ייפויי כוח מתמשך | צילום: Freepik

ייפוי כוח מתמשך: העתיד שלכם בידיים שלכם ורק שלכם

מי צריך לעשות ייפוי כוח מתמשך? מהי חשיבותו ומהם יתרונותיו, ולמה בכל זאת אנשים חוששים לעשותו? כל התשובות על כל השאלות בכתבה הבאה


ייפויי כוח מתמשך | צילום: Freepik
201

מאת עו"ד ליבנת גבסי

באפריל 2016 פורסם תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, המציע חלופות למוסד האפוטרופסות, שהעיקרית שבהן היא "ייפוי כוח מתמשך". חלופות נוספות שהתיקון מציע הן "מסמך הנחיות מקדמיות", "מסמך הבעת רצון" ועוד, אולם בכתבה זו נעמוד על ייפוי כוח מתמשך, חשיבותו ויתרונותיו.

ייפוי כוח מתמשך מאפשר לכל אדם מעל גיל 18, בעודו צלול, לתכנן את עתידו ולקבוע מי ינהל את ענייניו (האישיים, הרכושיים והרפואיים) וכיצד, ביום שבו כבר לא יהיה צלול ולא יוכל עוד לקבל החלטות בעצמו. עד התיקון בחוק, ברירת המחדל הייתה מינוי אפוטרופוס על ידי בית המשפט, בין אם זה אפוטרופוס מטעם המשפחה (בן זוג, אח, הורה וכיו"ב) ובין אם זה מינוי של תאגיד חיצוני.

עריכת ייפוי כוח מתמשך היא משימה מורכבת, ולעיתים אורכת כמה שבועות ומצריכה כמה פגישות עם הממנה ומיופי הכוח. לכן, חשוב לעשותה אך ורק אצל עורך דין המתמחה בדיני משפחה וירושה, שיידע לרדת עם מייפה הכוח/הממנה לרזולוציות הכי קטנות, שכן בדרך כלל מיופה הכוח הוא בן משפחה, וכל עניין שקשור לייפוי הכוח המתמשך נכנס תחת חסותו של בית המשפט לענייני משפחה.

כך למשל, אדם בעודו כשיר יכול להחליט על ענייניו הבריאותיים ביום שבו כבר לא יהיה כשיר, כמו באיזה בית חולים יטופל, האם לחברו למכונת הנשמה בבוא היום והאם לעבור פרוצדורה רפואית מסוימת או שלא. הוא יכול לבחור באיזה בית דיור מוגן או בית אבות הוא ישתכן, מי תהיה הסביבה החברתית שלו ועוד. הוא יכול להחליט גם בעניינים אחרים-אישיים, כמו אילו בגדים ילבש, מי הספר שיספר אותו, מי יהיה אחראי על כלבו ועוד, וגם לקבל החלטות בענייני רכוש, למשל, באילו אפיקים להשקיע את כספו, מה אפשר לרכוש ו/או לא לרכוש, מה ייעשה בדירה שלו כשיעבור לבית אבות ועוד. חלק מהפעולות שצוינו הן שגרתיות וטבעיות, מהסוג שכל אדם עושה בחיי היומיום שלו, אך הן מאוד משמעותיות עבור אדם שכבר לא יכול לקבל את החלטותיו בעצמו.

מיופה הכוח יכול להיות כל אדם שהממנה בוחר למנות אותו. זה יכול להיות בן משפחה (ילד, בן זוג, אח וכד') וזה יכול להיות גם גורם חיצוני כמו רואה חשבון לענייני הרכוש, ואפילו עורך הדין שעורך את ייפוי הכוח יכול להתמנות כמיופה כוח לאותו אדם. כמו כן, יכולים להיות כמה מיופי כוח, למשל, בן משפחה שיהיה אמון על ענייני הבריאות של הממנה, ורואה חשבון חיצוני שיהיה אחראי על ענייני הרכוש, ואילו בן הזוג יהיה אחראי על העניינים האישיים – הכל נתון להחלטתו ולרצונו של הממנה.

לייפוי כוח מתמשך חשיבות עצומה לכל אדם בכל גיל (החל מגיל 18 ומעלה), כי אסונות, לצערנו, קורים גם לאנשים צעירים (תאונות, פיגועים, מחלות), כשהסיכונים, כמובן, עולים עם הגיל ודחיינות לא מסייעת בדבר. עם זאת, ייפוי כוח מתמשך מומלץ ביותר לזוגות שנמצאים בהליכי גירושים ועל סף פירוק החבילה המשפחתית. זאת מאחר שאם אדם נמצא בהליך גירושים זה כשנה, וחלילה נפצע בתאונת דרכים שהפכה אותו ללא כשיר, מי שעשוי לקבל החלטת בשמו, הוא בן/בת הזוג שממנו הוא מתגרש או אחד הילדים הבגירים שלקח את הצד של בן הזוג השני – וסביר להניח שאין זה רצונו.

ייפוי כוח מתמשך חשוב ומומלץ גם לבעלי עסקים, במיוחד אם מדובר בשותפים. במקרה של שותפות עסקית, ייפוי כוח מתמשך הוא קריטי, אם, חלילה, אחד השותפים הופך להיות בלתי כשיר, שכן במצב כזה, בהיעדר ייפוי כוח מתמשך העסק יכול להיתקע בשל היעדר מורשה חתימה, ואז תידרש פנייה לבית המשפט – הליך יקר וסבוך שרצוי להימנע ממנו, וייפוי כוח מתמשך יכול למנוע הרבה בעיות כאלו או אחרות.

עו"ד ליבנת גבסי | צילום: אביה עמאר

היתרונות של ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא אמנם מלאכה מורכבת, שמצריכה, כאמור, ירידה לפרטים הקטנים ביותר, פגישות אצל עורך דין, חשיבה על דברים עתידיים ותכנון ארוך טווח (שזו לא מטלה קלה כלל ועיקר), אך עם זאת חשוב לזכור, כי מדובר בהליך חד פעמי, לא יקר יחסית ובוודאי זול הרבה יותר מאשר מינוי אפוטרופוס – הליך שמצריך פנייה לערכאות, תשלום אגרה לבית המשפט, שכר טרחה לעורכי דין, לעיתים יש אי הסכמות בין "האפוטרופוסים הטבעיים" ובני המשפחה, מי יתמנה להיות אפוטרופוס, וכל הכביסה המלוכלכת יוצאת החוצה (מי טיפל באימא, מי לא וכו').

יתרון נוסף של ייפוי כוח מתמשך קשור ב"רצון האדם – כבודו",שכן בייפוי כוח מתמשך רק האדם עצמו מחליט איך ייראו חייו ביום שבו כבר לא יהיה כשיר, ולא כך הוא המצב בעת מינוי אפוטרופוס, שכן בהליך אפוטרופסות אם מתגלעת מחלוקת על זהות האפוטרופוס, בית המשפט הוא שיכריע.

נוסף על כך, ייפוי כוח מתמשך מונע סכסוכים משפחתיים, כי כך יודעים במפורש, שחור על גבי לבן, את מי הממנה רוצה למנות לאחראי על ענייניו. כמו כן, חשוב לדעת שהממנה יכול להחיל על מיופה הכוח מנגנוני בקרה ופיקוח, למשל, להכפיף אותו לאפוטרופוס הכללי או דרישת אישור מבית המשפט על פעולה כזו או אחרת.

המודעות לחשיבותו של ייפוי כוח מתמשך עלתה מעט בשנים האחרונות, אולם עדיין רבים חוששים מהתהליך. החשש העיקרי נובע בדרך כלל מחשיבה שגויה, לפיה מיופה הכוח, יוכל לעשות ברכושו של הממנה כבשלו ולקבל החלטות במקומו, בשעה שהוא עדיין צלול ושולט בעניינים, ואין זה כך. מיופה הכוח יכול לפעול על סמך ייפוי הכוח המתמשך, אך ורק כשהאדם הממנה אינו כשיר לקבל החלטות בעצמו, וגם זאת, רק על סמך אסמכתא רפואית. זו אינה החלטה שרירותית שמיופה הכוח יכול לקבל על דעת עצמו, ויש מספר רב של מנגנוני פיקוח, כמו בית המשפט והאפוטרופוס הכללי, ואפילו הממנה יכול למנות אנשים מיודעים שצריכים לקבל עדכונים ועוד.

לראיה, בבית המשפט בבאר שבע בוטל לאחרונה ייפוי כוח מתמשך, לאחר שבתה של קשישה בת 87, רצתה להפעיל את ייפוי הכוח בטענה שאמה אינה כשירה. האם הגישה לבית המשפט חוות דעת המוכיחה שהיא כשירה, וייפוי הכוח המתמשך בוטל.

לסיכום: ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך בעל חשיבות רבה, ולפיכך חשוב לעשותו רק אצל עורך דין שהוסמך לכך ושעבר הכשרה של האפוטרופוס הכללי. עורך דין, המתמחה בתחום דיני המשפחה והירושה, יידע לתפור את ייפוי הכוח לפי המידות המדויקות של הלקוח, רצונותיו וצרכיו.

חשוב להדגיש שייפוי כוח מתמשך הוא לא צוואה. ייפוי כוח מתמשך משקף את רצונותיו (הרכושיים, האישיים והרפואיים) של אדם בעודו בחיים, ואילו צוואה משקפת את רצונותיו של אדם באשר לרכושו לאחר מותו. גם לעריכת צוואה יש חשיבות עצומה, אבל זה כבר לפרק אחר.

הכותבת היא ליבנת גבסי עורכת דין ומגשרת המתמחה בתחום דיני המשפחה והירושה, בעלת משרד עורכי דין בתל אביב. בעלת תואר ראשון (LL.B) ותואר שני (LL.M) במשפטים, ואשר מוסמכת עפ"י משרד המשפטים והאפוטרופוס הכללי לערוך ייפוי כוח מתמשך.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

נגישות