יאיר לפיד | צילום: קובי גדעון

יאיר לפיד: "אני חייל בצבא הדמוקרטיה"

בנאום בטקס האזכרה הממלכתי ללאה ויצחק רבין, ראש הממשלה היוצא התייחס להפסד הגוש בראשותו בבחירות


יאיר לפיד | צילום: קובי גדעון
814

ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד התייחס היום (ראשון) להפסד הגוש בראשותו בבחירות לכנסת ה-25. בוואלה ניוז דווח כי בנאום בטקס האזכרה הממלכתי ללאה ויצחק רבין בהר הרצל אמר כי ממשלתו הפסידה בבחירות – אך הוא "לא מתכונן לבזבז את חייו בלשנוא את מי שניצח". הוא הדגיש שוב שלא יצטרף בשום תרחיש לממשלתו של בנימין נתניהו – אך שיתמוך במהלכים שיטיבו עם אזרחי ישראל.

"רוב מוחלט של אזרחי המדינה מאמינים בשלטון החוק, בערכים דמוקרטיים, בכבוד הדדי. רוב מוחלט של הישראלים רוצים יהדות שמחברת אותנו", אמר לפיד, "לא יהדות שהיא כלי פוליטי ובטח לא יהדות שהיא אישור לאלימות. רוב מוחלט של אזרחי ישראל לא מוכנים שהשנאה תנהל את חייהם. לא מוכנים לשנוא את השכנים שלהם, את אלה ששירתו איתם בפלוגה, את מי שיושב איתם לשולחן השבת. אנחנו צריכים להחליט עכשיו, ברגע הזה, לאן המדינה הולכת. אנחנו קרובים לנקודת האל-חזור, אבל זה עדיין בידינו. אנחנו עדיין יכולים לשנות כיוון. המציאות היא לא תוצאה בלתי נמנעת של דמוגרפיה או גיאוגרפיה, היא תוצאה של הבחירות שנעשה וההחלטות שניקח".

"הממשלה בראשה אני עומד הפסידה בבחירות שנערכו בשבוע שעבר. אני לא מתכונן לבזבז את חיי בלשנוא את מי שניצח. אני לא מתכונן להפנות את גבי לאלה שלא בחרו בנו. מי שמאמין בדמוקרטיה הישראלית כשהוא מנצח, צריך להאמין בה גם כשהוא מפסיד".

"התגובה הנכונה היא לא להתייאש, אלא להיאבק על הערכים האלה. יצחק רבין היה חייל בצבא השלום. אני חייל בצבא הדמוקרטיה. זוהי מלחמת התקופה. אנחנו נגן על הדמוקרטיה הישראלית ונשמור עליה מכל משמר. נגן על שלטון החוק ועצמאות בית המשפט. על כבוד האדם. על הבטחתה הנחרצת של מגילת העצמאות ל- 'שיוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת גזע ומין… חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות'. הדמוקרטיה שלנו אולי לא מופיעה בכתבי הקודש, אבל הטקס הזה הוא תזכורת לכך שהדמוקרטיה שלנו מקודשת בדם. יצחק רבין נרצח בידי מי שהסתה אלימה גרמה לו להאמין שהוא לא צריך לקבל את הכרעת הבוחר. גם את זה עלינו לזכור ולא לשכוח".

"זה יהיה עלבון למקום הזה, זו תהיה פגיעה בזכרו של רבין ובזכרם של כל החללים המונצחים פה על ההר, אם נמשיך בהתמכרות ההרסנית לפיצול של 'אנחנו והם'. אין 'אנחנו והם' בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1. אין 'אנחנו והם' בליל הסדר או כשעומדים יחד בתור בטיפת חלב. אין 'אנחנו והם' כשעל מאות אלפי מסכים מופיעה באותה השניה תמונת חיוכה של נועה לזר בת ה-18 מעמק חפר, שיכולה היתה להיות הבת שלנו אבל נהרגה כשהגנה על חיינו".

"אנחנו חייבים לה, אנחנו חייבים ליצחק רבין, לא לוותר. לעולם, לעולם, לעולם לא לוותר. להיאבק על הטוב המשותף. לא לתת למדינה הזו להתפרק לשבטים זועמים. אני לא מוכן שהמדינה הזו תקרוס תחת מריבות פנימיות ושנאה מפני שאני יודע איך זה נגמר. זה נגמר בשלוש יריות אקדח, זה נגמר כאן. בטקס הזה. במקום הזה. אין שום טעם באזכרה הזו, אין שום טעם ביום הזה, אם לא נלמד מזה משהו. אם לא נפיק את הלקח. הדבר שעלינו ללמוד מחייו ומותו של יצחק רבין, הוא שאהבת מולדת היא קודם כל ולפני הכול אהבת האנשים שחיים אתך ביחד באותה מולדת. יהי זכרו ברוך".


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות