עו"ד לירום סנדה

לאחר ששילם למעלה מ-20 מיליון שקל: אורן קובי מבקש לסיים את הסדר הנושים

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשתו של אורן קובי להתאמת הסדר הנושים עליו חתם לאור שינוי נסיבות קיצוני שנובע מדפוס התנהלות חריג של רשויות המדינה אשר טירפדו בפעולותיהם התמוהות והחריגות את ביצוע ההסדר תוך פגיעה וגרימת עוול לא סביר לקובי


עו"ד לירום סנדה
216

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשתו של אורן קובי להתאמת הסדר הנושים עליו חתם לאור שינוי נסיבות קיצוני שנובע מדפוס התנהלות חריג של רשויות המדינה אשר טירפדו בפעולותיהם התמוהות והחריגות את ביצוע ההסדר תוך פגיעה וגרימת עוול לא סביר לקובי

כנגד קובי וקבוצת החברות שבבעלותו הוגשו 726 תביעות חוב בסך נשייה כולל של כ 234 מיליון ואולם בשלב מאוחר יותר התברר כי מצבת החובות המאושרת תעמוד ע"ס של כ– 7.6 מיליון ₪ בדין קדימה ובסך של כ– 86 מיליון ₪ בדין רגיל. כנגד קובי הוגשו באופן אישי תביעות חוב בסכום של כ– 5.6 מיליון ₪.

בפסק דין חלוט שניתן ביום 08.04.18 על ידי כבוד הנשיא דאז השופט איתן אורנשטיין אישר בית המשפט המחוזי את הסדר הנושים שהציע החייב לפיו ישלם את מלוא חובותיו האישיים בסך של כ 5.6 מיליון ₪ וכן, באופן חריג, על אף שמדובר בישות משפטית נפרדת, ישלים עוד כ 10.4 מיליון ₪ לטובת נושיו בחברות. כמו כן הסכים קובי כי ימומשו, בנוסף על סכומי עתק אלו, גם כספים בסך של כ 14 מיליון ₪ מנכסים אישיים שהיו בבעלותו.

בחודש ינואר 2019 הוגש "כתב חשדות" כפוף לשימוע כנגד קובי, בנוגע לעבירות נטענות שלכאורה בוצעו כנגד לקוחות "אדמה" קודם לתחילת ההליכים, וביום 15.1.2020 הוגש כתב אישום, ראשון, באמצעות פרקליטות מחוז תל אביב לבית המשפט המחוזי בתל אביב, במסגרת ת"פ 35721-01-20 כנגד קובי ונאשמים נוספים (ביום 16.2.2020 הוגש כתב אישום מתוקן).

חרף הפגיעה המשמעותית בקובי והצורך להתנהל ולשלם סכומי עתק בצל הליך פלילי על כל המשתמע מכך דבק קובי בקיומו של הסדר הנושים והמשיך לפעול באדיקות לקיומו כפי שהתחייב בפני בית המשפט.

לצד הקושי הנ"ל, החל מתחילת 2020 התחולל במשק משבר הקורונה שדי בו כדי להוות שינוי נסיבות מרחיק לכת המחייב שינוי והתאמה של תנאי ההסדר, באשר המשבר הביא לפגיעה בכל חלקה טובה במשק, הביא אלפי עסקים לקריסה, ואשר פגע גם בעסקי קובי. בד בבד, פרסמה לשכת עורכי הדין נייר עמדה תחת הכותרת בנוגע ל– "ההשלכות המשפטיות (החוזיות) של מגיפת הCOVID-19 –", וקראה לאימוץ ושימוש בדוקטרינת התאמת החוזה לנסיבות משתנות מכוח עקרון תום הלב.

כל האמור לעיל לא עצר את קובי מלהמשיך לפעול ולחתור לקיום הסדר הנושים אך ביום 19.11.2020 הוגש כנגד קובי כתב אישום, שני, באמצעות פרקליטות מחוז תל אביב לבית המשפט המחוזי בתל אביב, במסגרת ת"פ 48527-11-20, במסגרת זו אישום כנגד החייב בדבר "הונאת נושים", ממש כך.

במצב הדברים שנוצר מצא עצמו קובי במצב קפקאי בלתי אפשרי ובלתי הוגן כאשר מן הצד האחד, המדינה, בכובעה כתובעתמאשימה, טוענת כיום ("באישום השני") שהסדר הנושים הושג "במרמה", תוך "הונאת נושים" ולכן לכאורה דינו של הסדר הנושים בטלות.

מן הצד השני, לרבות באמצעות הכנ"ר ובאמצעות בעל תפקיד פקיד בית המשפט, אושר הסדר הנושים ביום 8.4.2018 ברוב הדרוש, כדין, ואף גורם לא עתר לביטולו – באופן שעל פני הדברים קובי עודנו נדרש לעמוד בהתחייבויות עתק שנטל על עצמו בהסדר, ולשרת חוב עצום לנושים, באופן חסר תקדים במחוזותינו. מן הצד השלישי, אותה המדינה ממש, בכובעה כתובעת, עצרה בחודש אוקטובר 2020 את קובי, ובכך פגעה במו ידיה בעסקיו וביכולתו לגייס את הסכומים העצומים להם התחייב, ולאחר מכן עומדת על המשך מעצרו (באופן חריג וחסר תקדים בלא כל עילה הגיונית או משפטית) ובכך מקשה עליו עד כדי מניעה ממש, מלפעול לגייס את הכספים הנדרשים לצורך קיום ההסדר.

אורן קובי בבקשתו טוען ומדגיש כי לא ניתן עם כל הכבוד לאחוז במקל בשני קצותיו מבחינת תפסת מרובה לא תפסת תתכבד המדינה בכובעיה השונים ותגבש עמדה ברורה: אם עסקינן בהסדר תקף אזי לא ניתן להעמיד את קובי לדין בגין "הונאת נושים", או אם מעמידים את קובי לדין על המיוחס לו קרי "רקיחת" ההסדר ומרמה כלפי הנושים שאמורים להפיק תועלת ממנו – אזי יש לבטל את ההסדר, תוך שבביטולו יש להתחשב בתשומות העצומות והעמל הרב שהשקיע קובי בניסיונותיו ונחישותו לקיימו, ובהתאם לכך לגזור את התוצאה המשפטית ההוגנת. יתרה מכך, הדבר התמוה ביותר הוא, שמעתהגשת כתב האישום השני ועד ליום זה אף לא אחד מהנושים "המרומים" לא הגיש בקשה לביטול ההסדר, והדבר אומר דרשני (התיתכן הונאת נושים ללא נושים ולו אף נושה בודד?). הדבר תקף גם כלפי הנאמן שעד לרגע זה מעולם לא ביקש את ביטול ההסדר אלא עדין עומד על קיומו.

קובי ממשיך וטוען בבקשתו כי מיום אישור ההסדר ועד לשינוי הנסיבות שנכפה עליו הוא פעל לקיומו של ההסדר ושולם עד כה סך עתק של 5.1 מיליון ₪ לקופה וזאת בנוסף לעוד מיליוני שקלים שממושו מנכסיו האישיים שכולם היו רשומים כדין על שמו ומעולם לא בוצע ניסיון להסתירם או להבריחם.

קובי עומד בבקשתו על הנזק האדיר שגרמה מדינת ישראל במעשיה לא רק לו אדם צעיר שיכול היה לשקם את חייו ולשוב להשתלב במעגל העבודה ולייצר מקומות עבודה למאות בתי אב – אלא למאות עובדיו והמשפחות שפרנס והעסיק בתקופה של משבר עולמי ושכלל המשק היה סגור. מדינת ישראל מביאה במו ידיה למצב של קריסת החברות, פגיעה בלקוחות, פגיעה בספקים ויצירת מעגל אבטלה וחובות אשר פוגע בחברה בכללותה.

בסיום בקשתו טוען קובי כי הינו אזרח ישר אשר שירת בצבא הגנה לישראל, ביחידה מסווגת בחיל המודיעין, נכנס בשנת 2012 לתחום הנדל"ן, והקים פעילות שלימים הגיעה למחזור פעילות של כ– 400,000,000 ₪ ופרנסה 187 עובדים והייתה החברה הכי גדולה בישראל בתחום שיווק הקרקעות. הוא שילם את כל חובותיו האישיים, 100%, ובכל תיק בארץ, כל חייב, היה זכאי להפטר חלוט וסיום ההליך.

תגובת עוה"ד אילן שביט ולירום סנדה באי כוחו של קובי:

עסקינן בהסדר פירעון חוב מרחיק לכת בנוף תיקי חדלות פירעון אותו ביקש מר קובי לגבש במהירות מתוך כוונה שלא להותיר לקוחות בפני שוקת שבורה ולאפשר חזרתו למסלול העסקים. ההסדר הוצג בפני כלל הנושים, קיבל את ברכתם ובהמשך נחתם ואושר כדין לאחר דיון על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב. במסגרת ההסדר ניתנה הסכמת מר קובי להוסיף לקופת הנשייה מיליוני שקלים בעבור חובות חברות שאין ממצא שיפוטי המחייב אותו לגביהם באופן אישי, וכן ניתנה הסכמתו ללא סייג לממש נכסים ורכוש בבעלותו האישית במיליוני שקלים, הכל בראיית טובת הנושים, לצד שיקום חייו וחזרתו לפעילות עסקית. תמוה ולא יעלה על הדעת כי כנגד אדם שנטל על עצמו חיוביים אישיים בסכומי עתק של מיליוני שקלים בהסדר נושים חסר תקדים וחריג בהיקפו במדינת ישראל יוגש כתב אישום בגין "הונאת נושים". עוד לא ברור כיצד אדם שמתחייב להסדר נושים שהוא החריג של החריג, עבור חובות חברות לגביהן לא הוכרע מעולם בהליך משפטי שניתן לייחסם אליו, מואשם בהונאת נושים. מר קובי הוא איש עסקים נחוש בעל מוסר עבודה ממוקד מטרה נקלע למצב קפקאי, כבלו את ידיו ורגליו  בניסיון לשים מחסום לכישוריו. הבקשה שהוגשה משקפת את תכליותיו של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי ותיבחן נכוחה בבית המשפט שיאמר את דברו.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות