ראש עיריית קרית אתא יעקב פרץ

140 מיליון שקל לבניין עירייה חדש? קרית אתא בין 7 הרשויות העניות בישראל

לא ברור האם רק ההשקעה הגדולה בבניין העירייה החדש גרמה להתרסקות


ראש עיריית קרית אתא יעקב פרץ
423

חברת Coface Bdi פרסמה לאחרונה את דירוג היציבות הפיננסית של הרשויות המקומיות לשנת 2022. בראש, זו שנה שנייה ברציפות, עומדת חולון. קרית מוצקין דורגה במקום ה-19, קרית ביאליק במקום ה-21, חיפה במקום ה-27, ובתחתית הרשימה, יחד עם רשויות עניות נוספות, נמצאת קרית אתא שדורגה במקום ה-35. בשנה שעברה לדוגמא דורגה במקום ה-26

בהודעה הראשונה שפירסמה עיריית קרית אתא בנושא הקמת בניין העירייה החדש בשנת 2016, נרשם כי עלות הפרויקט היא 50 מיליון שקל. לאחר מכן, במסגרת דיוני התקציב, אושרה העברה נוספת של יותר מ-10 מיליון שקל לטובת הפרויקט, שעלות הקמתו הגיעה, נכון לאז, לכ-140 מיליון שקל.

פרסום תוספת התקציב לפרויקט הגדול עורר גל תגובות קשות בציבור וזה עוד לפני שהתושבים גילו שעל פי דירוג היציבות הפיננסית של הרשויות המקומיות לשנת 2022 – קרית אתא דורגה בין 7 העיריות העניות בישראל. לא ברור האם רק ההשקעה הגדולה בבניין העירייה החדש גרמה להתרסקות.

המחקר של Coface Bdi בחן את כל אוכלוסיית העיריות והמועצות בישראל והתבסס על שימוש ב-3 מקורות מידע: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, דוחות כספיים של העיריות והמועצות ומאגרי המידע של חברת Coface Bdi. על מנת לבחון חוסן פיננסי נבחרו מספר מדדים פיננסים המשקפים את יכולתן של עיריות ומועצות לעמוד בהחזר חובות. כמו-כן, נבנה מדד של יעילות פעילות שמשקף את יעילות התנהלות של עירייה או מועצה. מטרת העבודה הייתה לאתר את המועצות והעיריות בעלות פרופיל של סיכון עסקי, חוסן פיננסי מוסר תשלומים ויעילות הטוב ביותר.

בדירוג נכללו רשויות בדרוג סוציו אקונומי הנע בין 4 ל- 10 (הכי טוב) הדירוג הסוציו אקונומי מבדיל בין האוכלוסיות חזקות לבין החלשות על פי נתוני הלמ"ס ובוחן בין היתר ההכנסה הממוצעת לנפש, רמת המינוע (סה"כ כלי רכב פרטים מחולק במספר התושבים), אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז הסטודנטים, אחוז דורשי עבודה, יחס תלות ואחוז מקבלי גמלה להבטחת הכנסה. יצוין שדירוג היציבות הפיננסית לא תמיד קשור לדירוג הסוציואקונומי ויתכנו רשויות השייכות לאשכול נמוך אך דירוג היציבות שלהן יחסית גבוהה ולהיפך.

"במקרה של תל אביב, הירידה בדירוג מוסברת בעלייה של עומס של תשלום הלוואות ביחס להכנסות הרשות, ירידה ביעילות של העירייה והידרדרות, יחסית, ביכולות של העירייה לעמוד בהתחייבויות לזמן קצר", אומרת תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת CofaceBdi. "עיריות עפולה וקרית אתא סובלת מבעיה דומה".


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות