החל מ-1 באוגוסט – חובת לוחית זיהוי באופניים חשמליים וקורקינטים | צילום: דוברות משרד התחבורה

תזכורת: החל מ-1 באוגוסט מחויבים רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים להציג לוחית זיהוי

בתחילת השנה אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת תקנה, לפיה על רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים חלה "חובת רישום רכב תחבורה קלה והצמדת לוחית זיהוי לרכב". היכן נרשמים והיכן מתקינים את לוחית הזיהוי. כל הפרטים


החל מ-1 באוגוסט – חובת לוחית זיהוי באופניים חשמליים וקורקינטים | צילום: דוברות משרד התחבורה
232

שנת 2023 הייתה שנת שיא בנפגעים בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים. בשנת זו אושפזו בבתי החולים 805 בני אדם מתאונות אלו, מחציתם מתחת לגיל 20. ממסמך שפורסם על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עלה כי 28 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023. חלקם של הנפגעים בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים עלה בהתמדה לאורך השנים.

לאור הנתונים הקשים, אישרה בתחילת השנה ועדת הכלכלה של הכנסת תקנה, לפיה החל מ-1 באוגוסט השנה, תחול "חובת רישום רכב תחבורה קלה והצמדת לוחית זיהוי לרכב".

המונח "תחבורה קלה" או "מיקרו-מוביליטי" מתייחס לכלי רכב קלים שאינם חייבים ברישיון נהיגה, אך חייבים בקבלת היתר ועמידה במבחן עיוני. חובת הצגת לוחית זיהוי נועדה לחזק את יכולת האכיפה נגד רוכבים הנוהגים באופן פרוע ומסכנים את הולכי הרגל, את שאר משתמשי הדרך ואת עצמם.

החל מ-1 באוגוסט – חובת לוחית זיהוי באופניים חשמליים וקורקינטים | צילום: מתוך קמפיין משרד התחבורה
החל מ-1 באוגוסט – חובת לוחית זיהוי באופניים חשמליים וקורקינטים | צילום: מתוך קמפיין משרד התחבורה

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הסדיר את השימוש ברכב תחבורה קלה, וקבע בין היתר תקן לרכב, גיל רכיבה מינימלי (16), חובת חבישת קסדה, איסור רכיבה על המדרכה, חובת הכשרה עיונית ועוד. כמו כן הורחבו סמכויות האכיפה לפיקוח העירוני. בעת רישום רכב קיים או ברכישת רכב חדש, על בעלי הרכב לבצע רישום מקוון חד פעמי, באמצעות מספר תעודת זהות. אם הבעלים הוא תאגיד, כגון חברת שליחויות או חברת השכרה, ההזדהות תבוצע באמצעות מורשה מטעמו.

בתום התהליך יישלח לבעל הרכב אישור דיגיטלי הכולל מספר רישוי הכולל שתי אותיות לועזיות וארבע ספרות, למשל AB 1234. בעל הרכב ייגש עם האישור למטביע לוחיות זיהוי מורשה, אשר יכין עבורו את הלוחית, אותה יש להצמיד לרכב. הכנת הלוחית והתקנתה כרוכות בתשלום.

רשימת המתקינים המורשים מופיעה באתר משרד התחבורה (חפשו בגוגל "רישום אופניים וקורקינט חשמליים"). בחיפה ניתן להתקין ב"בחן חיפה", רחוב אדיסון 11, טל': 04-8722401, בטירת כרמל ניתן להתקין ב"טכנוטסט", אזור התעשייה טירת הכרמל, רחוב עוצמה 11, טל': 072-3954539 ובנהריה – ב"מכון רישוי נהריה", אזור התעשייה הצפוני, דרך היוצרים 1, טל': 04-8850020.

במשרד התחבורה מדגישים, כי לא כמו ברכב מנועי, מספר הזיהוי הוא אישי ומשויך לבעל הרכב ולא לרכב עצמו. במקרה של מכירת הרכב או רכישת רכב חדש, על הבעלים לפרק את הלוחית ולהתקינה על הרכב החדש, וזאת לאחר שביטל את השיוך הקודם וביצוע רישום מקוון לכלי החדש. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים גם יצא בקמפיין הסברה נרחב לנושא בהובלת השחקן גיא הוכמן.

לאתר הרישום לחצו >>כאן<<


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות