אילוסטרציה: pixabay

התחלתם פרק ב׳? מזל טוב! אל תשכחו לערוך הסכם ממון וצוואה

עו״ד ליבנת גבסי מומחית לדיני משפחה וירושה, אומרת כי זוגות רבים ממשיכים אחרי תקופות לא ארוכות לפרק ב׳ ואף לפרק ג׳ (ישנם שמתחתנים שוב בנישואים נוספים וישנם שנשארים ידועים בציבור) אחד הדברים החשובים שעליהם לדעת, כך לדברי עו״ד גבסי, הוא החשיבות לערוך צוואה במקביל להסכם רכושי ביניהם


אילוסטרציה: pixabay
366

שיעור הגירושין נמצא בשיאו ועל-פי נתוני הלמ״ס לשנת 2023 אחוז המתגרשים עומד היום עד 47.3%.

בראיון שקיימנו עם עו״ד ליבנת גבסי מומחית לדיני משפחה וירושה, התברר לנו כי זוגות רבים ממשיכים אחרי תקופות לא ארוכות לפרק ב׳ ואף לפרק ג׳ (ישנם שמתחתנים שוב בנישואים נוספים וישנם שנשארים ידועים בציבור) אחד הדברים החשובים שעליהם לדעת, כך לדברי עו״ד גבסי, הוא החשיבות לערוך צוואה ולהסכם רכושי ביניהם. ״חשוב לזכור כי זוג בתחילת דרכו שנמצא בפרק א' שערך הסכם ממון, זה נהדר והכל יכול להסתיים ללא בעיות מיותרות, מומלץ לעשות צוואה במקביל (במיוחד כאשר יש רכוש לכל צד), אך כאשר עושים הסכם ממון או הסכם רכושי בפרק ב׳ ואחרי שלכל אחד מהם יש רכוש משלו, חייב לערוך גם צוואה כיוון שהסכם הממון או ההסכם הרכושי לא שומר על הרכוש של בן הזוג בפטירה אלא רק בעת גירושין. לדוגמא זוג צעיר שנישא זה לזו בפעם הראשונה דהיינו פרק א׳, זוגיות ראשונה: ״אם זוג ערך הסכם ממון ונישא כדת וכדין ואחרי שבועיים למשל בן או בת הזוג נפטר ואין צוואה, כל הרכוש שיש לבן הזוג שנפטר עובר בירושה לבן הזוג שנותר בחיים מכוח היותם נשואים – מצד אחד זה נשמע בסדר כי הזוג מאוהב ולא סתם הם התחתנו, אבל המשפחות שנותרות בחיים לא תמיד בעד כי האישה שהייתה נשואה לבנם במשך שבועיים בלבד תקבל דירה של 3-4 מיליון או חברה בע"מ – לכן חשוב לערוך צוואה במקביל להסכם הממון. כמובן שצוואה תמיד אפשר לשנות בהמשך ולהכניס את האישה או את הילדים שייוולדו״.

עו"ד ליבנת גבסי | צילום: אביה עמאר / אורי

״צוואה בפרק ב' או ג' בחיים משמעותית עוד יותר״, אומרת עו״ד גבסי, ״אם לאותו אדם יש ילדים מנשים אחרות או גברים אחרים, משום שכאשר חיים עם אישה בפרק ג' למשך חצי שנה ואז האיש הלך לעולמו היא יכולה לבוא ולדרוש את חלקה בירושה כידועה בציבור, עליה כמובן לעמוד במבחנים שנקבעו בפסיקה כדי להוכיח שהינה ידועה בציבור, אבל עצם הדרישה הזו יכולה להוות לילדים הרבה מכשולים ולגרור אותם לבתי משפט, להליכי התנגדויות לירושה, סכסוכים, תשלומים רבים ועוד. לפיכך, חייבים לעשות צוואה כדי למנוע זאת, ובמיוחד כדי שאותו אדם יחליט בעצמו ומרצונו מה יעשה ברכושו לאחר פטירתו. כמובן שאם רצונו להוריש לאותה אישה שהייתה איתו, אין שום בעיה, אבל חשוב מאוד לעגן זאת בצוואה כדי למנוע חילוקי דעות בעתיד בין בן הזוג שנותר בחיים לבין הילדים״.

״מומלץ תמיד להסביר לילדים ולשתף אותם ברצונות לערוך צוואה כאשר נמצאים בזוגיות נוספת, כדי שידעו מה הולך להיות אם אותו אדם הולך להוריש לבת הזוג הנותרת משהו מהרכוש או שלא״ לדברי עו״ד גבסי רצוי לתעד שיחות כאלה, זה יכול לפתור הרבה עוגמת נפש וזמן במידה ויוגשו התנגדויות לאחר הפטירה. עוד דבר שחשוב לעשות זה לציין בפני הילדים או היורשים היכן תהיה הצוואה. למשל לתת להם עותק או להפקיד ברשם הירושה או בכספת בבנק – רצוי שיהיה גלוי וידוע.

גם כאן אם הזוג עשו הסכם רכושי ביניהם ללא צוואה, זה לא מגן על הרכוש לאחר הפטירה, כלומר זה לא מבטיח שהרכוש יגיע למי שהיורש רצה, כי על-פי חוקי הירושה בארץ בת/בן הזוג יהיו היורשים החוקיים.

חשוב לזכור כי ההסכם הרכושי ימנע את הבעיות בעת הפרידה, אבל לא ימנע את הבעיות והמחלוקות בעת הפטירה.

עריכת צוואה מפורטת וברורה, במקביל להסכם הממון או להסכם הרכושי, תסדיר את הנושא ותמנע מראש מחלוקות מיותרות בין בני המשפחה שיוותרו לאחר מות אחד מבני הזוג. בין היתר, היא תמנע את הסיוט הגדול של בני זוג בפרק ב': חיכוכים בלתי רצויים בבית המשפט בין הצדדים, שעלולים להיות ארוכים ומתישים.

עו״ד גבסי: ״חשוב לדעת כי הסכם ממון לזוגות נשואים או הסכם חיים משותפים שעורכים זוגות החיים יחד כידועים בציבור קובע מה יהיה הרכוש שיהיה ברשותו של כל צד בעת פרידה או מוות. לעומת זאת, צוואה קובעת כיצד יחולק הרכוש לאחר מותם של בני הזוג. הסכם ממון בפרק ב' אינו שונה במהותו מהסכם ממון אשר נערך במסגרת הזוגיות הראשונה. אולם, כאן המטרה היא כפולה, למנוע סכסוך כלכלי בין בני הזוג היה וייפרדו והן להגן על זכות הירושה של הילדים של כל אחד מן הצדדים (בידיעה שההסכם הרכושי מפריד רכוש שלא שייך לבן הזוג השני). עם זאת כדי להגן על הזכויות שלהם חייבים לערוך צוואה כי הסכם ממון לא קובע כיצד יחולק הרכוש לאחר הפטירה רק צוואה קובעת זאת״.

לפיכך, אם אתם זוג צעיר או זוג במערכת יחסים שנייה או שלישית תקפידו במקביל לעריכת הסכם ממון לערוך גם צוואה, ואל תקלו ראש בכך בטח לא ממניעים כלכליים.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות