עו"ד בלהה מצגר, כיפת ברזל

תושבי הצפון ישלמו ביוקר על היעדר תוכניות חידוש ומיגון

לאחר שהופגזה במערכה הצבאית האחרונה, העיר אשקלון תקבל הקצאה ממשלתית של כ-600 מיליון שקלים לסבסוד תוכניות התחדשות עירונית. המסר לתושבי הצפון ברור, חכו למערכה הצבאית שלכם


עו"ד בלהה מצגר, כיפת ברזל
646

בשבוע שעבר ממשלת ישראל קיבלה החלטה חשובה לחיזוק העיר אשקלון. סכום של כ- 600 מיליון שקלים יוקצו לטובת תוכניות התחדשות עירונית בעיר, בין היתר במטרה למגן את השכונות הוותיקות שברובן המוחלט חסרות מקלטים ציבוריים נגישים וממד"ים בבתים.

אין ספק כי מדובר בהחלטה מבורכת שחבל שלא התקבלה שנים קודם לכן, בכל זאת בעשור האחרון העיר אשקלון ויישובים נוספים בדרום הארץ עומדים בחזית של טרור המגיע מרצועת עזה.

במבצע מגן וחץ שנערך באמצע חודש מאי האחרון, בו צה"ל פעל ברצועת עזה נגד ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, זוהו כ- 1,496 שיגורי פצמר"ים ורקטות מעזה אל עבר תושבי הדרום. כ- 1,139 רקטות חצו לשטח ישראל ומתוכם כ- 460 רקטות נורו לעבר שטחי מגורים. העיר אשקלון ספגה חלק נכבד מהאש, ורקטה אחת פגעה פגיעה ישירה בבית בעיר.

המקרה של אשקלון מדגיש את הצורך הדחוף בסבסוד פרויקטים של התחדשות עירונית, אך לא רק לאחר מלחמה אלא עוד הרבה לפני, כדי למנוע פגיעות באזרחים באזור שהתעלמו ממנו במשך שנים אך הכתובת רשומה על הקיר – המערכה הצבאית הבאה נגד חיזבאללה ממנה יסבלו קשות תושבי קריית שמונה והסביבה.

בדו"ח מבקר המדינה מלפני כ- 3 שנים עלתה תמונה מדאיגה. כ-50 אלף תושבים שגרים עד 9 קילומטר מהגבול בצפון נמצאו ללא מיגון תקני, וחלק נכבד מהמקלטים הציבוריים לא נמצאו כשירים. מאז ועד היום שום דבר מהותי לא השתנה.

המתיחות עם חיזבאללה בתקופה האחרונה העלתה מחדש את גבול הצפון לכותרות ואי אפשר שלא לשאול מספר שאלות נוקבות. בראש ובראשונה מדוע תושבי הצפון שבתיהם נושקים לגבול של מדינת אויב, צריכים לקוות כי תחל מערכה צבאית שתגרום להרס רב ואולי אף לאבדות בנפש, כדי שעיר מרכזית כמו קריית שמונה תקבל מהממשלה את המשאבים הדרושים כדי להוציא לפועל תוכניות של התחדשות עירונית שיש בכוחן להציל חיים.

אך לא רק העניין הביטחוני משחק תפקיד בחוסר המוכנות של קריית שמונה למקרה קיצון כמו מערכה צבאית נוספת. מדו"ח נוסף של מבקר המדינה שפורסם מוקדם יותר השנה בעניין היערכות ערי קו השבר הסורי אפריקני, וקריית שמונה ביניהן, עולה כי רמת המוכנות של קריית שמונה להתמודדות עם אירועי חירום דרושה שיפור. בעיר בה חלק נכבד מבנייני המגורים הם בני 50 שנה ויותר, רובם המוחלט אינם ערוכים בפני רעידת אדמה. במידה וזו תתרחש בעוצמה גבוהה, ההרס הצפוי של בניינים רבים ותשתיות בעיר צפוי לגרום לטרגדיה שלא ידענו קודם לכן.

כשלוקחים בחשבון את שתי הנקודות הללו, על ממשלה הנוכחית מוטלת המשימה לאמץ אסטרטגיה אמיצה כוללת וארוכת טווח. לא לחכות לאסון הבא אלא להקצות כאן ועכשיו מאות מיליוני שקלים שיובילו לזירוז פרויקטים של התחדשות עירונית שיש ביכולתם לצמצם את הנזקים הפוטנציאליים שיכולים להיגרם בזמני מלחמה או במקרה של רעידות אדמה, ובעיקר להציל חיי אדם רבים.

  • הכותבת היא עו"ד בלהה מצגר, המשנה ליו"ר לשכת עורכי הדין במחוז חיפה והבעלים של חברת עורכי דין מצגר ושות' – בית לכל סוגי המשפט, ומחלקה מובילה המייצגת אלפי בעלי נכסים בפרויקטים של התחדשות עירונית בכל רחבי הארץ.

מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות