אילוסטרציה: pixabay

מעוניינים לרכוש חברה? מאיפה מתחילים? כמה צעדים חשובים בביצוע רכישת חברה

רכישת חברה או פעילות עסקית קיימת עשוי להיות אפיק השקעה טוב ומניב ויש שיבחרו ברכישת עסק קיים על פני הקמת עסק ראשוני ומתחיל, זאת בשל היתרונות הקיימים בחברה הקיימת בעלת הבסיס, לקוחות קיימים ורשת ביטחון מסויימת, אך יחד עם זאת חשוב לבצע מספר פעולות ולהתייחס לסוגיות שונות לפניי תהליך הרכישה


אילוסטרציה: pixabay
368

איך מתחילים? ומה בודקים ברכישה של חברה קיימת?

נתחיל באיסוף נתונים “יבשים” שיספקו לנו מידע רלוונטי לגביי מצב החברה, כגון: פרטים אודות בעלי העסק והמוכר, מספר העובדים בעסק, סיבות למכירת העסק כולל מצב השוק אליו משתייך העסק ועוד שאלות שיסייעו בקבלת החלטה ראשונית אם כדאי לנו להמשיך בתהליך הרכישה.

פרטים נוספים שנרצה לקבל בבדיקה יהיו למשל: תקנון החברה, בעלי המניות בחברה ואופן חלוקת המניות כולל מעורבותם בחברה, לקוחות החברה כולל שווים ויציבותם בחברה, עובדים בחברה כולל קבלת פרטים לגביי הסכמי העבודה שלהם, ובנוסף מומלץ לבדוק תשלומי פיצויים, ימי חופשה ודמי הבראה של העובדים מכיוון שלעיתים עובדים עלולים לעזוב בעת רכישה של חברה.

רצוי גם לבדוק דוחות מלאי ציוד, לוודא התאמות בין זמן מדף לנפח המלאי בכדי למנוע זליגת סחורה, עודף מלאי, חוסרים ואת הסיבות למצב המלאי במידה ויש חוסר תקינות או פערים.

חשוב לבצע בדיקת נאותות – שיקוף מצב החברה ע”י מסמכים ודו”חות. מה זה אומר?

זוהי הבדיקה החשובה ביותר שצריך לבצע לפני רכישת חברה, בבדיקת נאותות למעשה ניתן לקבל דו”חות כספיים של החברה הכוללים: רווחים והפסדים של החברה מהשנים האחרונות של פעילות החברה, דו”חות מס הכנסה ומע”מ, בדיקת חובות, מחזורים עסקים ועוד.

מעבר לדו”חות כספיים, ייתכן ותמצאו שרצוי לבדוק פרמטרים פיננסיים נוספים שיכולים להשפיע רבות על תהליך הרכישה כגון:

• הליכים משפטיים בתוך החברה – לוודא רישוי עסק, תביעות או דרישות כספיות כנגד החברה וכד’.

• התחייבויות וביטוחים – לבדוק אילו פוליסות ביטוח החברה מחזיקה, אם הכל שולם כראוי ואת מי ומה הפוליסות הביטוח מכסות בחברה.

• התחייבויות לבנקים, חברות האשראי, רשויות המס והספקים.

איך קובעים את מחיר הרכישה?

לשם כך הערכת שווי נכנסת לתמונה ותוכל לסייע רבות בקביעת מחיר הרכישה, על הערכת השווי להתבצע כראוי תוך כדי הימנעות מהערכות מיותרות שיכולות להעלות את המחיר שלא בצדק כמו הערכת שווי של ציוד ומלאי החברה בעת הרכישה.

הון עצמי ומימון ברכישת חברה

סביר להניח שבעת רכישת חברה מלבד ההון העצמי הנדרש, לרוב אלו המעוניינים לרכוש חברה יצטרכו מימון חיצוני, מימון ע”י הבנק, לשם כך חשוב להגיע מוכנים ולהציע בקשת מימון מקצועית ומאורגנת על מנת לקבל את המימון הנדרש, כך שלא די רק במשקיע שיאמין וירצה בהשקעה, על הבנק יש את המחויבות לבחון את בקשת המימון ולאשר אותה.

היתרונות ברכישת חברה פעילה

כאשר רוכשים חברה פעילה אחת המשמעויות היא שלא מתחילים מאפס, לא בונים ומתפעלים את החברה לגמרי מההתחלה ובנוסף זו יכולה להיות התחלה טובה למשקיעים ללא סכומי עתק.

כמובן שברכישת חברה תמיד יש מקום לשיפורים ושינויים שירימו את העסק, אך בהחלט ניתן לומר שהשקעה בנתיב זה מעניק ביטחון התחלתי מסוים משום שתזרים ההכנסות בחברה פעילה כבר קיים, גם אם יידרשו שינויים ואסטרטגיות פיננסיות חדשות.

לא לשכוח לבדוק את מצב הענף וחברות מתחרות

גם כשחברה או עסק נראים כדאיים ומבטיחים, אין זה מה שיבטיח את הצלחת הרכישה. בסופו של דבר כאשר משקיע מחליט לרכוש חברה חשוב יהיה לקחת בחשבון את מצב הענף אליו החברה משתייכת ואת המגמות הצפויות להשתנות בתוך הענף, מצבי השוק הם דינמיים ומשתנים ויש לבחון בעין מקצועית נתונים שיכולים להשפיע רבות על כדאיות ורלוונטיות הרכישה. נוסף על כך יש לבדוק את מעמדה של החברה אל מול החברות המתחרות על מנת לקבל תמונה רחבה יותר בנקיטת צעדים אסטרטגיים ופיננסיים נכונים בעת הרכישה ולאחר מכן.

לסיכומו של דבר, אפיק השקעה זה יכול להיות אפיק השקעה רווחי ומניב, האופטימיות ברכישת חברה או פעילות עסקית קיימת היא בהחלט טובה ובטח כשהיא מתבצעת לצד איסוף כל המסמכים הרלוונטיים, הערכת שווי החברה ואיסוף מידע ונתונים שמשפיעים רבות על אופן הרכישה, כל אלו יחד יסייעו לתהליך רכישה מאורגן כהלכה וישפיעו רבות על אופייה והתנהלותה של הרכישה בעתיד.

הכותב הוא אסף רוזנבלט, מנכ"ל "רוזנבלט – שירותי חשבונאות וייעוץ מס", ומנכ"ל מכבי חיפה בכדורסל בדימוס


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות