עו"ד ליבנת גבסי | צילום: אביה עמאר

"אחרי החגים כולם מתגרשים": עו"ד ליבנת גבסי ונוספים מסבירים את התופעה

הסטטיסטיקה מראה כי לאחר החגים יש עלייה דרמטית במספר הבקשות לגירושין * עו"ד ליבנת גבסי מסבירה את התופעה: "הימצאות רבה יחד גורמת לויכוחים, משהו שהיה בעבר ואף צץ בתקופת הקורונה וחופשות הקיץ" * אורלי התגרשה בראש השנה אשתקד: "אחרי רגעים נמוכים שכאלה, אפשר להבין שיש שאומרים לעצמם שהם לא מוכנים לעבור "עוד חג אחד כזה", כלומר, בהרכב המשפחתי הקיים"


עו"ד ליבנת גבסי | צילום: אביה עמאר
1444

לדברי זוגות רבים הנשואים מספר רב של שנים ומגדלים ביחד ילדים ההצלחה בלהחזיק מעמד בזוגיות שהיא לא ממש טובה היא בעצם בזכות העובדה שהם כמעט ולא מתראים. הם מבלים את זמנם לרוב בעבודה ועבור זוגות רבים המרוץ סביב העבודה, ילדים, חוגים, סידורים ועוד, מאפשר להתחמק מחיכוך ישיר עם הנקודות הכואבות.

"החגים, לעומת זאת, מאלצים אותנו לבלות זמן רב ורצוף יחד, ואם אנחנו נמצאים ביחסים לא טובים הרי שכמו שיעידו סרטים הוליוודיים רבים ארוחת החג המשפחתית היא הזדמנות מושלמת לכבס את הכביסה המלוכלכת מול עיניהם המשתאות של הדודים והסבתות". כך מעידה אורלי בת 48 גרושה שנה, אחרי 19 שנות נישואין ומגדלת שלושה ילדים. "אחרי רגעים נמוכים שכאלה, אפשר להבין שיש שאומרים לעצמם שהם לא מוכנים לעבור "עוד חג אחד כזה", כלומר, בהרכב המשפחתי הקיים". אני החלטתי להתגרש אחרי ראש השנה בשנה שעברה אחרי שהיה חג קטסטרופלי. לא הפסקנו לריב ולהתווכח". "די, אמרתי לעצמי, עד כאן״. ״אין מצב עוד חג כזה ביחד" תקופת החגים אמורה להיות תקופה שמחה בה מבלה המשפחה בכיף, אוכלים יחד סעודות חגיגיות, נפגשים עם חברים ועם המשפחה המורחבת, נוסעים לנופש ועוד. בפועל מסתבר שזה בכלל להיפך. "מסתבר כי החגים טומנים בחובם סכנה לא קטנה למערכות יחסים", אומרת עורכת הדין ליבנת גבסי.

ליבנת גבסי היא עורכת דין ומגשרת המתמחה בתחום דיני המשפחה והירושה, בעלת משרד עורכי דין בתל אביב. בעלת תואר ראשון (LL.B) ותואר שני (LL.M) במשפטים, מתמחה בצעדי משפחה, גישור, תביעת אבהות, הסכם ממון, ידועים בציבור, צוואות, ייפוי כוח מתמשך ועוד אומרת לחדשות מה הלוז כי "אם לא חוללנו שינוי משמעותי בעצמנו או ביחסים שלנו, ביחד או לחוד, אין הרי באמת סיבה לקוות שבחגים אנחנו וגם בני הזוג שלנו נצליח להתעלות על עצמנו. וכשזה שוב לא קורה, זה כואב מאוד".

עוד מוסיפה עו"ד גבסי: ״בחגים יש ארוחות משפחתיות. הרבה זוגות מעדיפים להתגרש אחרי החגים על מנת שלא לטלטל את המשפחה, כך גם זוגות ש"מתעוררים" ומגלים כמה הבעל או האישה משעממים ו/או מעצבנים אותם או כמה הם לא מסתדרים ביניהם".

עו"ד גבסי מציינת כי בחגים מתרבים הויכוחים בעיקר סביב השאלה היכן יתארחו או האם יארחו ואת מי, כך גם העניינים הכספיים צפים. "לעיתים הכלה לא סובלת את חמתה ומצב זה גורם לויכוחים עם הבעל ועוד סיבה למסיבה הקדשת זמן איכות לילדים או לא – אף הוא נושא שעולה על הפרק. אורך החגים. הימצאות רבה יחד גורמת לויכוחים. אופן הבילוי בחגים, הוצאות כספיות, בעיות כלכליות שעולות שוב ושוב. אלו הסיבות הקלאסיות שגורמות לגירושין".

זוג נוסף שניסו במשך שנתיים לגשר על הפערים ביניהם, כדי לא להתגרש הם מירי ומתן. ״בחג סוכות האחרון היה ברור שאין טעם להמשיך ולגרור את היחסים שלנו לפגישות נוספות. את ההחלטה להתגרש הם קיבלו בסוכה. "הסוכה שמתן בנה נשארה יתומה מאורחים לאורך כל ימי החג. זה היה החג הכי עצוב שלי". "אחד הדברים הכי קשים היה איך אנחנו מודיעים לילדים" סיפרה מירי.

"לא רצינו לקלקל לילדים את החג". אילוסטרציה: freepik

"הילדים מרגישים במתח השורר ביננו ושומעים את השיחות הקשות שלנו. אני רואה איך הם מסתגרים בחדרים או מול המסכים כשעוד ויכוח עולה. אין ספק שילדים מרגישים, וככל שעובר הזמן ולא מדברים איתם או מסבירים להם או מעניקים להם תשובות הם גדלים כל הזמן בחרדה. אני מכירה את התחושה. עד שההורים שלי התגרשו הרגשתי רע. כשהם הודיעו לי ולאחותי שהם מתגרשים חשתי הקלה של ממש." ספרה מירי על הזיכרון מגירושי הוריה.

"לא רצינו לקלקל לילדים את החג. במקום להפיל עליהם את הבשורה ולתת להם להתמודד איתה דווקא בתקופת החגים, החלטנו לספר להם ולהתחיל בענייני הגירושים רק אחרי סוכות וכך לתת להם תחושה שאנחנו איתם וזמן לעצמנו לעכל את הבשורה ולענות לכל שאלה שתהיה". בדיעבד זו הייתה אחת ההחלטות הנכונות שלקחנו".

עו״ד גבסי: "אחת הסיבות העיקריות לתופעת הגירושין הינה בעצם במתחים שיש לבני זוג סביב החגים, החגים מוסיפים מתחים ולחצים למערכת הזוגית, מתחים אלה מעצימים בעיות שכבר קיימות אך מודחקות בזמן שגרה ואילו בתקופת החגים רמת המתח עולה. החגים הם בעצם הקש ששובר את גב הגמל עבור זוגות רבים. רבים הם הזוגות שמחליטים שנגמר להם הסוס. במרבית המקרים הבעיות היו שם הרבה קודם וכמובן החגים הם רק הטריגר. יחד עם זאת, החגים מזמנים איתם שעות ארוכות ביחד, אינטנסיביות זוגית ומשפחתית (גם בחופשת הקיץ). כשהמשפחה המורחבת נכנסת לתמונה, הארוחות המשפחתיות הופכות להיות מורכבות יותר. לעיתים שיחות עמוקות גורמות להצפה של מועקה ודברים קשים מהעבר. לכל זה מתווסף העניין הכלכלי שהופך להיות די כבד בחגים עם הוצאות גדולות כאשר מארחים או מתארחים ויש ילדים בתמונה זה מציף הכל החוצה.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות