יוגה | צילום: gettyimage

יום היוגה: טיפול בדיכאון, התמודדות עם טראומה ובניית חוסן פנימי

לרגל יום היוגה הבינלאומי: דוד מקיאס, פיזיותרפיסט ומנחה סדנאות ליוגה במכבי שירותי בריאות מחוז צפון, על התמודדות עם מצבי לחץ וחרדה עד ידי תרגול מיינדפולנס


יוגה | צילום: gettyimage
59

לרוב, במיוחד בעולם המערבי, יוגה נתפסת כשיטת תרגול פיזית שהמטרה שלה היא להיטיב עם הגוף – לחזק, להגמיש, לשפר את שיווי המשקל והקואורדינציה – ואכן מחקרים רפואיים מראים שתרגול סדיר של יוגה הוא דרך מצוינת לשפר את הבריאות הגופנית שלנו. אבל, מלבד התועלת הגדולה שתרגול היוגה יכול להביא לגוף, המטרה האמיתית של התרגול היא להיטיב עם הנפש או עם התודעה. בתרגול היוגה המסורתי הגוף הוא האמצעי, הכלי, שבעזרתו אנחנו משפיעים לטובה על הנפש.

יוגה כטיפול בדיכאון וחרדה

בשנים האחרונות, מחקרים רפואיים רבים מראים את ההשפעה המיטיבה של יוגה על הנפש – על היכולת של התרגול להפחית מצבים רגשיים שליליים כמו דיכאון וחרדה, ומצד שני לחזק ולעורר מצבים רגשיים חיוביים כמו ריכוז, מסוגלות עצמית וחמלה עצמית. תחום מחקר פורה נוסף בנוגע לתרגול היוגה, הרלוונטי במיוחד לתקופה הנוכחית שלנו, בוחן את ההשפעות החיוביות שיש לתרגול כחלק מתהליך ההחלמה לאחר חוויות טראומתיות.

למשל, מחקר אחר בדק את ההשפעה של תרגול יוגה מותאם להתמודדות עם טראומה על קבוצה של נשים שסבלו מתסמונת דחק פוסט טראומתית והתקשו למצוא מזור בעזרת שיטות טיפול קונבנציונליות אחרות. המשתתפות במחקר השתתפו בשיעור יוגה שבועי אחד, למשך 10 שבועות, ותוצאות המחקר הראו שיפור משמעותי בסימפטומים שהנשים האלו חוו כתוצאה מהטראומה – במילים אחרות, הפחתה במחשבות שליליות חודרניות, ברגשות מציפים ובתחושות גופניות לא נעימות – ויכולת טובה יותר לשאת ולקבל את הסימפטומים האלו. מחקרים נוספים מצביעים על תוצאות דומות, וכיום מקובל לחשוב על תרגול היוגה, כאשר הוא נעשה תחת ההדרכה הנכונה, כלא פחות יעיל מאשר טיפולים תרופתיים להקלה על סימפטומים של תסמונת דחק פוסט טראומטית.

התמודדות עם טראומה

כיצד תרגול היוגה עוזר להתמודד עם טראומה? יש כמה דרכים, אבל כולן מבוססות על כך שהתרגול עוזר לנו להתחבר מחדש לגוף שלנו, המקום בו הטראומה מורגשת, וללמוד לווסת ולהרגיע אותו מחדש. הטראומה חיה מתחת העור שלנו, בתוך הגוף, וזו הסיבה שאנשים שחוו טראומה חוששים להרגיש את התחושות הגופניות שלהם. תרגול עדין של יוגה יכול לעזור לנו להרגיש את הגוף שלנו מחדש בדרך הדרגתית ובטוחה. יוגה מאפשרת לנו לחיות בתוך הגוף שלנו, למרות התחושות הגופניות הלא נעימות שמתעוררות בו – במיוחד לאחר שנחשפנו לאירוע טראומתי – וללמוד להכיל אותן.

יוגה | צילום: gettyimage
יוגה | צילום: gettyimage

נשימה מודעת להפחתת מתחים

דרך אחת לעשות זאת היא להיעזר בתרגול היוגה כדי לטפח מערכת יחסים אינטימית ועמוקה יותר עם הנשימה שלנו. הנשימה היא התהליך הגופני שהכי מושפע, והכי משפיע, על הנפש שלנו, ולכל מצב רגשי שאנחנו חווים – שמחה, התלהבות, חשש, פחד או כעס – יש את תבנית הנשימה המסוימת שלו. למעשה, יוגה מלמדת אותנו כיצד להיעזר בנשימה כדי להשפיע על הנפש לטובה. למשל, ללמוד כיצד לשמור על הנשימה משוחררת ונוחה למרות הקושי כתוצאה מהתנוחה המאתגרת שאנחנו נמצאים בה, לאפשר לנשימה להיכנס ולצאת מהגוף בחופשיות ובקלות בתנוחות ההרפיה, ולפתח בהדרגה מודעות רחבה ומלאה לתחושות הנשימה ברחבי הגוף כולו. המיומנות של נשימה מודעת יכולה לעזור לנו להתחבר מחדש אל מערכת הרגיעה של הגוף ולהפחית מתחים. יכולת חשובה במיוחד כחלק מתהליך ההתמודדות עם תסמונת דחק פוסט טראומתית. עם תרגול סדיר, אנחנו יכולים להעביר בהדרגה את המיומנויות האלו גם אל חיי היומיום – במיוחד ברגעים של קושי. זה כמו לגלות משאב פנימי שיכול לתמוך בנו, ולייצב את התודעה והנפש, בכל רגע שאנחנו זקוקים לתמיכה הזו.

יוגה כטיפול בכאבים

בנוסף יוגה עוזרת לנו להתמודד עם כאבים ותחושות גופניות לא נעימות – והיכולת הזו יכולה לעזור בהתמודדות גם עם התחושות הגופניות הלא נעימות שמתעוררות, ללא התראה מוקדמת, לאחר חוויה טראומתית. כחלק מתרגול היוגה אנחנו לומדים כיצד לשחרר את הנשימה למרות הכאב, לשחרר את השרירים המכווצים ולשחרר מחשבות שליליות שעלולות להתעורר בתודעה בזמן התרגול ולהחמיר את הכאבים. בהדרגה, מתרגול לתרגול, אנחנו עשויים לגלות מרחב פנימי בתוכנו שיכול לעזור לנו להתמודד עם קשיים וכאבים בלי להתנגד או להילחם בהם. לאחר מכן, במיוחד אם תרגול היוגה משולב עם טיפול פסיכולוגי, אנחנו יכולים להשתמש במיומנות הזו גם בחיי היומיום שלנו. ברגעים של קושי, כאשר זיכרונות טראומתיים מתעוררים בנפש ללא בחירה מודעת מצדנו, והגוף מגיב, אנחנו יכולים להיעזר ביכולת שלנו לשאת את הקשיים האלו עם יותר חוסן ויציבות פנימית.

נפש בהירה ופתוחה

לבסוף, כשאנחנו הופכים להיות מיומנים יותר בתרגול, יוגה יכולה לעזור לנו לגלות את היכולת של התודעה או הנפש להיות מודעת. במילים אחרות, לדעת, להבחין ולשקף את החוויות שלנו, פנימיות או חיצוניות, אבל מבלי להיות מושפעת מהן. היכולת הזו של הנפש להיות מודעת, לשקף, היא חלק מהטבע שלה. כמו הרקיע שנשאר בהיר ופתוח למרות העננים שחולפים על פניו, כך גם הנפש נשארת בהירה ופתוחה למרות התחושות הגופניות, המחשבות והרגשות שמתעוררים בה. היכולת לזהות ולשהות עם הידיעה הבהירה הזו יכולה להיות חוויה מאוד משחררת ומרפאת, במיוחד אל מול תחושות גופניות לא נעימות ומחשבות שליליות חודרניות שמתעוררות לאחר טראומה.


מה הלוז גם באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר

עוד בחדשות מה הלוז

  • מערכת מה הלוז |
  • 03/07/2024
לאכול נכון גם בחופש הגדול
נגישות