ח"כ דוד ביטן | צילום: דני שם טוב

"אם חוק ההסדרים לא יכלול מענה ליוקר המחייה – לא נצביע עם התקציב"

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, אמר את הדברים בישיבה בה דנה הוועדה בתחרות בין רשתות השיווק, במסגרת סדרת הדיונים שיזם לטיפול ביוקר המחייה


ח"כ דוד ביטן | צילום: דני שם טוב
318

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, המשיכה הבוקר את סדרת דיוניה בנושא יוקר המחייה בישראל והמגמה המתמשכת של עליית מחירי מוצרי המזון. הדיון היום התמקד בהגברת התחרות בין רשתות השיווק, במהלכו הציגו נציגי הרשתות את הקשיים איתם הם מתמודדים וגורמים לעליית מחירים. היו"ר ביטן דרש מציגי האוצר מענה בחוק ההסדרים ליוקר המחייה ואמר: "אם לא יהיה מענה לא נצביע בעד התקציב".

היו"ר ביטן הוסיף: "לא נצביע בעד התקציב גם אם יהיו בחירות, כי נבחרנו לטפל ביוקר המחייה והמצב לא יכול להימשך ככה. אני אומר את זה גם לשר האוצר ולראש הממשלה". הוא אף ביקש התייחסות לאפשרות להפחתת מע"מ על מוצרי מזון בסיסים, על טיפול בסימון המחירים ואפשרות לקמעונאים לנהל משא ומתן אמיתי מול הספקים הגדולים, הוא אף ביקש מנציגי האוצר, רשות התחרות, הרשות להגנת הצרכן ועוד לחשוב על צעדים נוספים, בהם צעדים שיסייעו לספקים הקטנים בלי לפגוע בהנחות לצרכן.

המנכ"ל והבעלים של רשת יוחננוף, איתן יוחננוף, אמר כי התחרות עושה את העבודה וצריך להאיץ אותה. לדבריו, ענף המזון הוא הכי תקין במשק מבחינת תחרות ואם המדינה תוריד מחר 5% במע"מ התחרות תעשה את שלה והצרכן ירגיש. היו"ר ביטן אמר בתגובה כי כשמפחיתים מע"מ באחוז זה לא משפיע על המחיר, יוחננוף השיב כי אחוז הוא לא משמעותי. היועץ המשפטי של שופרסל, עו"ד ערן מאירי, אמר כי אם הממשלה תקבל החלטה לבטל את המע"מ על המוצרים המפוקחים אז הדבר ישפיע על הצרכנים הכי חלשים.

ח"כ אימאן חטיב יאסין ציינה כי בשבוע הבא הולך לעלות מחיר העוף וצריך לטפל גם בכך. יוחננוף ומאירי התייחסו לכך ואמרו כי בענף הפטם יש קרטל חוקי שצריך לבחון אותו. יוחננוף הוסיף כי כמות המוצרים האיכותיים על המדף בישראל פחותה לעומת העולם, וקרא להקל ברגולציה ולפתוח את הייבוא. ח"כ אלון שוסטר אמר כי צריך תחרות אך צריך גם להגן על החקלאים הקטנים, שלעיתים מרגישים נסחטים, ובמאבק בין הרשתות הגדולות לחקלאים הקטנים והמחלבות הקטנות צריך לאזן את הכוחות.

ח"כ עופר כסיף אמר כי השיח לוקח כמובן מאליו שתחרות היא הפתרון להוזלת מחירים ולבעיות אחרות, אבל התחרותיות והורדת מכסים ופתיחה לייבוא פוגעים בעובדים וכתוצאה מזה בצרכן כי כל עובד הוא גם צרכן, ולכן צריך לחשוב על שיטה אחרת. נציג האוצר, גל ברנס, אמר בתגובה כי הורדת מכסים מורידה מחירים, והיו"ר ביטן העיר כי לא תמיד זה כך.

ראש תחום מזון וקמעונאות ברשות התחרות, צחי ברקוביץ, התייחס לרגולציה שמונעת מהספקים הגדולים לתת הנחה על קבוצת מוצרים או הנחה בגלל פתיחת סניף חדש, ומגבילה את ההנחה רק ליחידת מוצר, ואמר כי בצורה זו ההנחות מתגלגלות לצרכן. מאירי ויוחננוף טענו מנגד שהדבר מונע מהם להשיג הנחות גדולות יותר מהספקים הגדולים ולהוריד מחירים. מאירי ציין כי שופרסל ניסתה להכניס מותג פרטי שיתחרה בקוקה קולה ובתחליפי חלב אם, אך הציבור לא קנה אותם ובסוף היא הפסיקה למכור את המותג הפרטי.

באשר לסימון מחירים אמר עו"ד מאירי, כי ישראל זה המקום היחיד שבו עדין מדביקים מחיר על כל מוצר. כלכלנית הרשות להגנת הצרכן, דליה שיליאן, אמרה כי יש רפורמה בנושא שהונחה על שולחן שר הכלכלה, והיו"ר ביטן קרא להכניס את זה לחוק ההסדרים. יוחננוף הסביר במקום שיאפשרו לו למכור סוכר על משטח בחנות הוא צריך להוציא חבילה אחר חבילה ולהדביק מחיר על כל קילו סוכר.

בנוסף ביקש היו"ר ביטן התייחסות להוראת השעה בחוק המזון, שפקעה, לפיה היה צריך להקצות שטח מדף לספקים הקטנים. נציג רשות התחרות ברקוביץ אמר כי הוראת השעה נאכפה ולאחר שהרשות ראתה שכל הקמעונאים עומדים בה היא פגה ולא חודשה. היו"ר ביטן ציין כי הוועדה תדון בכך בהרחבה בשבוע הבא.

נציג אגף התקציבים באוצר, גל ברנס, אמר כי הכוונה למנוע הנחות רוחביות לא תעלה את המחיר, ותאפשר למנוע מספק גדול לקשור הנחות בצורה שתרום לרשתות השיווק להעדיף אותו על פני ספק קטן יותר. היו"ר ביטן התייחס לעלייה הצפויה במחיר העוף וקרא לאוצר לטפל בזה בחוק ההסדרים. ח"כ שלום דנינו הוסיף כי האוצר צריך למצוא את הפתרונות לכך.

בעקבות זאת הבהיר היו"ר ביטן כי "אם לא יהיה מענה לא נצביע בעד התקציב גם אם יהיו בחירות, כי נבחרנו לטפל ביוקר המחייה והמצב לא יכול להימשך ככה. אני אומר את זה גם לשר האוצר ולראש הממשלה". הוא הוסיף כי הוועדה תקים צוות שיבחן את הנושא ויגיש המלצות.

יו"ר המועצה לביטחון תזונתי, פרופ' רוני סטריאר, קרא למדינה להקים רשת חברתית שתתחרה בסופרים ותציע סל מזון חברתי בריאותי. פרופ' איתי אטר מאוניברסיטת תל אביב, שחקר את יוקר המחייה וחוק המזון, אמר כי בחודש האחרון עלו מחיר אסם ב-12-14 אחוז ומחירי מוצרי יוניליוור ב-7-8 אחוז וזו רק ההתחלה. לדבריו, "אם בשנה שעברה הייתה יכולת לעצור את זה, עכשיו נפרץ סכר ואחת הסיבות לכך היא שתשומת הלב הציבורית והתקשורתית הלכה למקום אחר וכולם יודעים לאן. זה מה שאפשר במידה רבה ליצרנים ולרשתות להעלות מחירים". בתגובה לכך אמר יוחננוף כי הוא מהמר שהמחירים לא ימשיכו לעלות.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה למדה את הסוגיות. הוא ביקש מחברי הכנסת אליהו ברוכי,, שלום דנינו ואברהם בצלאל לדון בכך בפירוט ולהגיש המלצות לוועדה. בנוסף ביקש היו"ר ביטן להכין הצעת חוק שתגביל את המחיר של הספקים למכולות הקטנות. כמו כן, בכוונתו לקיים דיון יחד עם מנהל רשות מקרקעי ישראל ושר הבינוי והשיכון או מנכ"ל משרדו באשר לפתיחת סניפי רשתות שיווק בפריפריה, וביקש לבחון הורדת מע"מ על המוצרים המפוקחים וציין כי הוועדה תקיים דיון נפרד בנושא עליית מחירי העוף.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות