בצלאל סמוטריץ'

חברי ועדת הכלכלה דרשו תשובות באשר לטיפול ביוקר המחייה

הוועדה החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של היו"ר, ח"כ דוד ביטן, שמטרתה למנוע עליות מחירים בתקופות מלחמה ומצבי חירום נוספים


בצלאל סמוטריץ'
154

הוועדה הכלכלית של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, נפגשה לדיון מיוחד בנוגע ליוקר המחיה בישראל, בהקשר לגל עליות המחירים של מוצרי מזון וצריכה. הוועדה החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של היו"ר, ח"כ דוד ביטן, שמטרתה למנוע עליות מחירים בתקופות מלחמה ומצבי חירום נוספים.

בפתח הדיון הדגיש ח"כ ביטן כי בתחילת המלחמה הציע חוק להקפאת מחירים כדי למנוע עליות בלתי סבירות בזמן חירום. בשל מגבלות, משרד הכלכלה הציע הצעת חוק ממשלתית אך זו נדחתה על ידי משרד האוצר והמשפטים בטענה לפגיעה בתחרות. כשניתן היה להגיש הצעות חוק פרטיות, ביטן והצוות שלו שיפרו את ההצעה הממשלתית והוסיפו מצבי חירום נוספים, והצעה זו עברה בקריאה ראשונה.

ח"כ דוד ביטן | צילום: דני שם טוב

חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה התייחסו לבעיית יוקר המחיה בתחילת הישיבה. ח"כ יבגני סובה אמר כי שר הכלכלה טען בדיון קודם שהמחירים לא עלו יותר מ-2-3 אחוזים, אך לא הצליח להצביע על מוצר אחד שמחירו לא עלה. לדבריו, רק תחרות ורגולציה יוכלו להוריד מחירים. ח"כ יסמין סאקס פרידמן הוסיפה כי החקיקה לבדה לא תפתור את הבעיה וקראה לשר הכלכלה והאוצר לפעול להפחתת יוקר המחיה.

ח"כ יאסר חוג'יראת הדגיש כי תחושת הציבור היא שמובילים אותם לשבר כלכלי נוסף. ח"כ רון כץ קרא לפתוח את השוק לייבוא ולהתמודד עם הבעיה ברמה היומיומית. ח"כ אברהם בצלאל התלונן על כך שהמצב מאפשר רק קניית מוצרים מועטה בעלויות גבוהות וקרא להקפאת מחירים בזמן מלחמה. ח"כ סימון מושיאשוילי ציין כי הממשלה חייבת להתמודד עם החברות והיבואנים הגדולים כדי לעצור את העליות.

ח"כ עופר כסיף קרא לשנות את השיטה הכלכלית שמקדשת רווחים על פני טובת הציבור. הוא הוסיף כי הפגישה עם שר הכלכלה, שהובטחה, לא התקיימה עד כה. ח"כ זאב אלקין הדגיש כי בתקופות חירום יש צורך במנגנוני הגנה אחרים מפני ירידת כושר התחרות.

הוועדה המשיכה להכין את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, תוך דיון בסוגיות כמו מנגנון קביעת רשימת המוצרים שההסדר יחול עליהם ועיצומים כספיים על מפרי החוק. היו"ר ביטן ביקש שהנושא ייפתר בין המשרדים לפני הישיבה הבאה, ודרש עונשים מרתיעים לעסקים גדולים שעוברים על החוק.

בסיום הדיון, ביקש היו"ר ביטן את עמדת משרד האוצר לגבי יוזמת סימון מוצרים שהתייקרו בזמן המלחמה, והדיון ימשיך בישיבה הבאה של הוועדה.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות