צילום: GETTYIMAGE

בריאות על גלגלים

  תחושת ההתרגשות במהירות בירידות, בסיבובים החדים, המאמץ הגופני, הרוח והטבע. כל הילדים לומדים לרכוב ומתאהבים, וכקלישאה הידועה: לרכוב על אופניים לא שוכחים. ד"ר טל לבנה, מומחה לרפואת משפחה וספורט במכבי שירותי בריאות, מפרט על על היתרונות הבריאותיים מעולם האופניים מעבר להנאה, בטח עלה בדעתכם שלרכוב על אופניים זה גם בריא, ואפילו בריא מאוד. ענף […]


צילום: GETTYIMAGE
96

 

תחושת ההתרגשות במהירות בירידות, בסיבובים החדים, המאמץ הגופני, הרוח והטבע. כל הילדים לומדים לרכוב ומתאהבים, וכקלישאה הידועה: לרכוב על אופניים לא שוכחים. ד"ר טל לבנה, מומחה לרפואת משפחה וספורט במכבי שירותי בריאות, מפרט על על היתרונות הבריאותיים מעולם האופניים

מעבר להנאה, בטח עלה בדעתכם שלרכוב על אופניים זה גם בריא, ואפילו בריא מאוד. ענף הרכיבה התפתח מאוד בשנים האחרונות בארץ ובעולם. יחד איתו התפתחה גם טכנולוגיה ומדע נרחב סביב התחום והיום אנו יודעים הרבה יותר ממה שהיה בעבר.

רכיבה כטיפול באלצהיימר ופרקינסון

רכיבה היא פעילות גופנית מצוינת המשלבת יתרונות בריאותיים רבים. זוהי פעילות אירובית, כלומר פעילות כזו שאפשר לבצע לאורך זמן מבלי לעצור. מחקרים רבים מראים את היתרונות הבריאותיים – ביניהם הפחתת סיכון למחלות לב, לסוכרת, יתר לחץ דם והשמנה. אולי תופתעו לדעת שהפעילות גם מצמצת סיכון למחלות סרטן שונות, ביניהן סרטן השד והמעי הגס, וכן לאלצהיימר, דיכאון וחרדה. יש מדינות, בהן ממליצים על פעילות זו כטיפול בחולי פרקינסון. היתרונות ממש כמו תרופה אבל תרופה טבעית לחלוטין, במחירים שפויים (המכורים ירימו גבה, אני יודע) וללא תופעות לוואי.

לרכיבה בשטח יתרונות נוספים: היא מוציאה אותנו לאוויר הפתוח וכרוכה באלמנטים טכניים המוסיפים עניין ואדרנלין לעסק. רכיבת אופניים מתאימה במיוחד לאלו שמתקשים בענפי ספורט אחרים ובעיקר המתחילים – נוח מאוד להתחיל בלרכוב. רוב האופניים מצוידים בהילוכים המאפשרים לווסת את עוצמת הפעילות כך שהדיווש יכול להיות החל מקל במישור ועד עצים מאוד. זהו פתרון יעיל מאוד לאנשים עם בעיות ברכיים או עודף משקל שכן אינו כרוך בנשיאת המשקל על הברכיים.

צילום: GETTYIMAGE
צילום: GETTYIMAGE

הקדישו 15 דקות ביום

ולמי שאין זמן לעשות פעילות גופנית? אז זהו, שזה עוד יתרון. לא צריך לעשות הרבה זמן בשביל להרוויח את כל היתרונות שמנינו פה יחד. מספיק אפילו 15 דקות ביום, וברור שככל שנעשה יותר כך נהיה יותר בריאים. אופניים אפשר גם לנצל כדי להגיע למקום העבודה, לחברים או לפעילויות פנאי. כך נרוויח גם פעילות גופנית וגם הסעה. בקיץ הרוח שנושבת תאוורר אותנו כך שנגיע ליעדנו כמעט ללא זיעה.

אז לא פלא שיותר ויותר מתמכרים לספורט הרכיבה. בכל פארק עירוני נוכל לראות רוכבי אופניים במהלך אימון. אם נטייל בשבילים בטבע, ניתקל לא פעם ברוכבים החולפים על פנינו ומי מאיתנו שיהיה אמיץ מספיק לקום מוקדם בבוקר, יוכל לראות בכבישים קבוצות מתאמנות לקראת אירוע רכיבה כלשהו. הטרנד רק הולך ומתפשט בכל רחבי הארץ והמכורים לדבר גם יוציאו אלפי שקלים על ביגוד, מכשור וציוד מתאים.

רוצים דוגמה? באחד הימים פגשתי רוכב אופניים לבוש בקפידה ומצויד באופניים חדשים. כמו כל ישראלי לא יכולתי להתאפק ושאלתי אותו על המחיר. הוא השיב: "10,000 שקלים", ואז התקרב אלי ולחש: "ששש.. זה מה שהאישה יודעת".

השפעה פיזיולוגית עם מערכת הגוף

זהו. אני בטוח שכבר נעלתם נעליים, אווררתם את האופניים במחסן ואפילו קניתם מתקן לרכב לנשיאת האופניים שלכם, של הילדים ושל השכנים. אז צריך להגיד, אופניים הם ספורט המוגדר כסיבולת. ככזה, המקצוענים מבלים שעות רבות על האופניים – רכיבת אימון יכולה להיות עשרות עד מאות קילומטרים. בעוד שלרוב מדובר בעסק בריא, ספורט כזה כן יכול לגרום גם לשינויים פיזיולוגיים לא מיטיבים עם מערכות הגוף השונות ובעיקר- הלב. ולכן יהיו כאלו שישאלו: כמה ספורט זה יותר מדי ספורט? ואם הפעילות הגופנית כה בריאה, איך יתכן שסבתא תמיד צודקת ("מוגזם זה אף פעם לא בריא") .

צילום: GETTYIMAGE
צילום: GETTYIMAGE

האמת שהלב שלנו עשוי שריר. ככל שריר בגוף, גם הלב עובר שינויים כתוצאה מהפעילות הגופנית. כמו זרוע של מרים משקולות, כך גם הלב עובר שינוי (אדפטציה) למאמץ. שריר הלב גדל והמערכת החשמלית שקובעת את הקצב עוברת שינויים. כך קורה שאותם השינויים הנחשבים מיטיבים – עלולים להתהפך עלינו כחרב פיפיות. השאלה המתבקשת אם כך היא כמה זה יותר מדי? איפה מתהפכת המגמה ומתחיל הסיכון?

התשובה היא שלצערי אנחנו עדיין לא יודעים. עכשיו, לפני שאתם חולצים נעליים, נשכבים על הספה ומדליקים מחדש את הטלוויזיה, הבשורה הטובה היא שאפשר להירגע. דעו, לא מדובר ברמת רוכב האופניים הממוצע. רובנו יכולים לרכוב ללא חשש, בהנאה, עם אינספור היתרונות הבריאותיים וללא כל סכנה כלשהי. רכיבה רגילה בעיר גם בדרך כלל לא כרוכה במאמץ עצים (סליחה מהירושלמים ומהחיפאים), ולרוב לא דורשת כל בדיקה רפואית לפני. המגמה הזו עלולה להתהפך רק כשעוסקים בספורט באופן אינטנסיבי ומקצועי, ובקיצור- נמצאים שעות רבות על כיסא הרכיבה. ארגוני רפואת ספורט רבים בעולם ממליצים לספורטאים תחרותיים לבצע בדיקות רפואיות אחת לתקופה של שנה – שנתיים למעקב (וגם אצלם – רק במיעוט המקרים תתגלה בעיה רפואית אמיתית).

התאמה מדויקת של האופניים

מה עוד מומלץ? ברכיבה אנחנו מבלים שעות מצטברות על האופניים. חשוב להתייעץ עם המוכר או המאמן בקשר להתאמה מדויקת של גודל האופניים, גובה הכיסא והכידון ואלמנטים נוספים שיכולים לגרום לנו לכאב או פציעה, אם לא הותאמו כראוי. ולבסוף, הכי חשוב. זכרו: אופניים ה כלי רכב לכל דבר. יש לחבוש קסדה ולהישמע להוראות הדרך. סעו בזהירות, המשיכו להתאמן ושמרו על הבריאות.


הכותב: ד"ר טל ליבנה, רופא ספורט במרפאת "אקסטרא – רפואת ספורט, מרפאת כאב", מומחה ברפואת משפחה ויועץ לרפואת ספורט במכבי שירותי בריאות


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

  • מערכת מה הלוז |
  • 03/07/2024
לאכול נכון גם בחופש הגדול
נגישות