אילוסטרציה

כיצד מתמודדים עם רשלנות רפואית בהריון ולידה?

אומרים כי המחלקה הכי שמחה בבתי חולים היא מחלקת יולדות. כאשר במחלקות שונות ורבות שוכבים חולים, במחלקת היולדות מביאים חיים והרבה שמחה. אכן זו האידיליה וכך צריך להיות אך למרבה הצער ישנם לא מעט מקרים עם תוצאות עגומות ואף גרוע מכך. ״מה שמתחיל כסיפור שמח עם ציפיה נפלאה, עלול להסתיים בעצב גדול״ אומר עורך הדין רוסלן בונדר מומחה בתביעות של רשלנות רפואית בהריון ולידה, ״על המשפחה רובצת התמודדות חדשה לה לא ציפו ובמקרה כזה חייב להיות לצידם איש מקצוע״


אילוסטרציה
283

״מרבית הזוגות ההריוניים הם לא רופאים או אנשי מקצוע רפואיים, דבר שמאלץ אותם לסמוך על הצוות הרפואי שיעניק את הטיפול הנכון, המסור והמקצועי ביותר. מסיבות שאינן תלויות בזוגות ההורים כמובן, ישנם לא מעט מקרים בהם מתרחשת רשלנות רפואית/מקצועית באבחון התוצאות או הבדיקות או הליך המעקב הרפואי אחר ההריון, שלעיתים עלולה להוביל לנזק לאם ההריונית או לילד״ אומר עו״ד בונדר.

לא מעט מקרים נחשפים גם באמצעי התקשורת וכולנו נחשפים לסיפורים שוברי לב. לצערינו בחלק מהמקרים מקור הנזק מגיע מצידו של הצוות הרפואי.

עו״ד רוסלן בונדר אומר לחדשות מה הלוז: ״רשלנות רפואית היא הגדרה רחבה מאוד הכוללת מקרים בהם נגרם נזק למטופל כתוצאה מהתרשלות של גורם רפואי או כתוצאה מכך שאותו גורם רפואי לא פעל לפי הנהלים או הסטנדרט הרפואי שהיה צריל לפעול לפיו במקרה מסוים. בהתקיים רשלנות רפואית, המטופל עצמו, הוריו או האפוטרופוסים שלו, זכאים להגיש תביעה בגין אותה רשלנות ולקבל עבורה ועבור הנזק שנגרם פיצוי כספי״

שלושה מרכיבים צריכים להתקיים כדי להגיש תביעה ברשלנות רפואית- התרשלות, נזק וקשר סיבתי בין ההתרשלות לנזק.

״חשוב לזכור שרשלנות רפואית היא לא עניין של מה בכך שפשוט להוכיח״ מבהיר עו״ד בונדר. ״מדובר במקרים מורכבים שדורשים עבודה מורכבת ומעורבות של גורמים מקצועיים ורפואיים. הליך התביעה ברשלנות רפואית, אשר מוגש לרוב לבית המשפט, חייב להיות מגובה בחוות דעת של מומחים רפואיים, המעידים על כך שחבריהם למקצוע התרשלו. מקרי רשלנות רפואית בהם הניזוק זכאי לפיצוי, תורמים ליצירת נהלים חדשים במערכת הבריאות ולשיפור פני הרפואה בישראל".

עו"ד רוסלן בונדר | צילום: ולרי קאנב

כדי להגיש תביעה ברשלנות רפואית, בשלב הראשון על הנפגע לפנות לעו"ד מקצועי, מיומן ועתיר ניסיון בהגשת תביעות מהסוג הזה, אשר מחזיק בכישורים מקצועיים להתמודד עם תיקים מורכבים מעין אלו. בשלב השני, העו"ד יפנה את הנפגע לאיסוף החומר הרפואי שלו ויסייע בלהבין האם קיימת עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית או לאו. בשלב השלישי, לפני הגשת התביעה ועם תום איסוף החומר הרפואי, יפנה העו"ד את הנפגע להתייעצות עם מומחה בתחום הרפואי שנגרם בו נזק כתוצאה מהרשלנות. ככל שאכן הייתה רשלנות, יכתוב המומחה חוות דעת מקצועית אשר תוגש יחד עם התביעה לבית המשפט. לדברי עו"ד בונדר,"עורך הדין שמלווה את הנפגע בתיק הרשלנות הרפואית לא צריך להיות רופא, אולם עליו להכיר היטב את תחומי הרפואה הרלוונטיים למקרה הרשלנות, החקיקה ונהלי משרד הבריאות הרלוונטיים למקרה. כמו כן, עליו לדעת לאיזה מומחה או מומחים רפואיים להפנות את הנפגע, וזאת בהתאם למקרה הרשלנות הספציפי".

להלן מספר דוגמאות למקרים שעשויים להוביל לרשלנות רפואית בהריון: אי מתן הנחיות והסברים רפואיים מתאימים שהאם צריכה לקבל מהרופא המלווה את ההריון או מרופאים מטפלים אחרים; טעויות באבחנת מחלות או פגמים מולדים בזמן ההריון בעת שעושים לאם ההריונית בדיקות שונות לרבות סקירת מערכות, העמסת סוכר ועוד בדיקות שונות; הליך לידה שמסתבך ולא נעשה שימוש במכשור/בשיטות היילוד המקובלות בעולם המדע והרפואה ועוד מגוון דוגמאות רחב.

דוגמאות של מקרי רשלנות שקרו וכיצד התביעה הסתיימה

1. לידה שבוצעה באמצעות מכשיר ואקום מסתיימת בקרע מיילדותי קשה וחריג של הנרתיק והרקטום ובנכות צמיתה בשיעור למעלה מ-30%. בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע לאחרונה כי קיים צירוף של נסיבות וגורמים המצביעים על התנהלות רשלנית ואי עמידה בסטנדרט הזהירות הסביר והנאות של הצוות הרפואי של בית החולים במהלך שלבי ניהול הלידה וקבע לאם היולדת פיצוי בשיעור 1.5 מיליון בתופסת שכר טרחת עו"ד והוצאות.

2. אבחון מאוחר של סרטן כליה גרם לכך שהגידול התפשט בגופו עם גרורה ריאתית וסיכויי ההחלמה שלו אבדו באופן משמעותי.- בית המשפט המחוזי בתל אבי קיבל לאחרונה את התביעה וקבע כי הנפגע זכאי לפיצוי על מלוא נזקיו בעקבות המחלה שאובחנה באיחור, וכי הוא איבד לחלוטין את כושרו לעבוד בעבודה כלשהי. לאור זה, נקבע לנפגע פיצוי בסך של 5.5 מיליון ₪ בתוספת הוצאות משפט.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות