צילום: GETTYIMAGE

לצד המלחמה: איך נתגבר על נדודי שינה?

כתוצאה משינה לא תקינה נגרם סבל, חלק חווים מצוקה במהלך היום שעלולה לגרום לפגיעה בתפקוד. כדאי שתדעו שניתן להתמודד עם הבעיה. ד"ר עופר בלומנפלד, מומחה לרפואת משפחה במכבי שירותי בריאות, מסביר


צילום: GETTYIMAGE
224

המלחמה מדירה שינה מעיני כולנו. החרדה, העצב והבשורות הקשות מטרידים את שלוותנו בימים ובלילות. כך, רבים מאיתנו, נתקפים נדודי שינה בימים אלה. נדודי שינה יכולים להתבטא במספר אופנים: קושי בהירדמות בתחילת הלילה, ריבוי יקיצות ליליות, יקיצת בוקר מוקדמת מדי או שינה שטחית ולא מרעננת. כתוצאה מהשינה הלא תקינה נגרמים סבל ומצוקה שעלולים לפגוע בתפקוד היומיומי. כדאי שתדעו שניתן להתמודד עם הבעיה. איך נטפל בנדודי שינה?

נעשה סדר. הגוף שלנו מבין שגרה ונענה בחיוב לשגרה. שעת פרישה לשנת לילה קבועה ושעת יקיצה קבועה בבוקר בעזרת שעון מעורר תתרום בצורה יעילה לשינה רציפה ועמוקה. לכן, מומלץ לתכנן היטב את שעות השינה לאורך השבוע, מהר מאוד תרגישו את השינוי.

נחזק את הדחף לישון בלילה ונמנע משינה בצהריים. לצורך כך עדיף להקפיד על חשיפה לאור וחושך בשעות המתאימות. יש להקפיד על החשכת חדר השינה ועל שמירת סביבה שקטה. פעולות אלו יכולות להשפיע על הגוף והמחשבות שלנו ולתרום לשינה המיוחלת.

נגרום להתניה בין השהייה במיטה ובין הדחף לישון. יש להימנע מקריאה, מצפייה במסכים, בעיקר מחשיפה לתכנים מעוררים, כגון חדשות, ומכל פעילות אחרת שאיננה קשורה לשינה. בזמן שהעיניים שלנו חשופות לאור הטלוויזיה או הנייד, נוצרים גלי מוח המקשים בתהליך ההירדמות.

צילום: GETTYIMAGE
צילום: GETTYIMAGE

נימנע משתיית קפאין שממריץ לאחר השעה 17:00 ומפעילות ספורטיבית סמוך לשעת השינה. בנוסף, נימנע משתיית אלכוהול שפוגע במבנה ובעומק השינה. כל אלו עלולים לדחות את ההרדמות ולהמריץ את הגוף.

לא להיות קשים עם עצמכם. אם לא נרדמנו בתוך כחצי שעה, עדיף לצאת מהמיטה, ללכת לחדר אחר ולעסוק בפעילות שקטה ורגועה (קריאה, האזנה למוזיקה שקטה). כאשר חוזרת תחושת הישנוניות זה הזמן לשוב למיטה.

נדודי שינה היא תגובה נורמלית של הגוף למצב שאינו שגרתי. בזמן שגופנו ומחשבותינו עסוקים במלחמה, קיימת השפעה ישירה על השינה. יחד עם זאת, הרגלים טובים ותרגול שדורשים מאתנו מאמץ קל, יכולים לשפר פלאים את מצב השינה. בתקווה שדברים יחזרו לסדרם, ואז סביר להניח שגם השינה שלנו תתייצב. יש לזכור, לעתים נדודי שינה, ובמיוחד יקיצה מוקדמת מדי, הם תסמינים של חרדה או של דיכאון. חשוב לשים לב ובמקרים אלה לפנות לרופא המשפחה על מנת לקבל את הייעוץ והטיפול המתאימים.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

  • מערכת מה הלוז |
  • 23/08/2024
לדעת יותר – סרטן הריאה
  • מערכת מה הלוז |
  • 23/08/2024
המדריך לשינה טובה
נגישות