זהירות, ג'אנק פוד | צילום: GETTYIMAGE

זהירות, ג'אנק פוד

יום הג'אנק פוד מצוין מדי שנה לטובת אכילת מזון מהיר ולא בריא, ללא חרטות. מוצרי מזון המעובדים והאולטרה מעובדים גורמים לנו לצרוך מהם יותר מדי לאורך ימי השנה. השאלה שתמיד נשאלת מה ניתן לעשות כדי שגם בבית שלכם תוכלו לשים את המעובד בצד ולבחור בטרי? לשם כך צריך להבין מה זה מזון אולטרה מעובד, איך נזהה אותו, למה הוא יכול לגרום וכיצד נוכל להפחית ממנו? תזונאית של מכבי, מסבירה


זהירות, ג'אנק פוד | צילום: GETTYIMAGE
129

נעים להכיר, מזון אולטרה מעובד

מזון אולטרה מעובד הוא מזון שעבר מספר תהליכי עיבוד תעשייתיים ומכיל לעיתים קרובות תוספים שאינם מהטבע וכוללים מספר רב של חומרים, בעיקר שאינם בשימוש ביתי וחלקם עלולים להיות מזיקים ואף מסרטנים. בסופו של דבר מדובר במזון שלפני שנכנס לקיבה שלנו הוא עבר תהליכי עיבוד תעשייתיים ודרך כלל מכיל תוספים שאינם נמצאים בטבע. גם כאשר משולבים במזון סיבים או ויטמינים, מוציאים סוכר או שומן הטראנס, עדיין המזון לא יכול לשמש תחליף למזון טרי.

המאפיינים של מזון אולטרה מעובד

תוספים תעשייתיים: מכיל חומרים מלאכותיים המשמשים לשיפור הטעם, המרקם, הצבע או חיי המדף, כמו חומרים משמרים, ממתיקים מלאכותיים, צבעי מאכל, מחליפי טעם ומחליפי מרקם.
עני בערכים תזונתיים: לרוב דל בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, ועשיר בסוכר מלח ושומן רווי- הסימונים האדומים.
אריזה מושכת וצבעונית: משווק באריזות צבעוניות שמושכות את העין, תוך שימוש בטכניקות שיווק מגוונות.
מוצרים המוכנים לאכילה ללא צורך בהכנה או הכנה מינימלית (כמו הוספת מים חמים למנה חמה).
רשימת רכיבים ארוכה: המזון המעובד יכיל בדרך כלל מכיל רכיבים רבים ומורכבים שקשה למצוא במטבח הביתי, כמו מלטודקסטרין, מונוסודיום גלוטמט, סודיום קזאינט ועוד.

זהירות, ג'אנק פוד | צילום: GETTYIMAGE
זהירות, ג'אנק פוד | צילום: GETTYIMAGE

דוגמאות למזונות אלו: חטיפים וממתקים, משקאות ממותקים, מאכלים קפואים כמו פיצות, בורקסים, נקניקיות, ארוחות מוכנות, מרקים ותבשילים מעובדים. במילים אחרות, כל המזון שמוכן מהר ולא מצריך הרבה זמן, "רק" לחמם כמה דקות ויש אוכל מוכן אבל יש לכך מחיר והשלכות על הבריאות.

צריכה מרובה של מזון אולטרה מעובד קשורה ישירות לבעיות בריאותיות:

השמנת יתר ועודף משקל
עלייה בתחלואה כרונית
גורמת לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב
מגדילה את הסיכון לתחלואה בסוגי סרטן שונים
משנה את הרכב החיידקים במערכת העיכול
מעלה את הסיכוי לתחלואה והזדקנות מוקדמת
לכן מומלץ להפחית ככל האפשר צריכת מזון אולטרה מעובד ולבחור במקומו מזונות ממקורות טבעיים.

עצות מעשיות להפחתת צריכת מזון אולטרה מעובד

שתו מים, כי שתיית מים מסייעת לתחושת השובע ומפחיתה את הצורך באכילת מזון אולטרה מעובד.

להגיע לסופרמרקט שבעים עם רשימה מסודרת: אם נתמקד ברשימה נקנה את מה שצריך ולא מה שיתחשק לנו ללא צורך, ובנוסף אם נלך רעבים זה יגרום לנו לקנות מתוך הרגשת הרעב ולא מתוך מחשבה נכונה על מה הם הדברים הנצרכים לנו באמת.

לקרוא את תווית המזון: שימו לב לרשימת הרכיבים ובחרו מוצרים עם רשימה קצרה ופשוטה המכילה בעיקר רכיבים טבעים. כאשר ניגשים לקריאת תווית מזון חשוב לדעת שהרכיב הראשון המופיע ברשימה הוא בכמות הגבוה ביותר.

בישול ביתי והכנה מראש: הכינו יותר ארוחות בבית מחומרים טריים ואם יוצאים ליום עמוס נערכים מראש עם אוכל שהוכן בבית וכך פחות מתפתים להיכנס למאפיה הראשונה שרואים.

אכלו יותר ירקות ופירות: יש בהם וויטמינים, מינרלים וסיביים תזונתיים, אם נשלב אותם בכל ארוחה הם יתרמו לתחושת שובע לאורך זמן .

לסיכום, אמנם יום הג'אנק פוד הוא יום שמיועד לאכילה של מזון מהיר ולא בריא בלי רגשות אשמה אך חשוב לזכור שמדובר מזון שעבר תהליכי עיבוד רבים ומכיל תוספים מלאכותיים צריכה מרובה לאורך זמן עלולה להוביל למגוון בעיות בריאותיות. לכן חשוב לצמצם את צריכתו ולבחור במקומו מזון טרי.


הכותבת: ליטל בוסקילה, סטז'ארית לתזונה במחוז הצפון של מכבי שירותי בריאות


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

  • מערכת מה הלוז |
  • 23/08/2024
לדעת יותר – סרטן הריאה
  • מערכת מה הלוז |
  • 23/08/2024
המדריך לשינה טובה
נגישות