קרדיט צילום: דניס גרצקיס

"כמי שמעסיק ומכשיר אנשי פיתוח ודיגיטל הטיפ הכי חשוב הוא – ללכת בעקבות החלום"

הזמנו את כפיר גיא, מייסד סוכנות הדיגיטל החיפאית IVY, לשיחה אישית. שוחחנו על הדרך להקמת סוכנות דיגיטל מצליחה


קרדיט צילום: דניס גרצקיס
370

כפיר גיא, הבעלים של סוכנות הדיגיטל IVY המספקת שירותי פיתוח אתרים ושיווק דיגיטלי, בחמש השנים האחרונות גם מרצה במכללות טכנולוגיות ומכשיר את הדור הבא של אנשי המקצוע בתחום. לטובת מי שחולמים להשתלב בתעשייה, החלטנו לחלץ כמה תובנות מכפיר, כמי שפוגש את הסטודנטים החל מהרגע בו בחרו במקצוע, דרך הכניסה לשוק העבודה ועד לפיתוח קריירה.

כפיר, למדת את התחום בעצמך באופן אוטו-דידקטי והתחלת את הדרך המקצועית בתעשייה, כמפתח אתרים. איך זה שדווקא אתה מצאת את עצמך במכללות?

נכון, באופן אישי התחלתי ללמוד פיתוח אתרים בעצמי, כנער, כשהתחום כולו עוד היה בחיתולים. היום המציאות שונה, התעשייה התפתחה, השוק מציע הרבה משרות ותפקידים ויש גם הרבה יותר אנשים שרוצים להשתלב בתחום ומתחרים על התפקידים הללו. ביניהם, יש מועמדים ראויים שהצעדים הראשונים שלהם בתחום הם לא לבד בבית מול המחשב, אלא בכיתה, במסגרת הכשרה פורמלית.

לכן, כמי שמגייס היום מפתחי אתרים, אני רואה בהוראה הזדמנות לדייק עבור הסטודנטים את המיומנויות שהם יזדקקו להן בעתיד. כמרצה שהוא גם בעלים של סוכנות הדיגיטל IVY, אני מעסיק מפתחים ועוסק בפיתוח אתרים מדי יום. לכן, יש הרבה מאוד תוכן ותובנות שאני יכול להביא "מהחיים האמיתיים" לתוך הכיתה. זה מאפשר לי לתרום רבות ואף להשפיע במובן כלשהו על עתיד התחום.

צילום: כפיר גיא

מה בעצם אתה מלמד במכללות הטכנולוגיות?

אני מלמד שני ענפים עיקריים: פיתוח Full Stack ושיווק דיגיטלי. למעשה, שני התחומים ביחד מרכיבים תמונה אחת גדולה: יצירת נכס דיגיטלי, כמו אתר או אפליקציה וביצוע הפעולות השיווקיות שיהפכו את הנכס לאפקטיבי, כמו משיכת מבקרים לאתר והנעה לפעולה הרצויה. הפעולה הרצויה היא למעשה המטרה הסופית של המהלך: רכישת מוצר, חיוג לבית העסק, השארת פרטים ליצירת קשר, תרומה, או כל דבר אחר שלשמו למעשה החלה הפעילות הדיגיטלית של אותו ארגון.

בקצרה, מהו פיתוח Full Stack?

מפתחי Full Stack יודעים ליצור Front-End וגם Back-End, או במילים אחרות: לעסוק גם בצד הלקוח וגם בצד השרת. הם יודעים ליצור ממשק משתמש עם דגש על עקרונות UX ו-UI (נראות ממשק וחוויית משתמש) ומצד שני הם יודעים להתעסק עם ה-Server ועם מסדי נתונים. בקורס לומדים את השפות והכלים הרלוונטיים עבור שניהם כך שלמעשה הבוגרים יודעים לפתח מוצר דיגיטלי מקצה לקצה.

ומה לומדים הסטודנטים לשיווק דיגיטלי?

כאן, החומר הוא לא רק טכני אלא גם רגשי, אפילו פסיכולוגי. לומדים איך להיכנס לראש של הגולש או של המשתמש שנמצא מעבר למסך, להבין מי הוא ואיך הוא חושב וכך להעביר לו את המסר הכי נכון ולהניע אותו לחשוב או לעשות משהו. מבחינה טכנית, לומדים בקורס על חקר מילות מפתח במנועי חיפוש, קידום אורגני וממומן, מדיה חברתית, תוכן שיווקי, רימרקטינג, ריטרגטינג, בניית עמודי נחיתה, ניטור קמפיין וביצוע תהליכי אופטימיזציה ועוד.

אז בעצם פיתוח ושיווק אלו שני מקצועות שונים, אבל משיקים.

נכון, למשל בחברה שלי, IVY, אנחנו מעסיקים אנשי מקצוע משני התחומים האלה והם עובדים ביחד כצוות על אותם הפרויקטים. יש קשר ישיר בין הקמת אתר, עמוד נחיתה או אפליקציה, לבין השיווק הדיגיטלי שיגייס מבקרים ומשתמשים.

קרדיט צילום דניס גרצקיס

בחברות גדולות, הקשר בין שני המקצועות האלה לא כל כך הדוק, לא?

חברות גדולות מקימות מחלקות שונות לכל תחום וכך יוצא שלפעמים אין קרבה בין אנשי המקצוע השונים. בעיני, יש יתרון גדול בעבודה בחברת דיגיטל לעומת חברת טכנולוגיה גדולה. בחברה גדולה, העובד מתמקצע בתחום שלו וכמעט לא סופג השראה מהמקצועות המשיקים, כי כאמור, הם נמצאים במחלקה אחרת. בחברות דיגיטל, ובכלל בחברות קצת יותר קטנות, אפשר ללמוד את התחומים המשיקים, להרגיש איך העבודה שלך משפיעה עליהם ועל השירות הסופי ללקוח. זה מאפשר לכל עובד להרגיש משפיע במקום להרגיש בורג קטן במכונה. בנוסף, עובדים שמכירים מקרוב את כל שרשרת העבודה, רוכשים מיומנויות והופכים ורסטיליים יותר. זה חשוב, כי אם עובד מאבד את עבודתו מסיבה כלשהי, כדאי שבסל הכישורים שלו יהיו יותר מיכולת אחת. חשוב לזכור שעולם ההייטק לעתים דיי אכזרי כלפי עובדים שפוטרו בגיל מאוחר יחסית ולכן לא כדאי להגיע לשם עם ניסיון בלתי מגוון כך שגם את זה צריך לקחת בחשבון.

מה הטיפ הכי חשוב שהיית נותן למי שחולם או שוקל להיכנס לתחום הפיתוח, או בכלל לתחום הדיגיטל?

ההבדל בין "חולם" לבין "שוקל" להיכנס לתחום, הוא הבדל גדול. כמרצה וכמעסיק, אני מבחין בפער בין מי שהולך אחרי החלום שלו לבין מי שהגיע למקצוע מסיבה אחרת לגמרי. מי שיש לו תשוקה לתחום ואוהב אותו באמת, ייהנה יותר ויצליח יותר.

לעומת זאת, מי שהגיע למכללה טכנולוגית ככרטיס כניסה להייטק, רק בגלל ה"באזז וורד" או בגלל ששמע שמרוויחים בענף הרבה כסף, לא יהנה לעבוד בתחום ולא יתמיד בו. לא מעט אנשים חושבים בטעות שהייטק זו מילה נרדפת להצלחה בחיים, לעושר ואושר. מהסיבה הזו, יש בינינו הורים שמעודדים את הילדים שלהם להתחיל ללמוד לתכנת כבר בגיל 8 – 9. למרות שאני בעצמי התחלתי בגיל צעיר, אני מאמין שחשוב לאפשר לאדם עצמו לגלות מהי הנטייה המקצועית האישית שלו ולא להעמיס עליו ציפיות מיותרות לבחור בתחום מסוים. במציאות, לא לכל אחד מתאים לשבת 10 שעות ביום מול המחשב. מי שלא אוהב את זה, פשוט סובל מזה. לכן אני ממליץ לבחור מקצוע טכנולוגי רק אם זה החלום שלך ואם שם נמצאת התשוקה האמיתית שלך.

נניח שהחלטתי שהחלום שלי הוא להיות מפתח של אתרים ואפליקציות מדהימות, או להיות משווק תותח בדיגיטל, שעסקים עומדים בתור כדי ליהנות מהיכולות שלו. איך עושים את זה? להירשם ללימודים במכללה, זה מספיק?

כמעסיק, למרות שאני עצמי אוטו-דידקט, אני אכן מעדיף מועמדים עם הכשרה מקצועית, בעיקר מפתחי Full Stack. הסיבה לכך היא שהיום באמת יש הרבה חומר טכני שחשוב לדעת ולהכיר. המכללות עושות עבודה טובה בהכשרת מפתחים, וגם בהכשרת משווקי דיגיטל. עם זאת, חשוב לציין שלימודים הם לא מספיקים כדי להזניק קריירה. מי שרוצה להיות טוב בתחומו, לקבל עבודות מעניינות ולהתפרנס היטב בתחום לאורך זמן, צריך ליצור תיק עבודות מרשים ולהיות מוכן לתהליך הדרגתי של התפתחות. הלימודים הם שער כניסה. אחרי שנכנסת בשער, חשוב שתהיה לך סקרנות כדי להמשיך ללמוד את הטכנולוגיות המשתנות, מוטיבציה, נחישות להצליח ואמונה בעצמך. כפי שאני נוהג להגיד לסטודנטים שלי, על כל שעת לימוד בכיתה אתם צריכים לתרגל מינימום שעתיים בבית.

שאלה שוודאי מעניינת רבים: האם אני חייב להיות איש טכני כדי להצליח במקצועות כמו פיתוח אתרים ושיווק דיגיטלי?

אפשר לומר שמפתחי אתרים מוצלחים, הם לרוב בעלי זיקה כלשהי לתחום הטכני, אבל זה לא הרכיב היחיד. לקורסים שלי מגיעים גם אנשים מתחום האומנות, כמו למשל מפיקים מוזיקליים. אני בהחלט מבחין בכך שהיצירתיות שלהם מסייעת להם לפתור בעיות, להתגבר על תקלות ולתקוף משימות מזוויות יצירתיות. גם משימה כמו כתיבת קוד, אפשר לבצע באופן מקורי ויפה.

לגבי שיווק דיגיטלי, שם האינטליגנציה הרגשית והיצירתיות הן ממש חיוניות להצלחה. היכולת להבין איך אנשים חושבים, מה ישפיע עליהם, איך נכון לפנות אליהם וכיצד ניתן להתבלט מעל מתחרים, היא חשובה. לכן, נוסף על יכולת טכנית בסיסית, משווקים מוצלחים הם כאלה שיש להם גם יכולות בין-אישיות טובות.

חוץ מאנשים עם רקע אומנותי, את מי עוד היית רוצה לראות בקורסים, שעדיין לא מגיעים מספיק?

האמת היא שעדיין ישנו רוב מוחץ של גברים בקורסים שאני מלמד ואני מצר על כך. חשוב לציין שרוב הנשים שכן מגיעות, ממש בולטות ביכולות שלהן. בהקשר זה ישנו אפילו ארגון שנקרא shecodes שמטרתו היא להגדיל באופן ניכר את אחוז הנשים שעוסקות בפיתוח. כמו כן, הייתי שמח לראות בעיקר עוד אנשים שמגיעים ללמוד מתוך אהבה אמיתית לתחום.
https://ivy.co.il


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות