ד"ר רון מלכא, צילום: רונן טופלברג

שוק של 2.5 טריליון דולר בשנה: "הכלכלה הכחולה מייצרת מספיק הזדמנויות לשוק הפרטי, הממשלה צריכה רק להסיר חסמים"

בכנס הכלכלה הכחולה – כלכלה שמקורה בים – שהתקיים היום בנמל חיפה, דנו בעתיד קיימות הים והסביבה, אך גם בהזדמנויות הכלכליות שטמונות בו. יו"ר הנמל ד"ר רון מלכא: "קבוצת אדני גדות שותפה לכל יוזמה שמקדמת חדשנות בים ושמירה על הסביבה"


ד"ר רון מלכא, צילום: רונן טופלברג
331

עשרות סטרטאפים השתתפו היום (ד') בכנס הכלכלה הכחולה של המרכז הלאומי לכלכלה כחולה ולחדשנות, בשיתוף נמל חיפה וקבוצת אדני-גדות. כלכלה כחולה היא כלכלה שמתבססת על הים, ונוגעת למגוון תחומים: יעילות לוגיסטית בשינוע דרך הים, אנרגיה, איכות סביבה, ומזון שמקורו מהים.

"הקרבה שלנו לים היא לא רק פיזית, היא גם קונספטואלית: קבוצת אדני-גדות חרתה על דגלה לממש את הפוטנציאל של הים, תוך שמירה על הסביבה, והשקעה בחדשנות, ציין ד"ר רון מלכא, יו"ר נמל חיפה, בכנס. "אנחנו בנמל חיפה שותפים מלאים לכל חשיבה שמקדמת חדשנות ושמירה על הסביבה. הים הוא חיבור בין תרבויות, הוא גורם מאזן, הוא בעל השפעה עצומה על כל משבר האקלים, אבל אנחנו צרכים גם לדעת איך לשמור עליו על מנת שגם ילדינו ייהנו ממנו".

"אין דרך לחברות תעשייה ולוגיסטיקה להמשיך לצמוח בלי להשקיע בחדשנות ובקיימות, ואנחנו מנסים לעשות זאת בכל עסקינו, וגם בנמל חיפה", ציין עופר לינצ'בסקי, מנכ"ל קבוצת גדות. "אנחנו משקיעים בצורות שונות במיזמי ESG בעולם ונעשה זאת גם בתחום הכלכלה הכחולה".

"האוקיינוס מכסה למעלה מ-70% מכדור הארץ שלנו, מעצב את האקלים שלנו, תומך במערכות אקולוגיות עצומות ומספק משאבים יקרי ערך. הכלכלה הכחולה מייצרת למעלה מ-2.5 טריליון אירו בשנה, מה שהופך את האוקיינוס לכלכלה ה-7 בגודלה בעולם במונחים של תמ"ג. המספרים האלו אף מוערכים בחסר, מאחר וכמעט כל העסקים תלויים בים בשלב מסוים בשרשרת הערך שלהם", ציינה הילה ארנרייך, מנכ"לית המרכז הלאומי לכלכלה כחולה.

קרנות ואג"ח כחולות: אלו מקורות המימון של התעשייה

רשות החדשנות משקיעה ב-52 חברות בתחומי הכלכלה הכחולה בשלבים מוקדמים וקראה בכנס למיזמים בכל השלבים לפנות אליה על מנת לקדם את החדשנות בתחום. ביקורת נשמעה בכנס על היקף ההשקעות הממשלתיות בתחום, אך דווקא הקרנות הפועלות בתחום, ציינו כי התפקיד של השוק הפרטי יותר משמעותי בתחום זה של השקעות, שמזכיר את תחום הפוד-טק של לפני עשור, והמיזמים בתחום כעת בונים את התשתית לתעשייה שתתפתח.

"הממשלה צריכה להסיר חסמים שמפריעים לתחום להתפתח. זה תפקידה, השוק הפרטי כבר יממן את המיזמים המבטיחים, ויש פוטנציאל רב בתחום", ציין חנן כרמלי שותף מנהל בקרן the DOCK. הקרנות הפועלות בתחום בישראל, כגון קרן ים, ו-AWZ X seed ציינו כי הן מחפשות השקעות אקוויטי בתחום בכל השלבים, בפרט כאלו שמאופיינות בטכנולוגיה ייחודית ומבדלת. גם שוק החוב מתאים את עצמו לתחומי ה-ESG בכלל והכלכלה הכחולה: "בישראל ישנם לא מעט מכשירי מימון, ובכלל זה שוק אג"ח מאוד מפותח, שתומך בכלים המתאימים לתחום, כמו "אג"ח כחולות", ציין ד"ר משה ברקת, יועץ בתחום המימון והביטוח, ולשעבר הממונה על שוק ההון.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות