שחקן התיאטרון סעיד סאלמה

מופע חייו: שחקן התיאטרון סעיד סאלמה ניצל משבץ מוחי קטלני

סעיד סאלמה, שחקן תיאטרון ידוע ופנטומימאי בעל שם עולמי, רגיל להיות במוקד תשומת הלב, אולם את הדרמה שהפכה את חייו לאחרונה, נראה שהיה מעדיף לשכוח


שחקן התיאטרון סעיד סאלמה
450

סאלמה, בן 63 המתגורר בחיפה, התעורר באמצע הלילה כשהוא חש חולשה בצד ימין של גופו וחוסר יכולת לדבר. הוא הצליח להעיר את אשתו ואת ילדיו, שהבינו כי משהו לא רגיל מתרחש פה והזעיקו אמבולנס: "בתוך 25 דקות מרגע שהתעוררתי, הייתי כבר במיון של רמב"ם", משחזר סאלמה את שאירע באותו הלילה, "לא היססנו לרגע".

עם הגעתו לרמב"ם, עבר סאלמה סדרת בדיקות שהבהירה כי הוא סובל משבץ מוחי יחסית קל, אך כזה שגם מיקומו וגם המנגנון שלו מהווים אתגר לא פשוט לטיפול: "המוח מתחלק למערכת קדמית ואחורית. החסימה אצלו התמקמה בחלק האחורי", מסביר ד"ר איתן אברגל, מנהל היחידה לנוירו-רדיולוגיה פולשנית (שבץ מוחי) ברמב"ם, אשר טיפל בסאלמה, "בנוסף, החסימה לא נבעה מקריש דם כפי שאנחנו רואים לרוב, אלה מהיצרות של עורק המקומי, בעיה שהיא יותר נדירה בהקשר הזה וגם יותר מורכבת לטיפול".

מכיוון שפתרון של צנתור מוח טמן בחובו סכנה לסאלמה, החליט הצוות הרפואי בשלב ראשוני לתת לו טיפול שמרני, העושה שימוש בתרופות, והשאיר אותו להשגחה. אולם התרופות לא הועילו ושבץ המשיך להתפתח ומצבו של סאלמה התדרדר. "בלית ברירה החלטנו להתקדם ולצנתר", אומר ד"ר אברגל, "אמנם הטיפול סיכן את חייו, אך גם השבץ. החלטנו לקחת את הסיכון".

הבעיה שנוצרה בעורק המוח של סאלמה, הייתה למעשה היצרות שגרמה לחסימת זרימת הדם כל המוח, באופן הדומה להיצרות שמובילה להתקף לב. בהליך של צנתור, הגיע ד"ר אברגל אל אזור החסימה במוח, והחדיר סטנט קורניארי המשמש לצנתור לבבי, על מנת להרחיב את אזור ההיצרות ולהרחיק את דפנות העורק זו מזו. בתום ההליך, שנעשה תחת הרדמה כללית, התחדשה אספקת הדם אל מוחו של סאלמה. "הצנתור הסתיים בהצלחה ובתוך פרק זמן קצר המטופל שלנו התאושש בצורה נהדרת", ציין ד"ר אברגל, "מאדם שהיה בסכנת חיים ממשית והיה חשש לתפקודו המוחי, הוא השתחרר לפני כמה ימים מבית החולים כשהוא מתפקד וחש בטוב".

עבור סאלמה, שכל חייו סובבים סביב משחק, תיאטרון ודרמה, אירועי הימים האחרונים בהחלט מקבלים מימד אחר: "היו רגעים שלא האמנתי שזה יגמר טוב, שלא האמנתי שאתפקד, אעמוד על הרגליים ואוכל לחזור לחיי", אומר מי שמוכר, בין היתר, ככוכב הילדים האהוב "פוקסי" מתכנית החינוכית בערבית "אמל וכמאל", "אני חב תודה לכל הצוות הרפואי שטיפל בי ובראשם ד"ר אברגל. הם הצילו את חיי. כעת אני עומד לחזור לעבודה כבמאי ובהמשך מתכנן לעלות הצגה שכתבתי במהלך האשפוז. ההצגה שלי חייבת להימשך", סיכם בחיוך.

"אם אתם חווים איזו הפרעה נוירולוגית, כמו לדוגמא הפרעה בתפקוד יד, רגל, הפרעה בדיבור, בבליעה, בהליכה, קושי בראיה – משהו שהופיע באופן פתאומי וחד ולא מוכר לכם מהעבר, צריך להגיע כמה שיותר מהר לחדר מיון", מבהירה ד"ר אסטל סאימן, מנהלת מחלקת נוירולוגיה ב' – שבץ מוחי ברמב"ם, "יתכן ומדובר באירוע מוחי. במקרה כזה, , ככל שתגיעו מוקדם יותר, נוכל לטפל בכם טוב יותר. תזכרו: זמן שווה מוח!".


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות