עו"ד מיכל אבני | צילום: אופיר הראל

"אל תתנו לכסף להרוס, גם אם אתם לא נשואים ו"רק" בזוגיות, הסכם ממון הוא חובה"

כל מה שצריך לדעת על הסכם ממון בין ידועים בציבור: עו"ד מיכל אבני, המתמחה בדיני משפחה, בראיון מיוחד


עו"ד מיכל אבני | צילום: אופיר הראל
463

"החוק לא מגדיר במדוייק מתי בני זוג ייחשבו לידועים בציבור, המבחן הוא מבחן מהותי ולא מבחן כמותי – האם טיב הקשר מעיד על זוגיות ‏עמוקה שעונה להגדרת ידועים בציבור", אומרת לאתר חדשות מה הלוז, עו"ד מיכל אבני, המתמחה בדיני משפחה, "ישנו אוסף של תקדימים משפטיים, סכסוכי רכוש בין בני זוג לא נשואים, שנדונו בין כתלי בית המשפט לענייני משפחה, והוכרעו בפסיקה. והדבר הזה הוא בגדול ג'ונגל. לא פחות".

"חוץ ממתנות, ירושות ופיצויים בגין נזקי גוף, כשבני זוג נשואים כחוק, חוק יחסי ממון קובע כי כל הרכוש שנצבר על ידם במהלך הנישואין – הינו משותף", מסבירה עו"ד אבני, "אך אצל ידועים בציבור המצב קצת שונה כי השיתוף אינו 'אוטומטי' בכל הנוגע לרכוש חיצוני לתא המשפחתי כגון עסק למשל, ובמידה ויפרוץ סכסוך בין בני הזוג, על המבקש יהיה להוכיח לבן זוגו היתה כוונה לשתף אותו גם ברכוש החיצוני".

"אמנם נושא הסכם הממון די ברור לזוגות נשואים, אך אנשים רבים שנמצאים בזוגיות לא יודעים למשל שידועים בציבור יורשים זה את זה – בדיוק כמו זוג נשוי". "סיפור שזכור לי שהתרחש במחוזינו, בבית משפט השלום בחיפה", אומרת עו"ד מיכל אבני, "קבע כי אישה שנפרדה ממי שהיה ידוע בציבור שלה תקבל מחצית מהבית והעסק, אף שהיו רשומים על שמו בלבד. בנוסף קבעה השופטת כי הגבר יפצה אותה על מהלכים עסקיים שעשה מאחורי גבה. כל זה יכול היה להימנע ובני הזוג היו יכולים להיפרד בשלום – אם רק היו מסדירים את ענייניהם בהסכם ממון מסודר".

אילוסטרציה

אם הכרתי לאחרונה מישהי והתחלנו לצאת, מה את ממליצה לי לעשות?

"הכרתם בן/בת זוג? נכנסתם למערכת יחסים זוגית? הסדרת ענייני הממון שלכם הוא פשוט חובה. בניגוד לנישואים שזקוקים להצהרת אהבים רשמית ולטקס שיעגן זאת, ידועים בציבור היא מערכת זוגית שנוצרת פעמים רבות יש מאין. לדוגמא בני הזוג לנים ביחד מספר פעמים בשבוע, הם יכולים להיחשב לידועים בציבור, גם אם לא התכוונו לכך".

ישנה סברה בציבור כי הסכם ממון שואב מהמערכת הזוגית את הרומנטיקה.

"ההפך הוא הנכון. הסכם ממון תורם לחיים המשותפים, מנטרל את האיום הכלכלי, ומבטיח לשני הצדדים שמי נמצא/ת איתם, נמצא שם מרצונו החופשי ותורם לאהבה ולרומנטיקה של הקשר".

אוקיי, השתכנעתי, מה חשוב שיהיה בהסכם?

"קודם כל אני ממליצה להגדיר רכוש משותף, מה יעלה בגורל הרכוש במקרה של פרידה. לאחר מכן יעש להגדיר רכוש משותף, וכמובן הגדרת תמורות והתפתחויות כלכליות אחרות. מה הכוונה? נכסים יכולים להתפתח, לגדול, להתחלף, ליצור הון או מהצד שני ליצור חוב – על ההסכם לשקף התפתחויות אלה ודינן על הגדרות הרכוש כפי שהן רשומות בהסכם".

"בנוסף אני תמיד ממליצה לערוך צוואה ככלי משלים להסכם בין ידועים בציבור. בעוד שהסכם ממון בין ידועים בציבור מחייב שיתוף פעולה בין בני הזוג והגעה להסכמות בכל הנוגע למשטר ‏הרכושי שבחרו להכיל עליהם, עריכת צוואה הינה מעשה אישי שאינו מחייב שיתוף פעולה או אף ידיעה של ‏הצד השני. לדעתי יש הכרח להסדיר גם מצב של פטירה, שלמרבה הצער עלול ‏להגיע בכל גיל ובמפתיע".

"לצערי לא הרבה אנשים מבינים את משמעות היעדר צוואה במקרה של פטירה של אחד מבני הזוג, הידועים בציבור. הצד השני יורש מחצית מהרכוש גם אם ‏קיים הסכם ממון הקובע הפרדה רכושית וגם אם כל הרכוש נצבר לפני שהשניים החלו בקשר הזוגי".

עו"ד מיכל אבני היא בעלת משרד עורכי דין לענייני משפחה בקרית ביאליק
> אתר המשרד > טלפון: 054-200-8881


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות