נפתלי בנט

עורכי דין ועיתונאים נגד מהלכי בנט: "חוק איסור לשון הרע נועד להגן מפרסומי התקשורת, ולא על כל משפט שנאמר בקניון או בשכונה"

"חופש הביטוי של כולנו בסכנה מהתביעות האלו", אומר עורך דין שי פניני, חבר ועד לשכת עורכי הדין


נפתלי בנט
727

המהלך של ראש ממשלת ישראל לשעבר, נפתלי בנט, שבחר לאחרונה להגיש סדרה של תביעות ו/או מכתבי התראה משפטיים נגד אנשים שונים ברשת – מעורר ביקורת גם מצד עורכי דין בכירים ועיתונאים.

העיתונאי יואב יצחק מאתר news1 כתב כי "בנט פצח בקמפיין לטיהור שמו, וכנגד מה שהוא מכנה 'חיסול מכונת הרעל וניקיון השיח הציבורי', שאותה הפעיל, לגישתו, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו. בנט, איש אמיד, ריכז כמה בודקי עובדות ושכר משרד עורכי דין בראשו עומד עו"ד עודד גזית, כדי לכפות על מוציאי דיבתו, לשיטתו, להתנצל, לתקן ולשלם על פרסומיהם".

עו"ד שי פניני, חבר ועד לשכת עורכי הדין במחוז חיפה, התייחס גם הוא לפרשה וצייץ: "נפתלי בנט תובע את יגאל מלכה על כך שהביע דעה על עובדה שאין לה מחלוקת – המדינה הוציאה כ-50 מיליון ש״ח בגלל שבנט החליט לא לגור בבלפור (גם לא בדירת הסטודנטים של לפיד) ולהגדיר את הבית שלו ברעננה כמעון רשמי. עכשיו תגידו לי – מה יותר גרוע? זה שנפתלי בנט מחליט בגיבוי משרדו להפוך את הבית שלו למעון רשמי ולהוציא עשרות מיליוני שקלים מהכיס שלנו או יגאל מלכה שהביע דעה על הקומבינה של בנט? חוק איסור לשון הרע נועד להגן מפרסומי התקשורת ולא על כל משפט שנאמר בקניון או בשכונה – פשוט היום כיכר העיר היא הרשת".

עו"ד שי פניני

עוד הוסיף עו"ד שי פניני כי "חופש הביטוי של כולנו בסכנה מהתביעות האלו – החופש הזה צריך להכיל ביטויים קשים ולא להחיל את אותו דין של כתבה בטלויזיה או מאמר בעיתון או אתר חדשות לפוסט של איזה צייצן בטוויטר".

גם עיתונאי "הצינור", בר שם-אור, ביקר את התנהלותו של בנט: "היום הזה מסתיים בכך שראש הממשלה לשעבר, מיליונר, מעלה על המוקד בחור חרדי בן 22, ששיתף סרטון אידיוטי נגדו לפני חודשים שלא הוא יצר, ומתייחס אליו בפלטפורמות עם מאות אלפי עוקבים ״הבחור הזה״. שוב, לא הייתי פוסל תביעת דיבה נגד משפיעני ענק אבל זה לא המצב. זה לא פייר פייט, אלא רמיסה ומסע השפלה".

עורך דין שי פניני מסר בתגובה לחדשות מה הלוז כי "נחשול התביעות שמוביל נפתלי בנט נגד אזרחים שהביעו את דעתם ברשתות החברתיות הוא מהלך מסוכן שנועד לדכא את חופשי הביטוי שלנו וסותר את כוונת המחוקק בחוק איסור לשון הרע. במהותו החוק נועד להגן על אנשים שמתפרסמות עליהם כתבות או מאמרים בתקשורת בפרסומים מהותיים ולא להגן מפני זקנה שצועקת על פוליטיקאי בקניון או בשוק הכרמל. רובו המוחלט של השיח הציבורי האמיתי מתנהל ברשתות החברתיות על ידי אזרחים מהשורה – הגשת תביעות בסכומי עתק בגין הבעת דעה על מעשים של נבחרי ציבור – היא דיכוי חופש הביטוי".

עיתונאי "הצינור", בר שם אור

כזכור, גם העיתונאית אילה חסון שפרסמה בחדשות 13 את התחקיר על המעון של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט ברעננה, התייחסה לתביעות שהגיש בנט נגד צייצנים שהשמיצו אותו וטענו כי שיפץ את הבית הפרטי על חשבון אזרחי ישראל. "בהקשר שלי כל מה שפורסם הן עובדות מדויקות נעוצות ונכונות", אמרה חסון לרדיו גלי ישראל. "לגבי בנט שהחליט לתבוע צייצנים, אולי הוא חושב שאם כמה מהנתבעים יבהלו ויתנצלו אז הספין יהיה שהסיפור הגדול לא נכון, וזה לא יהיה".

לדברי חסון, "הסיפור שלי הוא מאה אחוז נכון. אם יש עיתונאים שטוענים שהעלות של הסיפור היתה 15 מיליון הם מרמים במצח נחושה, או מתוך בורות או מתוך נוכלות. כל העלויות של האירוע הגרנדיוזי הזה הן בגלל שלא שיפצו את בלפור והפכו את רעננה למעון רשמי. בנט הוא זה שבחר להישאר ברעננה".

"הבלוף הגדול הוא שהנה יאיר לפיד לא גר בבלפור, נכון לעכשיו אין מעון רשמי. האם השב"כ כפה עליו להפוך את ביתו ברמת אביב למעון רשמי? אז יכול להיות שהשב"כ כפה על בנט להפוך את ביתו למעון רשמי? לכיס הפרטי שלו הוא לא לקח כסף. אבל ההחלטות שלו עלו למשלם המיסים הרבה כסף", אמרה חסון וטענה כי יהיה לבנט מאוד קשה לחזור לפוליטיקה.

לסיום היא נשאלה האם היא תבוא לבית המשפט להעיד לטובת אחד מהנתבעים של בנט ואמרה: "בוודאי. על העובדות, למה לא? בוודאי שאגיע".

אילה חסון

מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות