צילום: GETTYIMAGE

אתגרים בהנקה: קשיים טבעיים סביב הנקה ופתרונות

לכבוד שבוע ההנקה, תזונאית קלינית לתינוקות וילדים במחוז הצפון של מכבי שירותי בריאות מסבירה, כי הנקה היא פעולה שמלווה בהתחלה בקשיים ולעיתים בכאבים ותסכולים. לכל אישה סיפור ההנקה שלה, ובכל לידה החוויה שונה. חשוב לזכור שלא כל אישה חייבת להיניק, רק שאם החלטת שזה כן נכון לך, דעי שזו מיומנות שיש לרכוש אותה


צילום: GETTYIMAGE
101

זה הזמן לספר את האמת אודות ההנקה, אשר בדרך כלל מלווה בהתחלה בקשיים, לעיתים בכאבים וגם בתסכולים. לכל אישה סיפור ההנקה שלה, ובכל לידה חוויה שונה. הקשיים והאתגרים משתנים גם לאורך כל תקופת ההנקה. חשוב לזכור כי אכילה היא מיומנות שהתינוק נולד איתה והאכלה היא מיומנות שהורים יכולים ללמוד. בסופו של דבר הנקה היא טבעית אך זאת מיומנות שיש לרכוש אותה. רוב הנשים מסוגלות להגיע להנקה מוצלחת.

הרצון של האם והתמיכה של הסביבה עוזרים להצלחה בהנקה.

האמת היא שלרוב האימהות אין החלטה חד משמעית האם להיניק עד הרגע המופלא שבו הן פוגשות את התינוק/ת ופשוט מנסות. הנקה היא קיומית ורגשית ומלווה במורכבות עדינה וברגשות מעורבים. לכל אישה סיפור ההנקה שלה.

טיפים להנקה מוצלחת: הזמנה לאושר

שיחה בין שניים: נהלי עם התינוק דו שיח, בדיאלוג, את תדברי והתינוק יקשיב ויהיו גם שתיקות. כדי ליצר כיף, צרי קשר עין. כדאי להימנע מהסחות דעת מיותרות בזמן האכלה. מהיום הראשון תחשבי שהתינוק מבין הכל.

האם המיניקה: תנוחה נוחה מאוד לאם המיניקה, כאשר היד שמחזיקה את התינוק נתמכת עם משענת כמו כרית. דרושה מנוחה לאם המיניקה לפחות שעתיים ביום. שתייה מספקת של נוזלים כדי לא להיות מיובשת. המשך לקיחת תוסף תזונה ייעודי להיריון והנקה, מומלץ.

מספר הנקות: לפחות שמונה הנקות פעילות ביום, הנקה משני הצדדים ואפשר גם חזרה לצד ראשון. בחודש הראשון גם 12-10 הנקות ביממה אפשריות.

חפשו סימנים מוקדמים שהתינוק רוצה לאכול: שלב ראשון: תנועתיות, פתיחת פה, הזזת ראש. שלב שני: פיהוקים, הכנסת יד לפה, הגברת תנועתיות. שלב שלישי: בכי, סימן שנחשב מאוחר מדי. אז יש להרגיע את התינוק ואז להאכילו.

צילום: GETTYIMAGE
צילום: GETTYIMAGE

קשיים אופייניים סביב הנקה: תסכולים, למה רק אני מאכילה?

התחושה של רק אני והתינוק שלי. תחושה שאמורה לרומם את הנפש לעיתים גורמת לשאלות כמו: זה כל מה שאני אעשה? למה רק אני מטפלת בתינוק? עד מתי? את לא לבד. קושי נפשי סביב הנקה, פחדים, כעסים וחרדות הם חלק מהעניין. בחיים האמיתיים לא הכל כל כך פשוט. העייפות מתגברת, ההורמונים משתוללים, המחשבות מתרוצצות, בלי שהוזמנו ולעיתים הן מעיקות, מתישות ואף גורמות להרגשה לא טובה. זה הזמן לחזק את הביטחון העצמי שלך.

כאבים: כאבי "בטן", הרחם מתכווץ

הנקות ראשונות יכולות להגביר את הכאב של התכווצות הבטן, התכווצויות אלה עוזרות לגופך לחזור לצורתו הקודמת.

כאבים בשד או פטמות סדוקות: כאבים בשד או פטמות סדוקות יכולים לנבוע מתנוחה או התחברות לא נכונה של ההנקה. כשהתינוק לא מתחבר לכל העטרה. במצב כזה רצוי לנתק את התינוק ולחבר אותו שוב לשד ולהשתמש במשחה מתאימה. בכל מקרה של כאבים, פצעים או גודש בחזה רצוי שיועצת הנקה תסתכל על ההנקה וייבדקו סיבות נוספות אפשריות לכאבים או / ו הפצעים או/ו גודש. לכל אלה יתכן שמתלווים גם כאבים בתפרים.

איך יודעים שהתינוק אכל מספיק, בחודש הראשון?

לפחות שישה חיתולים רטובים עם שתן, לפחות שלוש יציאות ביממה בצבע צהוב, חזרה למשקל לידה עד 10 ימים אחרי הלידה. חודשיים ראשונים עלייה של כ-30-20 גרם ליום.

מהי מנת הגשה לתינוק, בחודש הראשון?

במידה וצריך לשלב השלמה, הטוב ביותר הוא השלמה עם חלב אם שאוב. מנת ההגשה היא 60 מ"ל בארוחה, בשמונה ארוחות, בחודש הראשון. פיטמה 0 או 1, עם זרימה איטית. רצוי אותו סוג פיטמה.

עד מתי?

ההנקה היא מתנה יפה שאת נותנת לתינוק. היא יותר מאשר חלב אם באיכות הטובה ביותר בעולם. הנקה תורמת לבריאות התינוק והאם המיניקה. הנקה כמובן קושרת אותך לתינוק וגורמת להרגיש, לו במעט, כאילו התינוק עדיין בבטן מחובר אליך בחבל הטבור. ההחלטה עד מתי להיניק היא של האם וקשורה לאורח החיים שאתם מנהלים, לפעמים בנסיבות חיים וכמובן במידת ההנאה שלך ושל התינוק מהנקה. המדד להצלחה בהנקה היא עלייה במשקל של התינוק.

לסיום, טיפים ותמיכה של המשפחה:

עודדו את האם המניקה במילים ובמעשים. עודדו אותה בהצלחת ההנקה: "את אלופה", "את נהדרת", "זה קשה ואת מצליחה", "כל הכבוד, זה לא ברור מאליו". עודדו את האם ליהנות מרגיעה עם התינוק, הרבה גוף לגוף. זה הזמן להימנע מניקיונות, סידורים ובישולים ולקבל עזרה. תגיעו לבקר עם תבשילים ביתיים ותעזרו בניקיון הבית.


הכותבת: נירה פלדמן, תזונאית קלינית לתינוקות וילדים, מדריכת הנקה, רכזת תחום תזונת ילדים, מכבי שרותי בריאות, מחוז צפון


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

  • מערכת מה הלוז |
  • 23/08/2024
לדעת יותר – סרטן הריאה
  • מערכת מה הלוז |
  • 23/08/2024
המדריך לשינה טובה
נגישות