תאונת דרכים במעורבות קורקינט. צילום ארכיון

היית מעורב בתאונת דרכים עם כלי רכב דו גלגלי? עובדות חשובות שיסייעו לך בקבלת פיצוי

עו"ד רוסלן בונדר מומחה לנזקי גוף ותאונות דרכים מדגיש את הנקודות העיקריות שעל כל רוכב בכלי דו גלגלי חובה לדעת


תאונת דרכים במעורבות קורקינט. צילום ארכיון
243

מצב הפקקים בישראל לא משתפר ומספר הרוכבים על כלים דו גלגליים ממשיך לעלות מדי שנה. על-פי דוח תוצרים שהתפרסם בחודש אפריל 2023 עולה כי מכירת הכלים הדו גלגליים נמצאת בתנופה והמכירות נמצאות בעליה מתמדת. על פי הדוח בתוך עולה כי בתוך 3 חודשים עלו למעלה מ- 6000 כלים דו גלגליים חדשים על הכביש. שנת 2022 הסתכמה במעל ל-21 אלף כלים חדשים שעלו על הכבישים בישראל.

לזכותם של הרוכבים יאמר כי מדובר בפתרון יעיל לפקקים, אך מנגד חשוב לזכור כי הרוכבים חשופים יותר לתאונות דרכים ולפציעות קשות ורובם לוקים בחוסר ידע משווע בנוגע לחובותיהם ובעיקר לזכויותיהם. עו"ד רוסלן בונדר מומחה לנזקי גוף ותאונות דרכים מדגיש את הנקודות העיקריות שעל כל רוכב בכלי דו גלגלי חובה לדעת.

״תאונת דרכים במעורבות של כלי דו גלגלי, קרי, אופנוע, אופניים חשמליים או רגילים וגם קורקינט, מצריכה התייחסות מיוחדת״, אומר עו״ד בונדר, ״כדי להגיש תביעת פיצויים בעקבות תאונה שקרתה, יש עובדות שאנשים חייבים לדעת בשביל לא לפספס את זכויותיהם בקבלת הפיצויים״, מסביר עו״ד בונדר.

עו"ד רוסלן בונדר | צילום: ולרי קאנב

ומה עם אופניים חשמליים?

"בית המשפט העליון קבע לאחרונה שאופניים חשמליים אינם נחשבים לרכב מנועי ולכן, כמו במקרה של רכיבה על אופניים רגילים, הפיצוי לא ינתן במסגרת החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, אלא אם כן מעורב בתאונה רכב מנועי".

"נשאלת השאלה את מי תובעים? התשובה היא כמובן שכל מקרה לגופו, אבל להלן חמשת המקרים השכיחים ביותר במעורבות אופניים חשמליים: 1. רוכב האופניים נפגע בשל מפגע בכביש/מדרכה/שטח ציבורי אחר- במקרה כזה רוכב האופניים יוכל לתבוע את הרשות המקומית ולטעון שהתאונה קרתה בגלל המפגע ולכן הרשות המקומית התרשלה ועליה לפצות אותו. 2. נפגע קטין שנפגע בתאונה שאינה תאונה דרכים ושטרם הגיע לגיל 18, יוכל לתבוע את הפוליסה לתאונות אישיות לתלמידים. עניין זה נכון לילדי גן, בי"ס יסודי, חטיבות ביניים וגם תיכון. מדובר בפוליסה שמכסה גם במקרה ובו הנפגע לא רכב בדרך לביה"ס או ממנו ואף אם התאונה קרתה בחו"ל, במהלך חופשה מהלימודים או בשעות שהמוסד החינוכי היה סגור. 3. רוכב אופניים חשמליים או מי שהורכב עליהם נפגע בתאונה בה היה מעורב גם רכב מנועי, אופנוע, מכונית, אוטובוס וכיו"ב, אשר היה מבוטח בפוליסת ביטוח חובה. במקרה זה ביטוח החובה של הרכב הפוגע יפצה את הרוכב ומי שהורכב על ידו במסגרת החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. למעשה, הנפגע ייחשב כהולך רגל ולא תהיה כל חשיבות לשאלת האשמה בתאונה. 4. תאונה בין רוכבי אופניים או בין רוכב אופניים להולך רגל. במקרה זה, החוק מתייחס לכך כאילו בתאונה היו מעורבים רק הולכי רגל. לכן, הנפגע יוכל להגיש תביעה על הנזק שנגרם לון גנגד הצד שאשם בתאונה ויהיה עליו להוכיח את האשמה של הצד השני. 5. רוכב האופניים נפגע בדרך מהבית לעבודה או מהעבודה לבית- במקרה כזה ניתן יהיה לתבוע את המוסד לביטוח לאומי בגין תאונת עבודה. חשוב לציין כי גם קורקינט חשמלי לא נחשב כרכב מנועי".

ואופנועים?

"בישראל אופנועים מעורבים בתאונות דרכים פי 15 יותר מאשר כלי רכב פרטיים ומעורבותם בתאונות שגנמרות עם פגיעת גוף קשה, גדולה אף יותר. עובדה כואבת היא כי למרות שיעור המעורבות הגבוה, בחלק גדול מהמקרים, לאופנועים אין ביטוח חובה בתוקף במועד התאונה. פעמים רבות רוכבי האופנוע בטוחים שלמרות שהם לא אשמים בתאונה, הם לא זכאים לקבלת פיצוי מכל גורם. חשוב שתדעו שייתכנו מקרים רבים בהם נהג האופנוע, לא אשם בתאונה והוא יהיה זכאי לקבל פיצוי על פגיעתו, גם אם האופנוע שלו לא היה מבוטח בפוליסת חובה במועד התאונה".

עו״ד רוסלן בונדר נזכר בתיק משפטי בו ייצג לאחרונה, "למשרדנו הגיע בחור על קביים אשר התברר כי הוא אופנוען. הוא סיפר שרכב אחר נכנס באופנוע שלו בכביש 4, מה שגרם לנפילתו מהאופנוע ולפציעתו הקשה. הבחור ביקש לברר האם מגיע לו פיצוי על הנזק הרכושי שנגרם לאופנוע למרות שלא היה מבוטח. אחרי בירור קצר שנעשה, הבאנו לידיעת הנפגע שהמשטרה קבעה שהוא לא היה אשם בתאונה. לאור האמור, הסברנו לו שמגיע לו לקבל פיצוי גם עבור פגיעתו הפיזית, שבעקבותיה ייקח לו זמן ארוך לחזור לעצמו ולהשתקם. בימים אלו הגיש משרדנו תביעה לפי פקודת הנזיקין כנגד הביטוח של הרכב הפוגע אשר נקבע כי היה אשם בתאונה.

"בתיק אחר, למשרדנו הגיע גבר בשנות ה-30 לחייו שעבר תאונת אופנוע בדרכו לעבודה. אחרי ייצוג ממושך ומספר ערעורים מול המוסד לביטוח לאומי, הצלחנו בתביעה והבחור יקבל תשלום של קצבה חודשית על סך 2,840 ₪. כלומר, עד גיל הפרישה יקבל הלקוח מעל מיליון ₪. בנוסף לזה יקבל הנפגע פיצוי על סך של מאות אלפי שקלים מחברת הביטוח של האופנוע בפוליסת ביטוח חובה".

"עוד מקרה שזכור לי זה שלמשרדנו הגיע בחור צעיר שסיפר שלפני חודשיים רכב על אופניים חשמליים כשלפתע שעה שחצה רמזור אדום, התנגש בו רכב והעיף אותו מס' מטרים על הכביש, דבר שהביא לפציעתו הקשה. לאחר בירור קצר, הבהרנו לנפגע שאין זה משנה מי היה האשם בתאונה ושהוא יוכל לפרוע את הפיצוי בגין נזקי הגוף שנותרו לו מחברת הביטוח של הרכב שהתנגש בו. זאת כיוון שבעיני החוק, הוא נחשב להולך רגל, בין אם היה אשם בתאונה ובין אם לא".


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות