עו"ד ליבנת גבסי | צילום: אביה עמאר / אורי

"הצדק נעשה": בית הדין הרבני פטר אב שמגדל לבדו את בניו מתשלום המזונות לאם בנו הקטן

בית דין רבני באזור השרון פטר אב מתשלום דמי מזונות לבנו הקטן וגם מחק את החוב שהיה לו בביטוח לאומי בגין אי תשלום מזונות * עו״ד ליבנת גבסי שמייצגת את האב: "הצדק נעשה. לא ייתכן שאב שמגדל לבדו את שני בניו, ישלם גם לאמא שלהם ללא כל צורך"


עו"ד ליבנת גבסי | צילום: אביה עמאר / אורי
1394

לפני כשנתיים, החליט ג', בן 13 דאז, באופן מפתיע לעזוב את בית אימו, עימה התגורר לאחר גירושי הוריו ולעבור לגור עם אביו. סיבותיו לא הוסברו ועל אף ניסיונות רבים לברר עימו מה עומד מאחורי החלטתו זו, סרב הבן לספר בכל תוקף. ככל הנראה כך חשד האב, כי מדובר בויכוחים חוזרים ונשנים שהיו בין הילד לאם לרבות אירועי אלימות, לכאורה. הבן סרב לשתף פעולה ובחר שלא לשתף את אביו, כל מה שביקש זה לעבור לגור עימו.

על אף המעבר של הבן אליו, המשיך האב לשלם לאם דמי מזונות מדויקים בסכום של 1,575 ש"ח כל חודש, זאת בנוסף לתמיכה הכלכלית בבן, תוך כדי שהוא מממן אותו ומספק לו את כל הצרכים היומיומיים, כולל מזון, בריאות, חוגים והוצאות נוספות. לעומת זאת, האם קיבלה את קצבת הילדים ודמי החינוך, אך לא התקבלה ממנה שום תמיכה כלכלית. האב המשיך לעמוד בכל הוצאותיו הכלכליות לבדו, והאם לא הייתה מוכנה לשתף פעולה ולהשתתף במחצית חינוך ובריאות הילד, חרף זאת שהייתה צריכה לעשות כן לפי החלטת בית הדין זה מכבר, מה שגרם למצב כלכלי מורכב ולעומס פיננסי על האב, במיוחד לנוכח העובדה שהבן הנוסף של הזוג, שהינו חייל, חי עימו כדרך קבע ונושא גם בהוצאותיו הכלכליות.

בספטמבר 2022, עבר הבן הקטין להתגורר ולהתחנך בפנימייה על פי בקשתו, אך המשיך לגור אצל אביו ולהגיע אליו בסופי שבוע ובחגים. לטענת האב בנו מאושר במצבו הנוכחי ואפילו נרשם שיפור בלימודיו.

כל זמן זה, האם לא פנתה לבית הדין הרבני ו/או לרווחה ו/או לאף גורם כלשהו כדי להשיב את הבן אליה, שאמור להתגורר איתה, דהיינו כשנה וחצי לא נקטה האם בשום אמצעי כדי לשפר את מצבה עם הקטין, אך קיבלה מזונות עבור הבן שלא נמצא אצלה.

לאחר התביעה שהוגשה על ידי האב לבית הדין הרבני לביטול המזונות באמצעות עורכת הדין ליבנת גבסי בינואר 2023, הגישה האם באפריל 2023, טרם הדיון בתביעת האב, תביעה כי האב מבצע ניכור הורי ובה ביקשה לחדש את קשר עם הבן והחזרתו למשמורת שלה. טרם הדיון הסוער בתביעת האב, מינה בית הדין אפוטרופוס לדין שישוחח עם הבן כדי להבין מה קרה בינו לבין האם. לתדהמת האפוטרופוס לדין, הבהיר הבן כי הוא אינו מעוניין לדבר עם האם וכי הינו כועס עליה על מה שקרה ביניהם אך סרב בכל תוקף לפרט. בנוסף, הבן ציין בפניו כי הוא מרוצה מהמצב הקיים והוא מאושר אצל אביו וכי אביו דואג לו לכל מחסורו.

לאחר הדיון, בית הדין החליט לפטור את האב מתשלום דמי המזונות מיום הגשת התביעה, כך החוב של האב מול ביטוח לאומי נסגר. לציין כי החוב בביטוח לאומי נוצר בעקבות פנייתה של האם לקבל את דמי המזונות שהאב הפסיק לשלם לה מיום הגשת התביעה. עוד ביקש בית הדין להפנות את הצדדים לטיפול אצל מומחית מטעם בית הדין בכדי לקבוע האם האב ביצע ניכור הורי, ובכדי לנסות לחדש את הקשר בין הבן לאם. בחוות הדעת קבעה המומחית בנחרצות כי אין ניכור הורי מצד האב וכי ביקשה המומחית להתייחס לאותה משפחה כסובלת מסרבנות קשר על רקע של גירושין ופרידה ואף לא לעשות שימוש בטרמינולוגיה של ניכור הורי.

בימים אלה דן בית הדין הרבני בבקשה נוספת שהוגשה על ידי האב בה הוא מבקש להחזיר את דמי המזונות בסך כ-30 אלף ש"ח ששילם לאם בזמן שבנו בעצם התגורר אצלו, וכן להעביר אליו את מענק החינוך וקצבת הילדים.

עו״ד ליבנת גבסי שמייצגת את האב מסרה לחדשות מה הלוז: "אני שמחה שבית הדין הרבני עשה צדק עם האב, ואני מקווה שימשיך לעשות כן גם בהמשך. האב בכל כוחו נמנע מהגשת התביעה כדי לא להעמיק את הסכסוך ולחזור למערכת המשפט, אבל לא נותרה לו כל ברירה. המצב הכלכלי היום לא פשוט, ולגדל וכלכל שני בנים ואת עצמך לבד, ועוד לשלם סכום מזונות חודשי לגרושה, כשאין צורך בכך, זה מוגזם, ואני שמחה מאוד שבית הדין הסכים עם הטענות של האב וקיבל אותם".

עוד הוסיפה עו"ד ליבנת גבסי כי  "בכל אופן, מדובר במקרה עצוב, במשפחה שסבלה המון, גם ההורים וגם הילדים, המשפחה מטופלת אצל גורמים מטפלים מהשורה הראשונה ואני מקווה שיום יבוא והילדים יהיו בקשר אחד עם השנייה ושהבן יחזור לדבר עם האם, כי ילדים צריכים את שני ההורים שלהם ולא רק אמא או רק אבא".


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות