חברי הנהלת שדולת הגמלאים | צילום: שלמה שוהם

חיפה: בן 92 הקים מוקד לסיוע לאזרחים ותיקים בזמן המלחמה

את המוקד הקים אלי לנדאו, פעיל חברתי וחבר מועצת העיר המבוגר ביותר בישראל. לצידו פועלים במוקד חבריו להנהלת שדולת הגמלאים וכ-100 מתנדבות ומתנדבים בשנות ה-80-60 לחייהם שיוזמים שיחות לבני הגיל השלישי ומציעים כל סיוע אפשרי


חברי הנהלת שדולת הגמלאים | צילום: שלמה שוהם
354

בקרב קשישים רבים בישראל העמיקה המלחמה תחושה של חוסר ביטחון, פחד וחרדות, בדידות וחוסר ודאות. קשישים רבים חיים לבדם, ולחלקם אף אין עורף משפחתי.

אלי לנדאו, מי שהקים את שדולת הגמלאים במלחמת לבנון השנייה, יחד עם ישראל סביון ופיני וגמן, זיהו שוב את המצוקה הרבה בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי והחליטו להקים מוקד שיופעל על ידי מתנדבי השדולה, שייצרו באופן יזום קשר עם כל התושבים הוותיקים בעיר חיפה ויציעו להם עזרה וסיוע בכל דבר.

כבר ביום הראשון במוקד הבינו מתנדבי שדולת הגמלאים עד כמה האזרחים הוותיקים זקוקים נואשות לשוחח עם מישהו אנושי שייתן להם תשובות ויסייע. המתנדבים, שמתקשרים מדי יום באופן יזום למאות תושבים, מספרים כי העזרה שלרוב מתבקשת מתחלקת לשני תחומים: התחום הטכני והפיזי והתחום הרגשי והנפשי.

בתחום הסיוע הטכני, בקשות הסיוע נוגעות לארגון וסידור הממ"ד, ביצוע תיקונים בבית על ידי אנשי מקצוע, כיוון הטלוויזיה, סיוע במזון בסיסי ובהשגת תלושי מזון ועוד. בתחום הסיוע הרגשי, רבים מבקשים שיחות קבועות, ולרשותם עומדים עובדים סוציאליים ופסיכולוגים שמקיימים איתם שיחה שבועית.

לנדאו: "האזרחים הוותיקים צריכים התייחסות במיוחד בימי חירום, ואנחנו מסייעים לכל תושב, ובמיוחד לעריריים".

לצידו של לנדאו פועלים בהתנדבות חבריו להנהלת השדולה ישראל סביון, פיני וגמן, יפה סלע ועדי חצרוני, מנהל המוקד אלדר אגמי, וכ-100 מתנדבות ומתנדבים בשנות ה-80-60 לחייהם.

סביון ווגמן: "מעבר לסיוע לגמלאים, סייענו גם למשפחות שפונו מהדרום לחיפה וגם סיפקנו מאות מנות של מזון ליום לחיילים ברמת הגולן ולחיילים ביחידות כיפות ברזל. קבלנו תרומה גדולה של כ-600 מנות מזון ביום, וסיפקנו אותן למשפחות ולחיילים".

מנהל המוקד אלדר אגמי: "זו פעם ראשונה שיש לנו כזה שטף של מתנדבים המבקשים לבוא לסייע. יצרנו קהילה שמסייעת לחברים שלה בכל דבר ומובן".

חנה ירנינצקי, בת 80, מתנדבת במוקד: "זה הדבר היחיד שיכולתי לעשות כדי לתרום למאמץ הלאומי. חמשת נכדיי לוחמים בעזה בגבעתי, גולני והנדסה. אני מתנדבת מהיום השני למלחמה חמש שעות ביום. אני מדברת עם תושבים, אבל בעיקר אני מקשיבה. הם צריכים אוזן קשבת".


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות