צילום: GettyImages

השפעת כאן: אלה 10 המקומות שבהם הסיכוי הגבוה ביותר להידבק

היא עוברת בעיקר דרך טיפות המשתחררות כאשר מישהו משתעל, מתעטש או מדבר, ואם אתם בטווח של מטר וחצי ממישהו נגוע, הטיפות הללו יכולות להגיע אליכם, והיא גם מתפשטת בקלות באזורים צפופים ולא מאווררים • ריכזנו עבורכם את עשרת המקומות, בהם קיים סיכוי יותר גבוה להידבק בשפעת, כדי שתוכלו לצלוח את החורף בשלום


צילום: GettyImages
222

תחבורה ציבורית: אוטובוסים ורכבות הם חממות להעברת שפעת עקב מגע קרוב של נוסעים ומשטחים משותפים כגון מעקות ומושבים.. לכן מומלץ לעטות מסכה בעונת שיא השפעת כדי להתגונן. נסיעה בשעות פחות עמוסות היא שיטה יעילה נוספת למזער חשיפה לנגיף.

בתי ספר וצהרונים: הפעילויות בגנים ובמעונות יום כוללות שימוש בצעצועים משותפים וגם האכילה היא משותפת. בבתי הספר מתקיימות גם פעילויות קבוצתיות. למרות שהאינטראקציות הללו מועילות להתפתחות החברתית והחינוכית, הן גם יכולות להעביר חיידקים. מחנכים ומטפלים יכולים להפחית את הסיכון על ידי אכיפת שטיפת ידיים באופן קבוע, ניקוי, חיטוי משטחים ועידוד חיסוני שפעת.

מקומות עבודה ציבוריים: סביבה משרדית, במיוחד כזאת עם חלל פתוח, מסייעת להתפשטות שפעת עקב עובדים שעובדים בסמיכות האחד לשני וחולקים חללים משותפים כמו חדרי הפסקה וחדרי ישיבות. גם פריטים משותפים כמו טלפונים, מקלדות ומכונות קפה הם כר פורה להידבקות בשפעת. בנוסף, האופי הפנימי של עבודה משרדית, עם חשיפה מוגבלת לאוויר צח, עלול להחליש את התגובות החיסוניות, ולהגביר את הרגישות לשפעת. כדי להקל על סיכונים אלו, על המעסיקים לעודד ניקיון קבוע, לקדם חיסוני שפעת, להציע מדיניות גמישה של חופשת מחלה ולהדריך עובדים לגבי מניעת שפעת.

צילום: GettyImages
צילום: GettyImages

בתי חולים ומרפאות: מקומות אלה הם אזורים בסיכון גבוה בשל ריכוז של אנשים חולים בהם. כדי להתגונן מהנגיף, יש לנקוט באמצעי בקרת זיהומים קפדניים, כגון פרוטוקולים של היגיינת ידיים, בידוד חולים וחיסון צוותי רפואה למניעת התפשטות השפעת. גם הגבלות מבקרים במהלך שיא עונת השפעת יכולות להיות יעילות.

מרכזי קניות וקניונים: תנועה קונים מאסיבית ומשטחים משותפים כמו עגלות קניות, מעקות, מדרגות נעות, ידיות של דלתות ושולחנות אוכל – כל אלה הם מוקדים פוטנציאליים להעברת שפעת. על מנת להימנע ככל הניתן מהדבקה יש לנקות באופן קבוע אזורים אלו בעלי סיכוי מגע גבוהים ולספק עמדות לחיטוי ידיים.

מכוני כושר: על חובבי חדרי הכושר לנקות את מכשירי האימונים לפני ואחרי השימוש בהם ולשמור על היגיינה אישית טובה. בנוסף, המתחמים המשותפים בחדרי כושר, חדרי הלבשה והמקלחות, הם בדרך כלל לחים, מה שמאפשר לנגיף השפעת לשרוד שם זמן רב יותר. ניהול חדר כושר תקין ושיפור האוורור יכולים לתרום למניעת הידבקות.

ד"ר קיי אלקרא | צילום: דוברות מכבי
ד"ר קיי אלקרא | צילום: דוברות מכבי

מסעדות ובתי קפה: סידורי הישיבה הקרובים ופריטים משותפים כמו תפריטים ותבלינים יכולים לגרום להידבקות בהשפעת. ניקוי חוזר של אותם פריטים והיגיינת ידיים בקרב הצוות העובדים יסייעו בהפחתת ההדבקה. כמו כן, הגדלת המרווח בין השולחנות ושיפור זרימת האוויר יכולים לתרום גם כן.

שדות תעופה ומטוסים: מספר גדול של אנשים ממקומות שונים בעולם מתכנסים במקומות אלה, מה שמגדיל את האפשרות להידבקות בשפעת. הצפיפות הגבוהה של נוסעים במקומות סגורים, כמו אזורי העלייה למטוס ואזור ההמתנה להסעות, יוצרת תרחישי מגע קרובים שבהם שפעת יכולה לעבור בקלות מאדם לאדם. במטוסים המצב מורכב עוד יותר, שכן חלל תא הנוסעים צר, והנוסעים יושבים זה לצד צד בקרבת מקום לפרקי זמן ממושכים. למרות סינון, האוויר המוחזר לתא הנוסעים עדיין יכול להעביר טיפות נשימה מנוסע אחד למשנהו, במיוחד אם הם משתעלים או מתעטשים.

בתי אבות ומוסדות דיור מוגן: סביבות אלו מאכלסות אוכלוסיות פגיעות, מה שהופך אותן לרגישות במיוחד. בפינות האוכל המשותפות, בפעילויות קבוצתיות ובמרחבי המגורים נוצרות אינטראקציות הדוקות בין הדיירים, הצוות והמבקרים, ואפשר בנקל להידבק בהן בשפעת. אמצעי מניעה כוללים כמו ניקיון והיגיינה קפדניים, קידום חיסוני שפעת ויישום הגבלות מבקרים במהלך עונת השפעת יכולים לסייע.

אירועים ומפגשים קהילתיים: מופעים, אירועי ספורט ופסטיבלים הם כר פורה להעברת נגיף השפעת בגלל הריכוז הגבוה של אנשים במקום אחד. אירועים מסוג זה כוללים גם שירה או דיבור בקול רם, שיש בהם כדי להגביר את הסיכוי להידבק בנגיף. בשיא עונת השפעת, התכנסויות אלה עלולות להפוך מוקדים של התפרצויות, במיוחד אם בין המשתתפים יש כבר חולים שנדבקו בנגיף, אך עדיין לא פיתחו תסמינים.


הכותבת: ד"ר קיי אלקרא, רופאת משפחה, מכבי שירותי בריאות מחוז צפון


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

  • מערכת מה הלוז |
  • 22/07/2024
זהירות, ג'אנק פוד
נגישות