאת לא נעימה ומביישת. היום אני באמת אחשוב המון-המון פעמים לפני שאני מוציא את התעודה הזאת מהכיס. אני לא רואה שאני הולך לבייש את עצמי שוב בצורה כזאת".

עו״ד שירי טל, מומחית למימוש זכויות רפואיות, התייחסה למקרה ואמרה לחדשות מה הלוז: ״לפי הסרטון זו פשוט הפרה של תקנה. במקרה כזה רשאי האדם לתבוע וצריך להוכיח נזק, פגיעה. במקרה הזה לא קשה להבחין שהבחור אכן נפגע. זו פשוט בושה. בסה"כ הבן אדם בא וביקש לכבד את התעודה והפטור מתור שהוא זכאי לו״.

עו"ד שירי טל

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: "ראשית, נבהיר כי בניגוד לקביעתכם בפניה, החוק קובע כי בכל גוף אשר הפניה אליו יכולה להיעשות באמצעות זימון תורים, על מחזיק התעודה לקבוע תור ובמקרה זה, הפטור מתור אינו חל. על כן, ראוי שתבדקו את סעיפי החוק בטרם האשמתכם גוף זה או אחר. לגופו של עניין, אנו בהחלט מאמינים שבכל מקרה ומקרה יש להפעיל שיקול דעת ואכן כך עושים כלל עובדי הרשות. גם במקרה האמור, האחראית על השירות שירתה פונה בת 77 המחזיקה אף היא בתעודת נכה. הפונה הגיע, התפרץ למקום וביקש לקבל שירות "כאן ועכשיו" תוך דרישתו להפסיק לשרת את הפונה בת ה-77. בשיקול דעת נכון וראוי, המשיכה נציגת השירות לתת שירות לאישה האמורה. מאחר שהפונה הפר את הסדר במקום, הוא פונה לחדר צדדי ושם קיבל את השירות המבוקש. צר לנו על קביעת עובדות המסתמכות על מידע לא מדויק".


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות