עפרה שטראוס רומזת להעלאת מחירים "בגלל אינפלציה"; על רווחי 2021 משפחת שטראוס לבדה הכניסה לכיסה 165 מיליון שקל

גורמים ברשתות השיווק מעריכים כי גם שטראוס תעלה מחירים בקרוב, אך גם אם מדובר ב"אינפלציה" – האם החברה לא יכולה "לספוג" את זה?


516

אם מתבססים על הראיון של עפרה שטראוס לפני מספר ימים לקרן מרציאנו מחדשות 12, נראה שעפרה שטראוס, בעלת השליטה בשטראוס, רומזת כי פניה של החברה להעלאת מחירים. בראיון נשאלה שטראוס האם החברה תעלה מחירים, כפי שעשו חברות אחרות. בתחילה היא השיבה: "מה שאנחנו רואים היום בעולם, אינפלציה שהיא משפיעה על כל דבר שאותו אנחנו עושים, מה שאנחנו חווים עכשיו, כל דור המנהלים שאני בתוכו לא חווינו". זה היה הרמז הראשון.

"לי זה נשמע שאת מכינה את הקרקע להעלאת מחירים", אמרה המראיינת קרן מרציאנו. "אני ממש לא מתכוונת להתייחס לשום דבר שקשור למחירים בקבוצת שטראוס", השיבה שטראוס אלא שאחרי ההצהרה הזו הגיע דווקא רמז שני, והפעם – עבה במיוחד – ביחס לכוונותיה של החברה בעניין המחירים. שטראוס אמרה: "אבל חלק, הרבה, מהשינויים שאנחנו עושים ונמשיך ונעשה זה כדי להבטיח שהחברה שלנו תמשיך להיות חזקה, ומעסיקה ורווחית גם בשנים הקרובות".

שטראוס התייחסה גם לפרשת הסלמונלה. לפני כחצי שנה הורידה חברת שטראוס מהמדפים עשרות סוגי ממתקים לאחר שבבדיקות שנערכו במפעל השוקולד שלה התגלו מספר דגימות עם החיידק. שטראוס אמרה בראיון כי עד היום הם לא יודעים מה היה מקור הזיהום בפס הייצור. "אנחנו לא ממש יודעים איפה הייתה הנקודה. בגלל זה עשינו את הריקול הענק הזה. אם היינו יודעים באמת מה היה הרגע שזה קרה, אז הכול היה הרבה יותר בקטן, והרבה יותר בשליטה".

הביקורת כלפי החברות הגדולות במשק היא שהן שולטות בנתח שוק גדול וגם אם יש עליית מחירים של מוצרים או שירותים, הן יכולות "לספוג" את זה ולא להשית את ההעלאה על הצרכן, שגם כך "קורס" תחת יוקר המחיה.

מבדיקת חדשות מה הלוז עולה כי הרווח הנקי של חברת שטראוס בשנת 2021 זינק ל-639 מיליון שקל, וכי במרץ השנה, חברת שטראוס חילקה דיבידנד של 290 מיליון שקל לבעלי המניות שלה, כשמשפחת שטראוס לבדה, המחזיקה 57% ממניות החברה, משכה לכיסה כ-165 מיליון שקל. בנוסף, בשנת 2021, עפרה שטראוס גם נהנתה מעלות שכר של כ-4.5 מיליון שקל בשנה.

עליית המחירים נמשכת. אילוסטרציה

"נראה שיש איתות למתחרים על העלאת מחירים – שהוא דבר אסור"

בשבועות האחרונים נחקרו ברשות התחרות מנהלים בכירים במשק בחשד לתיאום מחירים. בוואלה ניוז דווח השבוע כי ככל הידוע, בלב החקירה עומדים התבטאויות של אותם בכירים בתקשורת בעניין העלאת מחירים צפויות, דבר שברשות התחרות ראו כניסיון לתאם מחירים באמצעות התקשורת.

על פי הדיווח בוואלה ניוז, "בחיבור לאמירה הראשונית של עפרה שטראוס על האינפלציה, וכאשר תשובתה בעניין השינויים הנדרשים בשטראוס באה בהקשר לשאלה על העלאת מחירים – נראה שכל בר דעת מבין כי שטראוס מתכוונת להעלות מחירים וכי הדברים עלולים להתפרש ברשות התחרות כאיתות אסור למתחריה של שטראוס".

איך תנהג הממונה על התחרות?

מיכל כהן, מנכ"לית רשות התחרות, התייחסה לאחרונה לסוגיית התבטאויות פומביות בעניין מחירים. "אני רוצה לדבר על ההתבטאויות הפומביות בענף", אמרה. "זה נושא חשוב שיכול לשנות החלטות של חברות ולהשפיע על התחרות. אני מתכוונת לסיטואציה שבה שחקן בשוק המזון מתייחס למחיר העתידי שהוא חושב שצריך להיות למוצר, או אם צריך לקבל החלטות על עליות מחירים. התייחסויות מסוג זה משפיעים על אלמנטים בשוק".

"מה שאסור להגיד בחדר סגור אסור להגיד מעל גבי העיתון. אור השמש לא מלבין הסדרים כובלים", אמרה מיכל כהן. "כעת ניתן לראות כיצד תפעל כהן נוכח הרמיזה של עפרה שטראוס", סיכמו בוואלה ניוז.

מיכל כהן, מנכ"לית רשות התחרות | צילום: האתר הרשמי

מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות