צילום ארכיון

"מנוגד לדין ולזכויות אדם בסיסיות": המדינה לא הצליחה לברר את זהותו של מתמודד נפש, והוא נשאר במעצר 3 שנים וחצי

עו"ד פשקו כץ, המתמחה בדין הפלילי, דיני הגירה ומשפחה: "לא תהא זו הפעם הראשונה שמערכות האכיפה נכשלות בהתמודדות עם נפגעי נפש ויש לתת על כך את הדעת"


צילום ארכיון
604

בשנת 2019 עצרו פקחי רשות ההגירה את ס' בתל אביב. הוא לא נשא עמו תעודות מזהות, וסירב למסור מידע על מוצאו. במהרה התברר כי הוא לוקה בנפשו. בדיונים בעניינו הוא רק חייך: "כשנשאל האם יסכים לומר מהיכן הוא – פשוט התחיל לצחוק תוך שהוא מחווה עם ראשו לשלילה", ציינה הדיינת בעניינו. רק לאחר שלוש שנים וחצי במעצר – ופגישה מקרית עם אנשי ארגון סיוע – הוא יצא החודש לחופשי.

העיתונאי בר פלג חשף הבוקר (שני) את המקרה וסיפר כי את שלוש וחצי השנים האחרונות העביר ס' בבית הסוהר גבעון שברמלה. איש לא ידע בוודאות מניין הגיע מתמודד הנפש בשנות ה-30 המאוחרות לחייו, שנעצר בחשד לשהות בלתי חוקית בארץ, ורק לאחרונה כאמור, לאחר שלוש שנים וחצי, הגבר שוחרר. מרשות האוכלוסין לא נמסרה תגובה.

עו"ד עדי פשקו-כץ | צילום: אורטל בריוטי

עו"ד פשקו כץ, המתמחה בדין הפלילי, דיני הגירה ומשפחה ומתמודדת בימים אלה לועד מחוז חיפה של לשכת עורכי הדין מטעם רשימת "אחדות בלשכה", התייחסה למקרה ומסרה לחדשות מה הלוז: "העובדה כי אדם שוהה במעצר ללא עילת מעצר לכאורה, מנוגדת לדין ולזכויות אדם בסיסיות. לצערי, לא תהא זו הפעם הראשונה שמערכות האכיפה נכשלות בהתמודדות עם נפגעי נפש ויש לתת על כך את הדעת. מהעובדות הידועות נראה כי האדם זוהה במהלך ההליך כמתמודד נפש לכאורה, אך לא הופנה להערכה פסיכיאטרית עקרונית שתבהיר האם מסוגל לעמוד לדין. אין ספק, שללא ייצוג הולם במקרים רבים דווקא החלשים ביותר נפגעים ו״נופלים בין הכסאות״ בהליכים משפטיים".


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות