יחיאל רדוצקי ויאיר שרקי בכנס

חרדים, שוק העבודה והדעה שלי

טורים ודעות | יחיאל רדוצקי השתתף בכנס כלכלי ולטענתו מאות בעלי עסקים המנהלים עסקים שחלקם בחברה החרדית – מהווים כוח תעסוקה עצום


יחיאל רדוצקי ויאיר שרקי בכנס
473

אתמול השתתפתי בכנס מרתק של בנק פאג"י, כנס שעסק בנושא כלכלה ואקטואליה. המעניין באירוע הזה שהוא היה מיועד לציבור החרדי, מאות אנשי כלכלה ובעלי עסקים ומשרדים גדולים התאספו באולם אחד על מנת להתעדכן במצב הכלכלי ובנוסף לעסוק באקטואליה הבוערת.

זר לו היה נקלע למקום היה בטוח שמדובר שכנס תורני כלשהו, רוב מוחלט של האולם היה מלא באנשים בעלי חזות חרדית – שחור לבן, כובע וחליפה, זקנים ופאות המדברים עסקים וכלכלה בעגה חרדית לחלוטין.

מאות בעלי עסקים המנהלים עסקים שחלקם בחברה החרדית ומהווים כוח תעסוקה עצום.

בימים האחרונים ובמהלך הכנס התגבשו אצלי בראש כמה תובנות שלדעתי עשויות להיות מעניינות.

● ראשית, כאדם מאמין וחרדי, אני שמח על פריחת עולם התורה וכמובן הישיבות והכוללים. לצד זאת אני לא חושב כי סכום של 1350 שקלים בחודש לא יגרום לאיש לוותר על עולם התעסוקה ולהישאר בכולל.

● חובה לחדד, את הסכום הזה מקבלים רק אברכים נשואים הנמצאים יום שלם בכולל (8:30-19:00 בגדול).

● המפלגות החרדיות הצליחו במשא ומתן הקואליציוני לקבל את התוספת הזו לאברכים, לצד זאת חובה היה עליהם להציב דרישה של תוספת גם לחיילי צה"ל.

● המפלגות החרדיות צריכות צריכות להבין שיש שינוי בשטח ובכנסת, הן כרגע עברו לפי אופי הקואליציה לעמדת הנהגה על ציבור עצום שחש שאינו מיוצג וכי המגזר החרדי דואג לצרכיו בעיקר, יש הזדמנות לשנות את זה, להיכנס חזק לצרכים הציבור הכללי מכל המגזרים ולהביא לשינוי אמיתי, אחרת הטריז בעם יתקע לנצח.

● כבוד, הצלחתם להביא תוספת לאברכים, הנקודה הבאה שאתם חייבים לעבוד עליה היא תעסוקת חרדים. לצערי זה לא יקרה בצורה שאני מאמין בה אבל צריכים לפחות לצאת לדרך.

○ ראשית, צריך ליצור הבנה בציבור ולתקן את העוולה הגורסת כי מי שיוצא לעבודה הוא פחות טוב, פחות שווה. ישנם אנשים יראי שמים העובדים לפרנסתם והדבר אינו מגיע להם.

○ שנית, הציבור הולך וגדל וצרכיו מתרבים במקביל ליוקר המחאה הגואה ומצד שני מחלחלת ההבנה כי לא כולם יכולים לשבת וללמוד כל היום או אינם יכולים לאפשר זאת לעצמם.

○ הכשרת חרדים לתעסוקה היא לא מילה גסה, היא אמורה להיות קו מוביל בעיסוקכם בכנסת, מדובר כבר בכמות ההולכת וגדלה בציבור שמעוניין בכך. אולי אף עידוד מעסיקים בצורה כזו או אחרת להעסקת בני המגזר החרדי.

○ תואר אקדמי צריך להפסיק להיות טאבו בחברה החרדית, אנחנו במקום שתואר גם מאפשר קבלה לעבודה וגם מעלה את השכר,לא מצפה מאף אחד לפתוח הכשרה בישיבות או בגרויות, אבל לתת אפשרות לכל אחד לעשות (אולי מגיל מסוים/נשואים).

○ בוגרי הציבור החרדי הנם מוכשרים מאוד, ממליץ פה לכל בעלי העסקים להעסיק מספר אנשים מהמגזר, בטוח שתקבלו ערך מוסף.

■ תענוג לראות את יאיר שרקי, כל כך צעיר וכל כך חד מחשבה ועומק הבנה.מאמין שלא קל להיות עיתונאי דתי-ציוני המסקר את החברה החרדית מבפנים ברנה כה גבוהה.

■ עיתונאים חרדים יכולים להביא תובנות מרתקות לעיתים הרבה יותר מהעיתונות הכללית.

■ הציבור החרדי הרבה יותר חשוף היום לקהל הכללי ולהפך, חרדי הוא כבר לא הדמות המפגינה בטלוויזיה או אותה דמות ממחסן הדמויות של 'הבימה', אתם חייבים לנסות ולהכיר את מאות תתי הזרמים שבחברה הזו.

הכותב הוא יחיאל רדוצקי, תושב ירושלים, אושיית רשת ורס"ר במילואים.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

  • יחיאל רדוצקי |
  • 10/06/2024
בריאות על גלגלים
נגישות