המרכז הרפואי בני ציון | ארכיון

בשל שימוש בגז צחוק: בת 16 מאושפזת עם פגיעה בעמוד השדרה

הנערה, תושבת הקריות, הגיעה למיון הילדים במרכז הרפואי בני ציון, כשהיא מלווה על ידי אביה. היא סבלה מחולשה, הפרעה ביציבות ההליכה ותחושת נימול בגפיים. התברר שזה כשנתיים היא שואפת גז צחוק באירועים חברתיים וזה כחודשיים שואפת אותו מדי יום


המרכז הרפואי בני ציון | ארכיון
124

נערה בת 16 מאושפזת במחלקת הילדים של המרכז הרפואי בני ציון, כשהיא סובלת מפגיעה מפושטת בחוט השדרה כתוצאה משימוש ממושך בגז צחוק.

הנערה, תושבת הקריות, הגיעה למיון הילדים כשהיא מלווה על ידי אביה עקב חולשה גוברת, הפרעה ביציבות ההליכה ותחושת נימול בגפיים. בתשאול שהצוות הרפואי ערך לה במיון התברר שהיא שואפת זה כשנתיים גז צחוק באירועים חברתיים וזה כחודשיים שואפת אותו מדי יום. את מכלי הגז, כך סיפרה, היא קונה ללא קושי ויחסית בזול בפיצוציות שונות באזור מגוריה.

הנערה אושפזה להמשך בירור במחלקת הילדים במרכז הרפואי בני ציון, שם עברה בדיקה נוירולוגית על ידי נוירולוג הילדים ומנהל המחלקה ד"ר יעקב גניזי. הממצאים בבדיקה היו חולשה ופגיעה פירמידאלית. כמו כן היא עברה בדיקת MRI שהדגימה פגיעה מפושטת בחוט השדרה, המתאימה להיות משנית לשימוש בגז הצחוק. הנערה מטופלת באמצעות ויטמין B12 עם שיפור קל במצבה.

לדברי מנהלת היחידה לרפואת מתבגרים במרכז הרפואי בני ציון, ד"ר נגה כרם, בשנים האחרונות חלה עלייה מדאיגה במספר הצעירים המדווחים על שימוש לרעה בגז הצחוק, שהיה ידוע גם בכינוי "גז הקצפות". לגז הצחוק יחסי ציבור חיוביים משום שהוא ידוע בשימושיו הרפואיים כמסייע לכאבי לידה, כמשכך כאב ומפחית חרדות בטיפולי שיניים. בחשיפה קצרה ובתערובת עם חמצן זהו גז בטוח לשימוש, אך לדברי ד"ר כרם, "יש הבדל גדול בין השימוש הרפואי המבוקר ובין השימוש לרעה, שבו נשאף חומר ללא עירוב חמצן ובכמויות גדולות וחוזרות, דבר שעלול להביא לפגיעה במערכת העצבים. בשימוש תכוף הפגיעה עלולה להיות בלתי הפיכה ולהותיר את הצעיר/ה עם פגיעה תפקודית. השימוש בסם נפוץ בקרב צעירים משום שהוא נמכר כחומר חוקי וזול, נטול ריח או צבע, כך שלבוגרים שסביב קשה לזהות שימוש בו, וזה חלק מהסכנה".

ד"ר כרם מוסיפה: "אני מצטרפת לד"ר גניזי בקריאה לבני ובנות הנוער לשמור על עצמם ולהימנע משימוש בגז הצחוק. אני קוראת להורים להשאיר ערוץ תקשורת פתוח וקבוע עם ילדיהם גם בתקופת החופש הגדול, תקופה שבה לעיתים שעות הערות של בני הבית אינן חופפות".


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות