אילוסטרציה pixabay

הגננת המתעללת פנתה לקיצור עונשה עוד בטרם חלפה שנה ממאסרה. ההורים במחאה חריפה

חרף עונשה הקל, פנתה הגננת המתעללת אמיליה אוסטרובסקי מגן דיסני באשקלון לוועדת השחרורים בבקשה לשחרור מוקדם * הורי הפעוטות: צעד מחריד. החוצפה והאכזריות של הגננת בפנייתה זו לשחרור מוקדם – בלתי נתפסים. על השב"ס לא לאפשר את ההליך


אילוסטרציה pixabay
253

במרץ 2022 גזר כבוד השופט יואל עדן מביהמ"ש המחוזי בבאר שבע, על הגננת המתעללת אמיליה אוסטרובסקי, מגן דיסני באשקלון, שנתיים מאסר בפועל. אוסטרובסקי החלה מרצה את עונשה בחודש אוגוסט 2022.

הורי הפעוטות שנפלו קורבן להתעללות האכזרית של אוסטרובסקי מחו נמרצות נגד גזר הדין המקל, וחלק מהם אף הגיש תביעות נזיקין כבדות נגד הגננת.

בימים אלה התברר, כי הגננת המתעללת שעדיין לא השלימה שנה בכלא, כבר פנתה לוועדת השחרורים בשירות בתי הסוהר, על מנת שזה יקל בעונשה, ויעניק לה שחרור מוקדם.

עורכי הדין אוה קליין שטיינמץ ודרור דיין, המייצגים את אחד מזוגות ההורים לפעוטות שנפלו קורבן למעשיה של אוסטרובסקי, פנו בימים אלה במכתב התנגדות חריף לוועדת השחרורים בשירות בתי הסוהר, ובו הם קוראים לשב"ס לא לאפשר דיון בעונשה של האסירה אוסטרובסקי.

כזכור, הפרשה נחשפה באפריל 2021, אחרי שההורים, מקסים ויוליה בלניצקי, הקליטו בסתר את הגננת אמיליה אוסטרובסקי.

בעקבות תלונה שהגישו בני הזוג בלניצקי למשטרה, נתפסו סרטונים שתיעדו את אוסטרובסקי כשהיא משליכה פעוטות מגובה רב לעבר מזרנים, מושכת אותם בחוזקה ומרביצה להם. ההורים נאלצו לחזות כיצד הגננת מכה את בנם הפעוט בכל חלקי גופו, בדגש מיוחד על הראש והפנים, מושכת אותו בחוזקה ומאכילה אותו בכוח עד שהוא נופל לאחור.

הגננת נעצרה והוגש נגדה כתב אישום, שתוקן בהמשך במסגרת עסקת טיעון עליה חתמה הגננת, ובמסגרתה היא הודתה בחלק מהמעשים שיוחסו לה בתחילה.

בני הזוג בלניצקי, שחשפו את הפרשה, הגישו, באמצעות עורכי הדין אוה קליין שטיימנץ ודרור דיין, תביעה נזיקית על סך 6.7 מיליון שקלים נגד אוסטרובסקי, ובה נטען כי האלימות ממנה סבל בנם גרמה לו לחרדות, לעיכוב התפתחותי ולאפילפסיה.

כזכור, מיד לאחר פרסום פסק הדין, פרסמו הורי הפעוט שחשפו את הפרשה פוסט בפייסבוק, שבו הביעו זעזוע קשה מקולת העונש:

"היום התקבל הגזר דין נגד אמיליה אוסטרובסקי ,הגננת שהרסה לבן שלנו ולנו את החיים. גזר הדין הזה מרגיש כמו יריקה בפרצוף שלנו. האישה הזו, שהשליכה תינוקות על הרצפה והטיחה את הראש שלהם ברצפה, תשב בכלא לא יותר משנתיים, וכנראה גם תשתחרר לפני כן על "התנהגות טובה".

"בעוד שנתיים כשאמיליה אוסטרובסקי תשתחרר מהעונש הקל שקיבלה, התינוק שלנו עוד לא יבין אפילו, איזה תהליך ארוך של טיפול הוא צריך לעבור, וכמה שנים הוא ייקח, אולי אפילו כל החיים, כדי לנסות לשקם את חבלות ראש שאוסטרובסקי גרמה לו ולחברים שלו בגן. הקללות הצרחות והאיומים שאוסטרובסקי צרחה על הבן שלנו ועל החברים שלו ילוו אותם לכל החיים. להם בית המשפט לא ימצא נסיבות מקלות.

"מדינה שגוזרת על גננת מתעללת עם הוכחות חד משמעיות בהקלטות וידאו ברורות מאוד – שנתיים בלבד בכלא, היא מדינה שצריכה להתבייש בעצמה. איך גננת אחת מקבלת תשע שנים בכלא, והשנייה רק שנתיים? לנו לא ברור. שתיהן צריכות לבלות את שארית החיים שלהן בכלא – על החיים שהן הרסו.

השופטים מרשיעים והשב"ס משחרר

לדברי עורכי הדין קליין-שטיינמץ ודיין, התהליך אותו מעבירה המדינה נפגעי עבירה בדוגמת משפחת בליצקי, הוא טראומה בפני עצמה. "לא רק ששופטים גוזרים על פושעים כדוגמת אוסטרובסקי עונשים מגוחכים, באה המדינה ומאפשרת להם ליהנות משחרור מוקדם. חוקית, מעצם האפשרות שלפושעת כמו אוסטרובסקי מותר להגיש בקשה לקיצור עונש – קיימת בעייתיות". לדבריהם, "גם עצם הגשת הבקשה, גם אם לא תתקבל לבסוף, מגבירה את סבלם הבלתי נתפס של ההורים שילדיהם נפלו קורבן לחיות אדם כמו אוסטרובסקי".

גם המניעים העניינים פוסלים שחרור מוקדם

במכתבם של עורכי הדין קליין-שטיינמץ ודיין נטען כי הגננת המתעללת כלל לא מודה במעשים המיוחסים לה, לא הפנימה את חומרתם, ומסרבת לקבל עליהם אחריות.

בנוסף, נטען במכתב לשב"ס, כי אוסטרובסקי כלל לא עומדת בתנאי הסף בבקשה לקיצור מאסרה, וכראיה, במסגרת תביעת הנזיקין שהוגשה על ידי הקטין והוריו נגדה, הנדונה בביהמ"ש המחוזי בבאר שבע, הגישה האסירה כתבי הגנה חמורים. בכתבי הגנתה האסירה מכחישה, מתנערת מאחריותה ומסרבת לפצות את הקטין שנפל קורבן למעשיה. "עולה הרושם כי היא מסרבת להכיר בתוצאות מעשיה החמורים והקשים שפגעו בראשו, במוחו, בהתפתחותו של הקטין ולרבות בהתקפי אפילפסיה קשים מאוד שמהם הוא עדיין סובל, ואשר נגרמו על פי המומחית בתיק, מפגיעות הראש שגרמה לו הגננת המתעללת" טוענים עורכי הדין קליין-שטיינמץ ודיין.

"החרטה אותה מביעה אוסטרובסקי בפני הועדה אינה חרטה כנה והיא בבחינת מן הפה ולחוץ על מנת לקנות שחרורה במילים ריקות מתוכן" נטען במכתבם לשב"ס.

לדברי עורכי הדין קליין-שטיינמץ ודיין, על הגננת הוטל העונש המקל ביותר, שברצפת הענישה לפושעים כדוגמתה, והשופט המחוזי עדן, שדן בתיק, אף ציין זאת מפורשות. לכן כעת, לבוא ולבקש לקצר עוד יותר את העונש המקל שהושת עליה, הוא מעשה שלא ייעשה.

כך כותב השופט עדן בפסק דינו:

"הנאשמת, במעשיה החמורים אשר המחוקק קבע לצידם עונשים חמורים, כביטוי לסלידה מהם ולחומרתם, פגעה בפעוטות והפכה את המקום שאמור להיות מקום מבטחם, חינוכם, ומקור לשמחה והתפתחות, למקום בו בוצעה בהם על ידה פגיעה קשה.

הפגיעה אשר פגעה הנאשמת בפעוטות הינה פגיעה קשה, ורף הפגיעה בערכים המוגנים הינו גבוה. מעשים חמורים אלו צריכים לבוא לידי ביטוי במתחם העונש ההולם, ועליו לגלם את המענה העונשי ההולם להם.

על המתחם לבטא את האינטרס הציבורי הראשון במעלה המגולם בעבירה של התעללות בקטין או בחסר ישע, הצורך להגן על פעוטות חסרי ישע מפני פגיעה בכלל, ועל ידי מי שהופקד להיות אחראי על פעוטות, בפרט.

הגם שמדובר במתחם עונש הולם אחד, עליו לגלם את העובדה שמדובר בסדרת מעשים כלפי שבעה פעוטות, וכנגד חלקם מדובר ביותר ממעשה אחד".

לטענת עורכי הדין קליין-שטיינמץ ודיין, העונש שניתן לאוסטרובסקי היה ללא ספק לא הולם בכלל.

הקלה בו היא יריקה בפניהם של הורי הפעוטות שנפלו קורבן למעשיה. "על וועדת השחרורים לבסס את החלטתה תוך ראיית סיכומי כב' השופט יואל עדן מבית המשפט המחוזי בבאר שבע תחת הפרק 'הערכים המוגנים ומתחם הענישה ההולם' בגזר הדין. כך נקבע שם באופן חד משמעי וברור
שהענישה כפי שהושטה על הגננת המתעללת עומדת בקנה אחד עם הערכים המוגנים וגזר דינה הוא בבסיס מתחם הענישה ההולם" טוענים עורכי הדין קליין-שטיינמץ ודיין.

לדבריהם, מטרת הענישה מעבר להיותה "פרסונלית" היא גם ענישה שיש בה לשמש הרתעה לרבים, ניכר, כי שחרור מוקדם עוד בטרם ריצוי ולו מחצית מתקופת המאסר בפועל, יש בה להשיג את האפקט ההפוך ואף בשחרור מוקדם שכזה עלול להיווצר מדרון חלקלק, שסופו קריאת תיגר על תוכן הענישה ועל שיקול דעתו של בית המשפט המחוזי, אשר בחן כל ראיה והפך כל אבן טרם גזר את דין האסירה וקצב את תקופת המאסר ויש בה, בין היתר, לבטא את הסלידה ממעשי ההתעללות הנפשעת של האסירה בקטינים חסרי ישע.

עורכי הדין קליין-שטיינמץ ודיין קוראים לשירות בתי הסוהר לשקול מחדש את זימון הוועדה לשחרור מוקדם בעניינה של האסירה אוסטרובסקי, ומבטיחה שאם ההליך יימשך, ההורים יגבירו את מחאתם.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות