רכבת ישראל (צילום ארכיון: Sebastian Großert)

בתום מו"מ של יותר 4 שנים: נחתם הסכם שכר חדש לעובדי רכבת ישראל

נחתם הסכם חדש לעובדי הרכבת שבמרכזו תוספת שכר רוחבית לכ-3,700 העובדים והעובדות, קידום פרויקט החשמול, מנגנון לביטחון תעסוקתי עד 2039 והסדרה של שורת נושאים נוספים * החתימה נערכה במעמד שרת התחבורה מירי רגב, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, מ"מ הממונה על השכר במשרד האוצר אפי מלכין, יו״ר רכבת ישראל משה שמעוני, מנכ״ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר ויו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי


רכבת ישראל (צילום ארכיון: Sebastian Großert)
430

ההסתדרות, ועד עובדי רכבת ישראל, וההנהלה חתמו היום (ה') על הסכם שכר חדש בחברה באישור משרד האוצר. ההסכם, בהובלת איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, מגיע אחרי שנים של מו"מ לשיפור תנאי העסקתם של העובדים בשלל הסקטורים המרכיבים את החברה. ההסכם יחול על כ-3,700 עובדים ועובדות והוא נחתם במעמד שרת התחבורה מירי רגב, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, מ"מ הממונה על השכר במשרד האוצר אפי מלכין, יו״ר רכבת ישראל עו״ד משה שמעוני, מנכ״ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר ויו"ר ועד העובדים גילה אדרעי.

במרכז ההסכם, שיהיה בתוקף לארבע שנים ושבעה חודשים, תוספת שכר רוחבית של 5.25% לכלל העובדים, ו-1% נוסף לאוכלוסיות עובדים שונות העובדים. ההסכם מסדיר את שיתוף הפעולה של עובדי הרכבת עם ביצוע מטלות נוספות כמפורט בהסכם.

העובדים ייהנו מביטחון תעסוקתי עד 2039 במסגרת פרויקט חשמול הרכבת, ובמקביל הוסדרו מנגנונים לניוד עובדים עקב המעבר לחשמל תוך שמירה על זכויותיהם, רווחתם ושכרם. עבור עובדים שעבודתם נפגעה עקב החשמול (מתדלקים, מנהלי תחנות דלק ועוד) יופעל מנגנון ביטחון שכר מיוחד, ועובדים שנפגעו בשכרם בשנתיים האחרונות בצל עבודות החשמול יזכו לפיצוי בהתאם להסכם.

לצד השמירה על זכויות העובדים בכל ההיבטים, ההסכם החדש צופה פני עתיד ונותן מענה לפיתוח והתפתחות הרכבת, לטובת ציבור הנוסעים.

עוד בהסכם:

  • קליטה של עשרות עובדי קבלן כעובדי החברה (עובדי בומברדייה, עובדי פיתוח ותשתיות).
  • קידום עובדים ברצפת הייצור (מתן דרגות).
  • הסדרת הפעלת המשוא"ה (מרכז בקרה) באתרי לוד וחיפה.
  • הסדרת המעבר למערכת החדשנית לניהול רכבות ERTMS.
  • מיקור חוץ ייעשה בהתאם למשימות ספציפיות ובאמצעות שלוש חברות. עם סיום המשימה, עובדי הרכבת הרלוונטיים יוכשרו לביצוע המשימות.
  • הסדרת התגמול על פרויקטים מיוחדים שאינם חלק מהעבודות השוטפות.
  • מתן תקציב רווחה לגמלאים ושי לחג לגמלאי נתיב בגובה 840 שקל, פעמיים בשנה.
  • הסדרת שינוי המבנה הארגוני בחטיבת ההפעלה של הרכבת.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ברך ההסכם ואמר: "זהו רגע היסטורי ומכונן שפעלתי למענו מאז כניסתי לתפקיד. היחסים ברכבת ישראל ידעו עליות ומורדות, ולכן אני שמח על המעמד הזה שהוא בשורה של ממש לעובדים. עובדי ועובדות הרכבת, שבזכותם אזרחי ישראל זוכים לתחבורה ציבורית טובה יותר, יודעים היום שלמסירותם הרבה יש תגמול משמעותי יותר.

ההסכם החדש, בצל השינויים ותנופת החשמול של רכבת ישראל, מעניק לא רק אופק תעסוקתי לעובדים ושכר טוב יותר, אלא מחזק את תשתיות המדינה ומחבר מרכז ופריפריה. אני מאמין שהודות להסכמות היום, נזכה לשיתוף פעולה פורה גם בעתיד, ולפריחתה של רכבת ישראל שתנוע קדימה. בהזדמנות זו אודה לכל המעורבים בהסכם, לשרת התחבורה מירי רגב, להנהלה, ובמיוחד ליו"ר איגוד עובדי התחבורה הנכנס אייל ידין וליו"ר היוצא אבי אדרי – שבזכותם ייהנו העובדים מפירות ההסכם. תודה גם ליו"ר ועד העובדים גילה אדרעי שמובילה שנים את העובדים ביד איתנה".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב: "ממשלת ישראל לא תפגע בעובדים ולא יעבור שום חוק שיפגע בהתארגנות. העובדים הם הפתרון ולא הבעיה, ולכן ההסתדרות תמצא פרטנרים בממשלה להוביל יחד רפורמות תוך שמירת זכויות העובדים. זה ווין ווין לטובת הציבור הישראלי. נשתף פעולה ונדאג לעובדים כי זה מנוע הצמיחה של המשק.

בנוגע לרכבת: זה יום שמח שמביא עמו בשורה. בעיניי, ועד עובדי הרכבת מהווה דוגמה לצורה שבה ועד עובדים צריך להתנהל: מצד אחד דאגה לעובדים ומצד שני התקדמות לעתיד טכנולוגי. ללא ההובלה שלך, אדוני יו"ר ההסתדרות, שרואה את חשיבות המשק הישראלי, רואה את הציבור ושם את העובדים במרכז – לא היינו פה היום. נמשיך ביחד לטפל בעוד סוגיות בתחבורה הציבורית. תודה לכל המעורבים ובשעה טובה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "רכבת ישראל נמצאת בתנופת פיתוח אדירה לטובת שיפור הפריון וחיבור הפריפריה למרכז. ההסכם עם עובדי הרכבת יבטיח את העמידה של הרכבת באתגרים הגדולים: מעבר לרכבת חשמלית, הטעמת מערכות בטיחות והבטחת הרציפות בהפעלת הרכבת ובכך – לשיפור מערך התחבורה הציבורית בישראל. אני מודה ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, להנהלת הרכבת ולוועד העובדים שעמלו שנים ארוכות על הסכם זה, שייטיב הן עם עובדי הרכבת והן עם תושבי מדינת ישראל".

מ"מ הממונה על השכר במשרד האוצר אפי מלכין: "ההסכם שנחתם חשוב ליציבות יחסי העבודה ברכבת ולשיפור השירות לאזרחים. ההסכם מצעיד את החברה לעידן הרכבות החשמליות, יטמיע מערכות בטיחות, וישפר משמעותית את הגמישות הניהולית בחברה. תודה לצוות המקצועי שליווה – טלי אוברמן, שקד קסטלמן ועו״ד נועם ריף".

יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל עו"ד משה שמעוני: "המשאב החשוב ביותר של הרכבת הוא המשאב האנושי. ההסכם החדש שנרקם ביזע ועמל רב הינו אירוע מכונן לעובדי הרכבת ולעשרות מיליוני הנוסעים אותם היא משרתת. אני גאה שהצלחנו לייצר הסכם המהווה עוגן חשוב בהתנהלות החברה. אני רוצה להודות לשרת התחבורה על פועלה למען ההסכם, ליו"ר ההסתדרות על הליווי הצמוד ומציאת הפתרונות לסוגיות השונות, למנכ"ל הרכבת וליו״ר ועד הרכבת על העבודה הקשה למען ההסכם. ההסכם מבטיח עתיד תחבורתי למדינת ישראל".

מנכ"ל רכבת ישראל מיכאל מייקסנר: "רכבת ישראל היא נכס הנוגע יום יום באזרחי ישראל. אנחנו מסיימים היום משא ומתן ארוך ומורכב של ארבע שנים, שבסופו הבאנו הסכם המהווה בסיס להסדרת מערכת יחסי העבודה ברכבת, והקמת תשתית של עבודה משותפת שתתמוך בהתקדמות החברה אל עבר יעדיה לצד ביטחון תעסוקתי של עובדיה.

זהו נדבך נוסף לבניית חברה חסונה לטובת ציבור נוסעים והעובדים, ואני גאה לחתום על הסכם שמתווה את המסילות לחומש ולעשור הקרובים. אני מודה לכל השותפים לדרך, לשרת התחבורה על תמיכתה בתהליך, ליו"ר הדירקטוריון משה שמעוני, ליו"ר ההסתדרות, לראש ועד הרכבת וחברי הוועד עצמו ולהנהלת הרכבת. והכי חשוב, אני מודה לעובדי הרכבת על עבודתם היום יומית, למען הציבור בישראל".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה עו"ד אייל ידין: "ברצוני להודות לאנשים היקרים שעמלו בחדרי החדרים בניהול מו״מ זה. חשוב לי לציין שהעיקרון שהנחה אותנו לאורך כל הדרך הוא איך לפתח יחסי עבודה בריאים ליום שאחרי ההסכם. הסכם קיבוצי הוא נייר שחותמים עליו – יחסי עבודה הם הרבה מעבר לזה. היכולת לעבוד ביחד מתוך מחשבה של קידום הרכבת ושמירה על זכויות כלל העובדים ברכבת היא המשימה החשובה. מאחל לכולנו שנמשיך את הדרך בה בחרנו ביחד לעבוד בשיתוף ולכבד אחד את השני ולהשיא את הרכבת לעידן חדש".

יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי: "אחרי מו"מ ארוך ומורכב הגענו להסכם שבראש ובראשונה מכבד את העובדות והעובדים ברכבת בכל הסקטורים ללא יוצא מן הכלל, מבטיח תגמול ותוספות שכר לצד ביטחון תעסוקתי ונותן מענה לעתיד החברה ולאתגרים שעוד נכונו לה.

ניהלנו מו"מ באחת התקופות הקשות והמורכבות שידענו בישראל: מערכות בחירות תכופות, חילופי שרים וגורמי מקצוע עם אג'נדות שונות, מגפת הקורונה ששיתקה את המשק ועוד. עם כל הקושי והמהמורות שבדרך, ידענו לדבוק בדרך שלנו, להתעקש על העתיד של העובדים והעובדות ברכבת ולייצר הסכם שמבטיח תגמול ושקט ושם את העובדים במרכז".


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות