האמת על מס המשקאות – ושיעור בתקשורת (וידאו)

חנן עמיאור מספר על ה"מחקר" שפרסם בנק ישראל, אותו מיהרו לפרסם כל כלי התקשורת, אך רובם "שכחו" לדווח על כך שלאחר מכן הבנק הודה כי התבסס על נתונים שגויים


294

.לפני מספר שבועות שטפו הכותרות החגיגיות בזו אחר זו: הציבור התבשר שמחקר של בנק ישראל קובע שהחלטת שר האוצר ליברמן להטיל מס על השתייה עתירת הסוכר הוכיחה את עצמה, וכתוצאה מהטלתו פחתה צריכת המשקאות הממותקים בצורה דרמטית – ירידה של כ 30%.

חנן עמיאור מאתר פרפסטיקבה: "אבל את מה שקרה כשבועיים מאוחר יותר, אתם כנראה לא יודעים, כי זה כמעט ולא פורסם: ביקורת על הנתונים שפרסם הבנק מצד התאחדות התעשיינים, המייצגת את חברות המשקאות, הובילה את הבנק לבחון מחדש את ממצאיו ולהודות בטעות גורפת. מסתבר שאין ירידה בצריכת משקאות ממותקים". עוד הוסיף כי "כלומר, הציבור ברובו המכריע חי בתחושה שהמס הצליח, ואינו יודע שהמס נכשל. העיתון היחיד, היחיד! לפרסם את התיקון, בידיעה יחסית קטנה ולא בולטת, היה themarker מבית 'הארץ', תוך שגם הוא מנסה להפיח עוד איזושהי רוח חיים בטענה על הצלחת המס, בטענה שצריכת המשקאות הממותקים "ירדה, אבל פחות" משפורסם לכתחילה. גם זה לא נכון. הירידה הדרמטית בת כ 30% עליה התבשר הציבור, הצטמקה ל 4% ואפשרה ל themarker לטעון לירידה בכל זאת. אבל בשיעור זהה ירדה גם צריכת המים המוגזים (סודה), שאינם ממותקים. ומכאן שהירידה בצריכה הושפעה ממשתנים אחרים, שאינם המס על השתייה עתירת הסוכר".

עוד בנושא מס המשקאות:
"דאגה לבריאות הציבור? ב-2022 חוק הסוכר יכניס 2 מיליארד שקל לקופת המדינה"
"לא רואים מצב שהמס על משקאות ממותקים לא יבוטל": מסתמן כי סמוטריץ' יכהן כשר האוצר

קידם את המהלך. שר האוצר אביגדור ליברמן

מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות