צילום: GETTYIMAGE

לדעת יותר – סרטן הריאה

הוא הקטלני ביותר בין סוגי הסרטן, אך ניתן למנוע את רוב המקרים שלו. מהם התסמינים? איך מאבחנים ומהם הטיפולים המוצעים כיום? ד"ר אמיליה חרדק, מומחית למחלות ריאות במחוז הצפון של מכבי שירותי בריאות עם המדריך המלא לאבחון וטיפול מוקדם בסרטן ריאה


צילום: GETTYIMAGE
94

סרטן ריאה הוא אחד הסרטנים הנפוצים ביותר בעולם כאשר כ-2.2 מיליון אנשים מאובחנים עם מחלה זאת מדי שנה ברחבי העולם וזאת לצד העובדה שהרוב החולים במחלה לוקים בה כתוצאה מחשיפה לעשן טבק. סרטן הריאה תופס את המקום הראשון ברשימת גורמי המוות מסרטן (1.8 מיליון בשנה ברחבי העולם) ואחראי ל- 21.1% מכלל התמותה מסרטן בקרב גברים ישראליים (האגודה למלחמה בסרטן)

סרטן ריאות ראשוני הוא סרטן שמקורו בריאות. סוגיו העיקריים הם סרטן ריאות שאינו מטיפוס של תאים קטנים, non small cell lung cancer  כאשר 85% ממקרי סרטן הריאות שייכים לסוג זה. כיום מוקבל לחלק את הגידולים הללו לגידולים קשקשיים ולגידולים שאינם קשקשיים.

סיכויי ההחלמה

שיעורי ההישרדות ל-5 שנים הם כ-22% לגברים וקרוב ל-36% לנשים.

השכיחות

בשנת 2018 אובחנו 2,693 מקרים של סרטן הריאות, מהם 1,658 גברים ו-1,035 נשים. מרבית המאובחנים (מעל 90%) הם בני 55 שנה ומעלה.

צילום: GETTYIMAGE
צילום: GETTYIMAGE

הסימפטומים

יש לציין  שבחלק מהמטופלים אין תלונות אשר מכוונות למחלה, הסימפטומים השכיחים המחשידים סרטן ריאות כוללים:

  • שיעול  מתמשך או שינוי באופיו של שיעול קיים או שיעול המלווה בהפרשה של ליחה דמית., קוצר נשימה, צרידות חדשה.
  • סימנים של דלקת בדרכי נשימה או דלקת ריאות  חוזרת או שאינה מגיבה לטיפול תרופתי.
  • כאבים בחזה שאינם ממקור לבבי. מדובר בכאב עמום או כאב חד בעת שיעול או שאיפת אוויר עמוקה.
  • חולשה כללית, ירידה בתאבון וירידה במשקל.

אם הבחנתם בהופעתם של סימנים אלו, חשוב לפנות בהקדם לרופא. חשוב לזכור, כי גם מחלות אחרות יכולות להציג תסמינים דומים, ולכן לא בהכרח מדובר בסרטן ריאות.

הגורמים למחלה

עישון סיגריות

הרוב המוחלט של מקרי סרטן הריאה (90-80 אחוז) מאובחנים אצל חולים שמעשנים או שעישנו בעבר. ככל שעולה כמות הסיגריות שמעשנים, כך עולה הסיכון להופעת סרטן הריאות. הסיכון עולה ככל שהעישון החל בגיל צעיר יותר. ככול שכמות הזפת (עיטרן) בסיגריות עולה כך גדל הסיכון, אך בכול מקרה הוא גבוה משמעותית ביחס לאדם שאינו מעשן.

עישון פסיבי

שאיפת עשן שמקורו בסיגריות אשר מעשנים אחרים, נחשבת כגורם המגביר את הסיכון לחלות בסרטן הריאות. מידת סיכון זה נמוכה בהרבה מהסיכון לגבי המעשן עצמו.

עישון מקטרת וסיגרים

עישון מקטרת או סיגרים מגבירים אף הם את הסיכון לחלות בסרטן ריאות, אם כי בשיעור נמוך יותר בהשוואה לעישון סיגריות.

רקע גנטי

במידה שקיימת נטייה משפחתית לחלות בסרטן ריאות, הסיכון בקרב מעשנים ממשפחה זו לפתח סרטן ריאות יהיה גבוה יותר מאשר הסיכון של מעשנים ללא נטייה משפחתית.

גז רדון

רדון הוא גז טבעי חסר ריח המצטבר בקרקע ונוטה להתנקז לתוך יסודות של בניינים ומרתפים. סבורים שמעשנים הנחשפים לאורך זמן לשאיפת רדון נמצאים בסיכון מוגבר ללקות בסרטן ריאות. ניתן לבצע בדיקה לגילוי נוכחות רדון ולנקוט באמצעים שונים שיפחיתו את הסיכון.

אזבסט, אורניום, כרום וניקל

חשיפה במהלך העבודה לחומרים כימיים אלו נמצאה קשורה לתחלואה מוגברת בסרטן הריאות.

צילום: GETTYIMAGE
צילום: GETTYIMAGE

האבחון

לאחר בדיקה גופנית ישלח רופא המשפחה את הנבדק לבדיקות וצילומי רנטגן. במידה שימצא בבדיקות ממצא חשוד, יופנה הנבדק לבדיקת CT  חזה ולהתייעצות עם רופא מומחה – ריאות  לצורך המשך ברור

בדיקות אפשריות נוספות:

בדיקת PET-CT  – PET – positron emission tomography  CT- computed tomography הבדיקה מתבצעת במצלמה שמשלבת את שתי הטכנולוגיות PET  ו CT-, זוהי טכנולוגיית הדמיה המשמשת ברפואה גרעינית בכדי להשיג תמונות של הפעילות המטבולית (התפקודית) באזורים מסוימים בגוף – משתמשים לצורך ערכה של מחלה ומעקב תגובה לטיפול.

ברונכוסקופיה – בדיקה בה בודק הרופא את פנים הסמפונות ונוטל דגימות רקמה  (ביופסיה).

ביופסיה של הריאות תחת CT – בדיקה המתבצעת בהרדמה מקומית, בדרך כלל ביחידת רנטגן במהלך סריקת CT.

ברונכוסקופיה עם אולטראסאונד אנדו-ברונכיאלי (EBUS) – משמש בעיקר לדגימת קשריות לימפה במיצר ובשערי הריאות.

דרכי הטיפול

טיפול בסרטן ריאות יכול להתבצע באמצעות ניתוח, קרינה וטיפול כימותרפי, תרופות ביולוגיות או אימונותרפיות בנפרד או במשולב. הטיפול מתוכנן תוך התחשבות בגורמים כמו מצב הבריאות הכללי של החולה, סוג הגידול וגודלו, כיצד נראים תאי הגידול תחת מיקרוסקופ והאם התפשט אל מחוץ לריאה.

חדשנות

גילוי מוקדם של סרטן ריאה  הנקראת screening, מבוסס על ביצוע  CT חזה עם קרינה במינון נמוכה בקרב אוכלוסיות בסיכון גבוה הבדיקה משפרת באופן משמעותי את שיעורי הגילוי בשלבים מוקדמים ואת השיעור ההישרדות .

בנוסף, בפיתוח טכנולוגיות חדשות לגילוי מוקדם של סרטן ריאה . בדיקות חדשות המבוססות על בדיקות מולקולריות בדם, רוק ונשיפה.


הכותבת: ד"ר אמיליה חרדק, מומחית למחלות ריאות, מכבי שירותי בריאות מחוז צפון


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

  • מערכת מה הלוז |
  • 23/08/2024
המדריך לשינה טובה
נגישות