גלולות למניעת הריון (צילום: GETTYIMAGE)

26 בספטמבר: היום הבינלאומי בנושא אמצעי מניעה

היום הבינלאומי בנושא אמצעי מניעה מצוין מדי שנה ב-26 בספטמבר על מנת להגביר את המודעות לשימוש באמצעי מניעה ובכך למנוע הריונות לא מתוכננים והידבקות במחלות. אבתסאם קאסם, רוקחת קלינית במכבי שירותי בריאות מחוז צפון, מפרטת


גלולות למניעת הריון (צילום: GETTYIMAGE)
203

לרשותם של נשים, גברים וזוגות עומדים כיום אמצעי מניעה רבים, כמו קונדומים, גלולות למניעת הריון ואמצעים ארוכי טווח כמו התקנים תוך רחמיים, שתלים וזריקות. רוב אמצעי המניעה יעילים ובטוחים עם מעט מאוד תופעות לוואי. חשוב להכיר את המגוון שקיים, ההבדל בין האמצעים השונים, אופן השימוש והצורך בהתאמה למצבים בריאותיים שונים או לטיפול תרופתי קבוע, וזאת על מנת להשיג את היעילות המקסימלית האפשרית בשימוש.

גלולות משולבות למניעת היריון

גלולות משולבות, המכילות שילוב של נגזרות סינתטיות של אסטרוגן ופרוגסטרון. הגלולות מגינות מפני הריון לא רצוי על ידי דיכוי ביוץ, הגברת צמיגות ריר צוואר הרחם, מניעת חדירת תאי זרע, האטת תנועתיות הביצית בחצוצרות, הפחתת צמיגות רירית הרחם ושיבוש מוכנות לקליטת ביצית מופרית.

קיימים שני משטרי נטילה של גלולות משולבות: נטילה במשך 21 ימים והפסקה של שבוע או נטילה למשך כל ימי החודש ללא צורך בהפסקה (גלולות מסוג חדש), כאשר החפיסות מכילות 24 גלולות פעילות וארבע שאינן פעילות. היתרונות של הגלולות: פחות תופעות לוואי הודות למינון הנמוך של האסטרוגן, גם בתקופת ההפסקה, הגברת היענות לטיפול, דיכוי משמעותי יותר של הביוץ שיכול להוביל ליעילות יותר גבוהה לפי כמה מחקרים.

טיפולים הורמונליים משולבים

מדבקות: אפשר להדביק על רוב אזורי הגוף כל עוד האזור נקי, יבש ולא מאוד שעיר כמו הגב, הזרועות והישבן. המדבקה מוחלפת מדי שבוע במשך שלושה שבועות עם שבוע הפסקה.

טבעת: מוחדרת על ידי האישה לנרתיק, מוצאת כעבור שלושה שבועות, ולאחר שבוע הפסקה מוחדרת טבעת חדשה.

גלולות שמבוססות על נגזרת של פרוגסטרון בלבד יכולות להתאים למטופלות רבות הסובלות מבעיות רפואיות שונות כמו מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם או אלו שמעדיפות להימנע מאסטרוגן.

זריקה שניתנת לתוך השריר אחת לשלושה חודשים יכולה להתאים לנשים שאינן מעוניינות לקבל מחזור ולנשים שאינן מעוניינות בנטילה יומית של כדורים.

התקנים תוך רחמיים: קיימים התקנים הורמונליים אשר משחררים נגזרת סינתטית של פרוגסטרון. הם יעילים למשך שלוש-חמש שנים (תלוי בסוג). כמו כן קיימים התקנים שאינם הורמונליים, שמשחררים יוני נחושת שמשבשים את הרכב הנוזל ברחם ובחצוצרות, דבר שפוגע בשרידות תאי הזרע ומפחית סיכוי להפריה. התקנים אלה מספקים הגנה לחמש שנים.

גלולת "היום שאחרי" מיועדת למניעת הריון בלתי רצוי עקב מצב חירום כגון יחסי מין לא מוגנים/ ללא הסכמה. הגלולה מכילה נגזרת של פרוגסטרון שמעכבת את הביוץ ומונעת הפריה, מה שמאפשר למנוע הריון לא מתוכנן. יש ליטול את הגלולה כמה שיותר מוקדם (לרוב ניתן ליטול עד 120-72 שעות מקיום יחסי המין תלוי בסוג הגלולה. שימוש קבוע בגלולות אלו אינו מומלץ לאור יעילות פחותה בנטילות חוזרות ונשנות, וההמלצה היא להשתמש באמצעי מניעה אחרים באופן סדיר .

קונדומים: אמצעי מניעה המונע מגע ישיר בין איבר המין הגברי לנשי (לעתים כולל קוטל זרע). בשימוש נכון הם מספקים הגנה גבוהה ומונעים העברת מחלות מין.

ספוגית: מכילה קוטל זרע ומוכנסת לנרתיק לפני יחסי המין. היא משמשת כחוצץ (לא מלא) בין הזרע לצוואר הרחם וקוטל הזרע שבה פוגע בתנועתיותו. אין להשאיר את הספוגית יותר מ-30 שעות ברצף. אפשר להחדיר אותה עד 24 שעות לפני קיום יחסי מין, ובתום יחסי המין יש להשאירה בנרתיק למשך שש שעות לפחות (ולא מעבר לכך בשל חשש לזיהום). יעילותה במניעת הריון נמוכה יחסית, ולכן היא מומלצת כאמצעי מניעה משלים.

חשוב לזכור שבמצבים רפואיים מסוימים נדרשת התייחסות מיוחדת, כגון: מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, קרישיות יתר, מחלות מעי דלקתיות, טרשת נפוצה ועוד. בנוסף, שימוש בתרופות מסוימות מצריך התאמת סוג הגלולות או השיטה, למשל: תרופות אנטי אפילפטיות מסוימות, תרופות אנטי ויראליות, תרופות לייצוב מצב רוח כמו ST JOHN WORT. לכן, לאור המגבלות והמגוון הרחב של אמצעי מניעה שקיים כיום, ישנה חשיבות רבה להתאמת סוג הטיפול למניעת הריון לכל אישה ואישה על ידי צוות רב מקצועי, בהתחשב במחלות רקע, תרופות נוספות, העדפות אישיות וטיפולים קודמים.

הכותבת: אבתסאם קאסם, רוקחת קלינית במכבי שירותי בריאות מחוז צפון


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

  • מערכת מה הלוז |
  • 22/07/2024
זהירות, ג'אנק פוד
נגישות