- מערכת מה הלוז |
- 10/11/2024
האם הגיע הזמן להצטרף למשפחת מרכיבי המשקפיים? אילו סימנים מעידים על כך? איך בכלל בוחרים משקפיים והאם קוצר הראייה יכול להשתפר? איתי שלום, אופטומטריסט מוסמך ב"מכבי ממבט ראשון", עם כל התשובות לשאלות החשובות
בילדים: כשהילד עוצם עין או מכווץ את העיניים בעת ביצוע פעולה כמו צפייה בטלוויזיה או קריאה מהלוח, או מתקרב מאוד ללוח; כאשר קיימת פזילה קבועה או מתחלפת, לדוגמה: עין שבורחת החוצה כשהילד עייף; כשיש דמעת; כשיש תלונות על סנוור משמעותי; שוני בגודל העין ובצורתה; אודם בלחמית שאינו עובר בתוך יומיים-שלושה; שפשוף תמידי של העיניים; כאשר קיימת הטיית ראש אל הכתף; ילדים בגיל בית הספר בדרך כלל (אך לא תמיד) יפתחו קוצר ראייה. קוצר הראייה מתבטא במספר משקפיים מינוס, עדשות "מקטינות".
בגיל 40 ומעלה העניין קצת שונה. בגיל זה מתרחש תהליך הדרגתי שבו העין שלנו מתחילה לאבד את היכולת להתמקד בעצמים קרובים בגלל גמישות פחותה של העדשה התוך-עינית והיחלשות השרירים בתוך העין. בשלב זה מתחילים להרחיק טקסט כתוב מהעיניים. הסמארטפון כבר לא כל כך ברור ומחירי המוצרים בסופר מטושטשים. כל אלה ועוד מעידים על צורך במשקפי ראייה לקרוב. במקרים אלה מספר המשקפיים יהיה פלוס, עדשות "מגדילות".
הדבר החשוב ביותר שהמשקפיים יהיו נוחים, לא לוחצים מדי אך גם לא רופפים מידי. רצוי שלא יהיה מגע של המתכת בעור.
ישנן צורות שונות של מסגרת מתאימות למבנה פנים:
• לפנים ארוכות תתאים כמעט כל צורה.
• לפנים מרובעות יתאימו עדשות עגולות וגדולות, משקפי טייסים וכו'.
• לפנים בצורת יהלום (עצמות לחיים רחבות) יתאימו בדרך כלל מסגרות מעוגלות או אליפטיות.
• לפנים אובליות (דמויות ביצה) יתאימו על פי רוב כל סגנונות המסגרות.
עם זאת, הדבר שקובע בבחירת המסגרת הוא מה אני רוצה לשדר. האם אני רוצה להיראות חכם, מגניב, טרנדי וכו'. משקפי הראייה שנרכוש יהיו איתנו בשנה-שנתיים הבאות, כך שצריך לחשוב קדימה ולא כדאי להיכנע לאופנה חולפת.
קוצר הראייה מתחיל על פי רוב מגיל 6 ואילך. במהלך השנים נראה עלייה במספר הנדרש במשקפיים, ולקראת סוף שנות העשרה ובמהלך שנות ה20, קוצר הראייה אמור להתייצב. עם זאת, לא צפוי שיפור טבעי בקוצר הראייה.
כאשר אנו קוראים, העיניים מתכנסות האחת כלפי השנייה, ואם ישנו קושי בהתכנסות לא נוכל לקרוא לאורך זמן ללא מאמץ. בעיית מיקוד הראייה נפוצה בקרב ילדים, אך יכולה להתבטא גם במבוגרים. הבעיה מתחילה להתבטא לרוב בגיל 6-5. בגיל זה הילד נדרש לראשונה להפגין מיומנות בכתיבה וקריאה. כדי להצליח במשימה הילד נדרש להתמקד בעמוד שלפניו במשך זמן ממושך ובמקביל גם להעתיק מהלוח. כלומר, עליו למקד את הראייה שלו למרחקים שונים בפרקי זמן קצרים, פעם קרוב ופעם רחוק, וחוזר חלילה. הילד יכול לראות מצוין, כשהבעיה היא אך ורק בתפקוד שרירי העיניים. כשהילד נכשל במשימה הוא מתוסכל ומתחיל להפגין מורת רוח ולהפריע. בטעות גמורה רבים מהם מאובחנים כלוקים בהפרעת קשב וריכוז ומטופלים בריטלין, כשהטיפול הנדרש פשוט הרבה יותר וקשור לפתרון מיקוד הראייה נטו.
הילד מסרב לקרוא או לכתוב.
מתקשה להעתיק מהלוח או "לא מספיק".
מתלונן על ראייה מטושטשת או ראייה כפולה בזמן קריאה או בהעתקה מהלוח.
שיעורי הבית נמשכים זמן רב ומלווים בהפסקות ארוכות.
הילד מתלונן על כאבים בעיניים ובראש במיוחד אחרי קריאה או אחרי שעות בית הספר.
הילד קורא לאט יחסית לגילו וחוזר על אותה שורה פעמיים או יותר.
הילד מדלג על מילים, על שורות והאותיות "רוקדות" לו.
הילד מחליף בין האותיות.
הילד מגלה הבנה יותר כשהוא שומע מאשר שהוא קורא.
בזמן הקריאה הילד מתלונן על עייפות ומרבה למצמץ בעיניו.
חשוב לדעת: הילד אינו מסוגל להגדיר בעצמו את בעיית מיקוד הראייה, מכיוון שזהו מצבו הרגיל.
אבחון של אופטומטריסט מומחה שאכן הילד סובל ממיקוד ראייה לקוי.
טיפול בתרפיה ויזואלית: בתרגילי עיניים במסגרת תוכנית טיפול המותאמת אישית לצרכיו של הילד. הטיפול כולל תרגילי עיניים מיוחדים המבוצעים בעזרת מכשירי ראייה אופטיים ייחודיים, המלמדים את הילד להפעיל את מערך שרירי העיניים שלו ולשלוט בהם. התרגילים משפרים את תנועת העיניים, את התיאום ביניהן, את יכולת המיקוד ועוד.
הטיפול מצריך לרוב 10 מפגשים, מפגש אחד בשבוע.
הכותב: איתי שלום, אופטומטריסט מוסמך, "מכבי ממבט ראשון", ובעלים של "אופטיקה ברכס" בצומת כפר חסידים.
ייעוץ: ד"ר אלוירה גור לאוטמן, מומחית לרפואת עיניים ורופאת עיניים מחוזית של מכבי בצפון