בית המשפט בחיפה | צילום ארכיון: חדשות חיפה והקריות

הקצין נחשף לקרינה בבסיס הבקרה האווירית ולקה ב-ALS. רק לאחר מאבק אלמנתו – הוכר כחלל צה"ל

פסק דין תקדימי: משרד הביטחון לא גילה נתוני קרינה ובית משפט קבע: התדרים האלקטרומגנטיים בבסיס הבקרה האווירית, הם שגרמו לפרוץ מחלת ה-ALS


בית המשפט בחיפה | צילום ארכיון: חדשות חיפה והקריות
335

13 שנה נמשך מאבקו המשפטי של קצין הבקרה האווירית במשרד הביטחון, על מנת שזה יכיר במחלת ניוון השרירים שבה לקה – כנכות שנגרמה בשל השירות. במהלך המאבק הלך הקצין לעולמו. בימים אלה, קיבל בית המשפט השלום בחיפה את ערעור יורשיו של הקצין, אלמנה ושלושה ילדים קטנים, והכיר בו כנכה צה"ל.

בשנת 2010 הגיש הקצין, סגן אלוף בחיל האוויר, תביעה למשרד הביטחון, להכיר במחלת ניוון השרירים מסוג ALS שבה לקה, כנכות שנגרמה בשל הקרינה בבסיס הבקרה האווירית שבו שירת. לטענת הקצין, הוא נחשף בבסיס לתדרים אלקטרומגנטיים מסוכנים.

משרד הבטחון דחה את תביעתו, והמשפחה ערערה לבית המשפט השלום בתל אביב, באמצעות עו"ד יואב אלמגור, המתמחה בהגשת תביעות להכרה בנכות נגד משרד הבטחון.

באי כוח משרד הבטחון הסתייעו בחוות דעת של לא פחות מארבעה מומחים כדי להדוף את תביעת הקצין, וטענו כי אין כל קשר בין מחלתו לבין החשיפה לתדרים אלקטרומגנטיים.

עו"ד אלמגור, שעיין בחוות הדעת הרפואיות שהוגשו מטעם מומחי משרד הביטחון, גילה להפתעתו כי אחת מהם סברה שדווקא קיים קשר בין המחלה לבין סוג תדרים מסוים שאליו נחשף הקצין.

לדברי עו"ד אלמגור, במקום לקבל את חוות דעתה של המומחית ולהכיר בקצין כנכה צה"ל, פנה משרד הבטחון למומחים נוספים, אשר סיפקו לו חוות דעת סותרות, בהן נטען כי אין כל קשר בין מחלת ניוון השרירים של הקצין לבין קרינה אלקטרומגנטית.

מאוחר יותר, חזרה בה המומחית מעמדתה לטובת הקצין, שינתה את מסקנותיה, וטענה בחוות דעת נוספת שאין קשר סיבתי בין שירותו של הקצין למחלתו, הואיל ועובדתית הוא לא נחשף לתדרים מסוכנים.

משפחת הקצין לא הגישה חוות דעת מטעמה, ונסמכה על חוות דעתה הראשונה של מומחית משרד הבטחון. במסגרת ההליך המשפטי, שנגרר לאורך שנים, נחקרו המומחים השונים, ובהם גם המומחית בעלת שתי חוות הדעת הסותרות.

"לדאבון הלב מי שלא נחקר בבית המשפט היה הקצין, אשר התדרדרות מצבו הבריאותי לא אפשר לו לדבר, אלא רק תקשר עם סביבתו באמצעות תנועות עיניים" אומר עו"ד אלמגור. בראשית שנת 2021 נפטר הקצין, והותיר אחריו אישה ושלושה ילדים קטנים.

זמן קצר לאחר פטירתו, דחה בית משפט השלום את תביעתו. אלמנתו לא אמרה נואש, והגישה, באמצעות עו"ד יואב אלמגור, ערעור על ההחלטה לבית המשפט המחוזי בחיפה.

בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור, וקבע כי מומחית משרד הבטחון אישרה, גם בחוות דעתה השנייה, את קיומו של סיכון פוטנציאלי הקיים בתדרים אלקטרומגנטיים, סיכון העלול לגרום למחלת ניוון השרירים שבה לקה הקצין.

בנוסף קבע ביהמ"ש המחוזי בפסק דינו, כי בדיקות הקרינה אותן ביצע הצבא לא היו מספקות, וכי תוצאות הבדיקות שהוגשו לביהמ"ש השלום במסגרת ההליך, לא התקבלו בתקופות שבהן שירת הקצין בבסיס.

בפסק דינו של ביהמ"ש המחוזי נקבע עוד, כי משרד הבטחון יחויב להציג נתוני בדיקות הרלבנטיים לתקופת שירותו של הקצין, ואם לא יומצאו נתונים אלה – יש להביא זאת בחשבון בהכרעת בית המשפט.

בית המשפט המחוזי ציין עוד בפסק דינו, כי משרד הבטחון עצמו תרם לסחבת ולהתמשכות ההליכים, ובשלב שבו התברר המשפט היה כבר נתון הקצין במצב בריאותי כה קשה, שלא אפשר לגבות ממנו עדות.

לאור החלטת ביהמ"ש המחוזי הושב הדיון לבית משפט השלום בחיפה, אשר דרש ממשרד הביטחון למסור את נתוני בדיקות הקרינה הרלבנטיים מתקופת שירותו של הקצין. בתגובה, מסר משרד הבטחון מסמכים מושחרים, וזאת, לטענת באי כוחו, בשל מגבלות בטחון שדה.

לדברי עו"ד אלמגור, בשל השחרת המסמכים, לא ניתן ללמוד מהם דבר. בית המשפט קיבל את עמדתו, וקבע כי ע"י הגשת מסמכים מושחרים מונע משרד הבטחון מעורך דינו של הקצין את האפשרות להגיש חוות דעת של מומחה רפואי מטעמו. בנוסף, קבע בית המשפט כי אין הקצין צריך לצאת נפגע מחוסר יכולתו להגיש חוות דעת.

לאור זאת פסק בית המשפט השלום, כי משרד הבטחון לא רשאי לדחות את ההכרה בתביעתו של הקצין, ולהגיש נתוני בדיקות כה חסרים, ועל כן דין עמדתו להידחות, ומכך עולה כי אכן קיים קשר סיבתי בין תנאי שירותו של הקצין, לבין התפרצות מחלת ALSבגופו. פסק הדין התקבל בימים אלה ממש (פברואר 2023) בביהמ"ש השלום בחיפה.

"אני מברך על כך שמומחית מטעם משרד הבטחון עצמו, היא שהעלתה את הסיכון הפוטנציאלי שקיים בחשיפה לקרינה אלקטרומגנטית" אומר עו"ד אלמגור. "בסופו של יום, בית המשפט קיבל את עמדתנו לפיה יש להכיר במחלת החייל ככזו שנגרמה משירותו הצבאי, ולו רק משום שמשרד הבטחון נמנע מלספק בדיקות, שרק הוא יכול לעשותן, לגבי הסיכונים שאליהם נחשף הקצין במהלך שירותו". עו"ד אלמגור הוסיף, שלצערו הקצין לא יכול היה לקבל בחייו את הבשורה על ההכרה בו, אך יש לקוות שאלמנתו תתעודד מעשיית הצדק המאוחר בעניינו.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות